
حجتالاسلام سید حمید روحانی در گفتوگوی تفصیلی با «جامپلاس»:
دلیل این شتاب کمی و کیفی در تولیدات پویانمایی مرکز صبا چیست؟
اولین دلیل و درواقع پایه اصلی راهاندازی مرکز پویانمایی صبا، تاکیدات مقام معظم رهبری است. ایشان درخصوص برنامهسازی برای کودکان و نوجوانان بهخصوص در حوزه پویانمایی توصیههای مهمی داشته و دارند.
دلیل دوم به سه سال اخیر و دوره جدید مدیریت رسانه ملی برمیگردد که خوشبختانه شاهد توجه خاص ریاست محترم سازمان، معاون محترم سیما و مدیران شبکههای تلویزیونی به بخش پویانمایی بوده و هستیم.
سه سال گذشته چه اقدامی برای شتاب تولیدات مرکز صبا انجام شده است؟
از سال 1396 اقدامات عملی خوبی برای تقویت بخش پویانمایی سازمان و مرکز صبا آغاز و مقدمات چشمانداز پنج ساله طراحی و تعریف شد. سال اول چشمانداز یعنی 1397 را پشت سر گذاشته و به اهداف پیشبینی شده دست یافتیم و سال دوم را آغاز کرده و امیدواریم با موفقیت پشت سر بگذاریم.
این چشمانداز در بخش پویانمایی چه اهدافی را دنبال میکند؟
در چشمانداز پنجساله، پیشبینی شده که تولیدات پویانمایی مرکز صبا از صد ساعت در سال به 500 ساعت افزایش پیدا کند؛ در واقع رشد پنج برابری را تعریف کرده و در دستور کار قرار دادهایم. این گام بلند رونق تولید محصولات پویانمایی نیازمند تقویت زیرساختهای موجود اعم از بخشهای نیروی انسانی متخصص، تجهیزات فنی و بودجه است.
در سال نخست با پیشنهاد معاون محترم سیما، ریاست محترم رسانه ملی دستور افزایش 30 درصدی بودجه مرکز پویانمایی صبا را صادر و اعمال کردند. این اختصاص بودجه باعث شد تا نهتنها تمام بدهیهای چند سال اخیر مرکز پویانمایی به تولیدکنندگان این حوزه تسویه و پرداخت شود، بلکه موجب شد تا کیفیت تولیدات مرکز افزایش محسوسی داشته باشد، به طوری که در سال نخست برنامه پنجساله صددرصد تولیدات مرکز در شبکههای سیما پخش شدند و آمارها هم نشان از رضایت مخاطبان از تولیدات پویانمایی مرکز صبا دارد.
مخاطبان خاطره خوبی از بعضی برنامهها و شخصیتهای کارتونی مرکز صبا دارند، این شخصیتها و برنامهها دوباره روی آنتن میروند؟
یکی از استراتژیهای برنامه پنج ساله، تقویت برنامههای موفق و مخاطبپسند سالهای گذشته است از این رو 15 برنامه موفق را برای تولید صد قسمتی تعریف کردیم. پیش از این، برنامههای پویانمایی مرکز در 13 یا 26 قسمت تهیه میشد که گرچه موفق و مخاطبپسند بود، اما به دلیل کوتاه بودن تعداد قسمتها این برنامهها به یک برند و یک شاخص تبدیل نمیشد و پیش بینی میشود آثار صد قسمتی به این اهداف دست پیدا کند. مجموعههای شکرستان، پهلوانان، خروس زیرک و روباه کلک، مثل نامه و تعدادی دیگر، نمونههایی از برنامههای موفق است که نهتنها در دستور تولید صد قسمتی قرار گرفت بلکه فروش این محصولات به برخی کشورها باعث بازگشت سرمایه و ارزآوری شده است.
افزایش تعداد قسمتها لزوماَ باید به افزایش نیروی کار و سرمایه منجر شود.
افزایش شمار تولیدات مرکز که کاملا سفارشی و برونسپاری به بخش خصوصی است، باعث ایجاد امنیت شغلی و رضایت شرکتهای تولیدکننده شده است که با این مرکز در تعامل هستند، چرا که برای سالهای آینده از نظر فعالیت و درآمد مالی آسوده خاطر شده است.
این فعالیتها آن چنان افزایش داشته که برخی شرکتهای همکار با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه شدهاند. آمار سال گذشته نشان میدهد نزدیک به 2000 نفر در مجموعههای طرف قرارداد با مرکز صبا مشغول به کار بودند. با افزایش تولیدات این مرکز پیش بینی میشود امسال بتوانیم کارآفرینی بیشتری هم داشته باشیم. کار پویانمایی و رایانه اصولا فعالیتی است که قشر جوان را شامل میشود، لذا این حوزه رسانه ملی با کمک به اشتغالزایی در بخش پویانمایی عملا به جذب و بهکارگیری جوانان متخصص در این بخش کمک کرده است. به عبارتی رسانه ملی در بخش پویانمایی کارآفرینی چشمگیری ایجاد کرده است.
همچنین حدود 9000 دانشجو در مراکز آموزشی مختلف در حوزههای پویانمایی و رشتههای مرتبط مانند گرافیک، تصویرسازی، متحرکسازی، کارگردانی و... مشغول تحصیل هستند. این تعداد دانشجو میتواند پشتوانه بسیار خوبی به لحاظ تامین نیروی انسانی برای برنامه پنج ساله مرکز باشد.
دلیل تاکیدتان بر ارتقای کیفی تولیدات چیست؟
دلیل آن نمایش صددرصدی تولیدات مرکز پویانمایی صبا در شبکههای سیما و استقبال مخاطبان از آن است. این حجم از تولید که باعث شده در شبانهروز نزدیک به ۶ ساعت از شبکههای مختلف سیما پخش شود به دست نیروی متخصص ایرانی ساخته میشود. از سوی دیگر کارشناسان حوزه پویانمایی اذعان داشتهاند در یک سال گذشته تولیدات مرکز صبا از نظر کیفی افزایشی چشمگیر داشته و در سطح استاندارهای بینالمللی تولید میشود و به همین دلیل امروز شاهد فروش به دیگر کشورها هستیم.
همچنین جشنواره تولیدات پویانمایی به همت معاونت استانهای صدا و سیما بهزودی در کرمانشاه برگزار میشود. تعداد قابل توجهی از تولیدات مرکز صبا در این جشنواره حضور دارد و در جشنواره پارسال توجه داوران جشنواره را به خود جلب کرد.
فعالیتهای مرکز صباچقدر در راستای شعار سال یعنی «رونق تولید» بوده است؟
با توجه به شعار سال، دو سیاست اجرایی را پیش گرفتهایم؛ یکی رونق تولید تمام محصولات و دیگری ساخت برنامههایی ویژه موضوع رونق تولید که در مرحله طرح و برنامه و سفارش و برونسپاری است.
به جرات میگویم با توجه به تحریمها، محدودیتها و چالشهای مالی، رونق بسیار خوبی را در یک سال گذشته در بخش پویانمایی شاهد بودیم و بهزودی مخاطبان نتیجه آن را روی آنتن شبکههای سیما خواهند دید. از همه مهمتر، با این شتاب تولیدات پویانمایی، در سال چهارم برنامه پنجساله مرکز صبا، نهضت تولید محصولات پویانمایی که ریاست محترم سازمان بر آن تاکید کردند هدفی دست یافتنی است.
توجه به مضامین دینی، مذهبی و قرآنی یکی از مهمترین مواردی است که در تولیدات پویانمایی پیگیری میشود، چرا که آموزش قشر کودک، نوجوان و جوان در قالب برنامههای جذاب کارتونی بسیار موثر است. چشمانداز این مرکز، تبدیل شدن به قطب تولیدات پویانمایی پاک در دنیا برای اقشار مختلف به خصوص کودک و نوجوان و جوان است.
پای تولیدات این مرکز به فضای مجازی هم رسیده است؟
با توجه به فراگیرشدن شبکههای مجازی، مرکز پویانمایی صبا از سال گذشته در تلاش بوده است تا حضوری قوی و پررنگ در این فضا داشته باشد، به همین دلیل با ساخت بیش از 300 فیلم کوتاه آموزشی و داستان کوتاه این حضور برای فرهنگسازی و تولید محتوای پاک در فضای مجازی بیشتر شده است.
فکر میکنید خانوادهها هم در دیده شدن تولیدات ایرانی نقش دارند؟
تلاش ما تولید مجموعههای پویانمایی ایرانی با تکیه بر دین، فرهنگ و سبک زندگی اسلامی - ایرانی بوده و جذابیت جزء جداییناپذیر این کار است. تلقی من این است که ما در مسیر درستی حرکت میکنیم و مسؤولان سازمان نیز با درک درستی از تاثیر عمیق پویانمایی، گامهای محکمی برای توسعه تولیدات برداشتهاند.
روی سخن من با پدران و مادران و اولیا است که آنها هم در ذائقهسازی کودکانمان نقشآفرینی کنند و با حمایت از پویانماییهای ایرانی و تشویق فرزندانشان و هدایت آنها به دیدن این تولیدات و نیز دراختیار قرار ندادن تولیدات نامناسب فرهنگی بیگانه، راه را برای توسعه و گسترش تولیدات داخلی هموار کنند.امیدوارم در سال رونق تولید، شاهد رونق در همه عرصههای تولید ملی و از جمله تولیدات پویانمایی باشیم.
حجتالاسلام سید حمید روحانی در گفتوگوی تفصیلی با «جامپلاس»:
در گزارشی پشت پرده شبکه جاسوسی و تخریب نیروهای حامی در منطقه را بررسی کردهایم
گفتوگو با محمد فیلی:
به بهانه بحث درباره بودجه تولید مجموعههای فاخر تاریخی-مذهبی
گفتوگو با علیرضا قاسمخان، فیلمساز و پژوهشگر به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش:
گفتوگو با دکتر محمد خزایی، استادتمام دانشگاه تربیت مدرس
گفتوگوی «جامجم» با دستاندرکاران فصل تازه مسابقه شبکه۵ سیما
شهرام مسلخی، کارگردان «یقهسفیدها» در گفت وگو با «جام جم»