به‌رغم استفاده از تسلیحات نظامی در جنگ یمن علیه مردم بی‌گناه این کشور، دونالد ترامپ مجوز ساخت قطعات بمب‌های پیشرفته در داخل عربستان را صادر کرد. وی یک ماه گذشته با اعلام وضعیت اضطراری روند فروش تسلیحات نظامی به عربستان و امارات را سرعت بخشید. دونالد ترامپ از ابتدای روی کار آمدن خود تاکنون ده‌ها میلیارد دلار سلاح و تجهیزات جنگی به عربستان سعودی فروخته است .
کد خبر: ۱۲۱۰۴۸۶

فروش این تجهیزات علاوه بر مخالفت‌های اسرائیل و کنگره آمریکا اعتراض مدافعان حقوق بشر را نیز به همراه داشته است .
به گزارش روزنامه تلگراف، دولت دونالد ترامپ اجازه می‌دهد شرکت دفاعی رایتون (Raytheon) آمریکا با عربستان سعودی برای ساخت ۱۲۰ هزار قطعه بمب‌های پیشرفته در داخل کشور با پشتیبانی از جنگنده‌های اف‌۱۵، موشک‌های ضدتانک و سایر تجهیزات همکاری کند. پیش از این نیز نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرده بود مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و برخی از دستیاران او در تلاشند دولت را راضی کنند با اعلام «وضعیت اضطراری»، دستور تحویل هفت میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را صادر کند.
انتشار جزئیات این توافق با مخالفت اعضای کنگره آمریکا و نمایندگان این کشور از هردو حزب دموکرات و جمهوریخواه مواجه شده است. سازمان‌های حقوق بشری نیز ضمن اعتراض به این توافق می‌گویند ساخت چنین قطعاتی در داخل عربستان باعث می‌شود تا ریاض به بمب‌های پیشرفته دسترسی پیدا کند و از آنان برای سرکوب مردم یمن یا حمله به سایر کشورهای منطقه استفاده کند. اعضای مجلس سنای آمریکا هفته گذشته اعلام کردند، آمریکا آماده فروش سلاح به ارزش هشت میلیارد دلار به عربستان، امارات و اردن است. «باب منندز»، سناتور دموکرات مجلس سنای آمریکا در این باره گفت دولت ترامپ رسما به کنگره اطلاع داده به عربستان و امارات سلاح خواهد فروخت بدون این‌که قراردادهای فروش سلاح با این دو کشور را به کنگره ارائه کند. این درحالی است که بر اساس قانون باید فروش سلاح به عربستان و امارات مورد بررسی کنگره قرار گیرد. گرچه سناتورهای آمریکایی قصد داشتند در کنگره مانع اجرای چنین توافقی شوند، اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که ترامپ کنگره را دور زده و موفق شده است تجهیزات یادشده را در اختیار سعودی‌ها قرار دهد.
فروش تجهیزات خطرناک به عربستان در حالی است که این کشور طی جنگی خانمان‌سوز تاکنون ده‌ها هزار یمنی را به شهادت رسانده و کشوری را ویران کرده است. عربستان نه‌تنها در خارج که در داخل کشور نیز با اعمال سیاست‌های ضد بشری پرونده‌ای قطور برای خود تدارک دیده است. یکی از موارد نقض شدید حقوق بشر در داخل عربستان اعدام‌های دسته‌جمعی است. این روزها رسانه‌های خارجی از نوجوانی 18 ساله به نام مرتجی القریریص می‌گویند که بعد از چهار سال حبس به اتهام مشارکت در «تظاهرات روی دوچرخه با کودکان» در منطقه العوامیه در شرق عربستان با مجازات اعدام روبه‌رو است. گفته می‌شود او زمانی مرتکب جرم شده که فقط ده سال داشته است. زمانی که به همراه ۳۰ کودک دیگر با دوچرخه در جریان اتفاقات منطقه شیعه‌نشین العوامیه همزمان با شروع حوادث «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ این گروه را هدایت کرده بود. او سه سال بعد توسط نیروهای امنیتی سعودی در گذرگاه زمینی ملک الفهد در حالی که به همراه خانواده‌اش عازم بحرین بود بازداشت شد. عربستان در ماه آوریل گذشته نیز ۳۷ شهروند خود را که اکثرا شیعه بودند اعدام کرد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها