در پی انتشار گزارشی با تیتر «هاج و گاج» در تاریخ 15 اردیبهشت امسال، انتشارات گاج جوابیه‌ای در اختیار جام‌جم قرار داده و در آن نسبت به این گزارش واکنش نشان داده است.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۴۱

اگر اندکی نسبت به روند اجرایی و برگزاری 32 ساله نمایشگاه کتاب آن هم درخصوص تبلیغات این نمایشگاه اطلاع کسب می‌فرمودید، به سهولت متوجه می‌شدید که هیچ اتفاق عجیبی رخ نداده است، شرکتی به نام ریحان فیلم در مزایده قانونی برگزاری نمایشگاه کتاب که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید، شرکت و به عنوان برنده مزایده معرفی می‌گردد، در این مسیر ما به مانند همه ناشران دیگر همانند سال‌های گذشته برای مذاکره و اکران تبلیغات‌مان با این شرکت جلسه گذاشته و پس از برگزاری جلسات فشرده درخصوص جانمایی و اکران تبلیغات، در نهایت به جهت عدم استقبال دیگر ناشران از فضاهای خالی تبلیغاتی و وجود فضاهای خالی تبلیغاتی، به این جمع‌بندی رسیدیم که علاوه بر اکران تبلیغات هر ساله‌مان بتوانیم فعالیت‌های جدیدمان را نیز که بیشتر روی معرفی اپلیکیشن طاقچه متمرکز بود اطلاع‌رسانی و از فضاهای تبلیغاتی فروش نرفته نیز با قیمت تمام شده، استفاده نماییم، تا از زیان این شرکت تبلیغاتی نیز جلوگیری شود و در این بخش همان‌گونه که ذکرش رفت تمرکز اصلی ما با توجه به گرانی و کمبود کاغذ روی تبلیغ کتاب‌خوان الکترونیکی طاقچه بود.
در ادامه تیتر دیگری زده‌اید با عنوان «تجدیدنظر می‌کنیم» که اتفاقا ما هم با این تیتر به‌شدت موافقیم، چرا که بارها و بارها در 11 روز نمایشگاه تخلفاتی را از شرکت ریحان فیلم درخصوص اکران تبلیغات‌مان شاهد بودیم و بی‌تجربگی این شرکت تازه‌وارد به عرصه تبلیغات نمایشگاهی چالش بدی برای صاحبان آگهی، نظیر ما بود، چرا که تمام 11 روز نمایشگاه را به مجادله و بحث و کش و قوس درخصوص جاری‌سازی مفاد قراردادمان با شرکت ریحان فیلم گذراندیم و چه بد اتفاقی بود که مسؤولان برگزاری نمایشگاه کتاب، تبلیغات بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی کشور را به شرکتی سپرده بودند که در این خصوص کمترین تجربه را داشت.
در راستای این مشکلات و در همان ایام نمایشگاه طی نامه‌ای به شماره 466/ ب/ 98 مورخ 11/2/98 خطاب به شرکت ریحان فیلم با تبیین تعدادی از تخلفات قراردادی، متذکر این موضوع که به هیچ‌کدام از تعهدات قرارداد تبلیغاتی فی‌مابین، به طور کامل و بی‌عیب عمل نشده و ضمن آن درخواست جبران خسارت و پرداخت ضرر و زیان نیز مطرح گردید.
به نگارنده محترم روزنامه جام‌جم آنجا که به تبلیغات گاج و برندهای اقماری آن اشاره می‌کند گوشزد می‌نمایم نسبت به برخی از فعالیت‌های شاخص و توسعه‌دهنده عدالت آموزشی این نشر حداقل به شرح مختصر ذیل آگاه باشید و نه این‌که صرفا و بدون آگاهی قلم‌فرسایی نمایید، بدانید که زدن تیترهای بدون پشتوانه و فقط به بهای لحظه‌ای دیده‌شدن و سوءاستفاده از نام برند گاج، نه ماندگار است و نه قابل باور. بدانید مردم ما سواد رسانه‌ای مطلوبی دارند و فریب ظاهر متوازن تیترهایی توهین‌آمیز نظیر هاج و گاج را نمی‌خورند. آنها توان بخش خصوصی را باور دارند و عمیقا می‌دانند که ما در سایه اعتمادشان نفس کشیده و حیاتمان را به اعتماد 18 ساله ایشان گره زده‌ایم و همچنین نسبت به خدمات باکیفیت منصفانه قضاوت می‌کنند.
همچنین در ادامه آمده است: «در پایان و به منظور روشن شدن افکار عمومی پرسش مهمی از مدیرمسؤول گرامی و سردبیر محترم روزنامه جام‌جم دارم، چرا که معتقدم تمامی مطالب مندرج در روزنامه پیش از چاپ بدون تردید به رویت و تایید ایشان رسیده است و آن پرسش این که به راستی شما با باور مخاطبانتان چه می‌کنید؟ مگر نه این است که روزنامه جام‌جم متعلق است به سازمان صدا و سیما و مگر نه این است که سهم تبلیغات گاج در رسانه ملی از رسانه‌های دیگر نظیر رسانه‌های مکتوب، محیطی، نمایشگاهی و... بیشتر است، پس چرا شما نسبت به تبلیغات گاج در رسانه ملی قلم نمی‌زنید؟ نکند آنگاه که بودجه تبلیغاتی گاج در جای دیگری به‌جز رادیو و تلویزیون هزینه می‌شود، قلم‌هایتان جانی می‌گیرند برای زدن تیترهایی توهین‌آمیز نظیر هاج و گاج و اجازه بدهید اندکی تردید کنیم در ماهیت دغدغه‌تان درخصوص حجم تبلیغات، چرا که می‌دانید، می‌دانیم و مردم نیز به‌خوبی آگاهند که بیشترین سهم تبلیغات گاج در رسانه ملی است. »

توضیح

گزارش مورد اشاره انتشارات گاج با تیتر «هاج و گاج» در تاریخ 15 اردیبهشت 98 بر مبنای اطلاعاتی نوشته و مورد استناد قرار گرفته است که مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری تاریخ 14 اردیبهشت ماه جاری در محل مصلای امام خمینی(ره) رسانه‌ای کرده است. اسماعیلی‌راد در این نشست با تایید بعضی تخلفات صورت گرفته در بخش تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب، نام انتشارات گاج را به عنوان یکی از مصادیق موضوع به میان آورده و به آن اشاره کرده است. مطلبی که البته به جز روزنامه‌ جام‌جم در سایر رسانه‌هایی که در نشست خبری مزبور حضور داشتند هم منعکس شده و قابل دسترسی است و کمترین نشانه‌ای از توهین‌آمیز بودن در آن مشاهده نمی‌شود. ضمن آن‌که گروه فرهنگ و هنر جام‌جم جهت رعایت انصاف در تهیه گزارش مذکور، پیگیر گفت‌وگو با مدیرعامل محترم انتشارات گاج هم بود، اما ایشان حاضر به گفت‌وگو نشد. دغدغه جام‌جم نیز همان‌گونه که در گزارش مشخص است، شفافیت برای ایجاد فرصت متناسب تبلیغات برای همه فعالان در نمایشگاه کتاب بوده است؛ نه فعالیت‌های گاج مورد بحث بوده و نه نسبت سهم تبلیغات آن.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها