آیت‌ا... شیخ عیسی قاسم با صدور بیانیه‌ای معامله قرن را یک جنایت خواند

انتفاضه علیه معامله ننگ

در حالی که فلسطینی‌ها روزهای جمعه با دهانی روزه‌‌ موانع رژیم صهیونیستی را می‌شکنند تا برای اقامه نماز خود را به مسجد‌الاقصی برسانند، کشورهای عرب متحد عربستان و مورد حمایت آمریکا می‌کوشند هرچه بیشتر خود را به صهیونیست‌ها نزدیک و برایشان فرش قرمز پهن کنند. رژیم سرکوبگر بحرین یکی از همین دولت‌هایی است که تصمیم گرفته در راستای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» نشستی اقتصادی با حضور صهیونیست‌ها در منامه برگزار کند؛ تصمیمی که با مخالفت شدید مردم مسلمان این کشور و به‌خصوص خشم وخروش مراجع روحانی مواجه شده است.
کد خبر: ۱۲۰۸۹۹۱

نشست اقتصادی بحرین قرار است در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) در منامه برگزار شود، اما تا اینجا بسیاری از کشورها و سازمان‌ها گفته‌اند در آن شرکت نخواهند کرد. امارات و عربستان سعودی جزو نخستین کشورهایی بودند که اعلام کردند در نشست منامه حاضر خواهند بود. با این حال دولت‌های عراق، لبنان، چین و روسیه همراه با سازمان آزادیبخش فلسطین و سایر گروه‌های مبارز فلسطینی اعلام کرده اند دراین نشست حضور نخواهند داشت. آنها ضمن مشکوک خواندن اهداف این نشست از سایر کشورها نیز خواسته اند آن را تحریم کنند. گفته می‌شود هدف از برگزاری نشست منامه ترغیب کشورهای عرب برای سرمایه‌گذاری در کرانه باختری و نوار غزه پیش از پرداختن به مسائل سیاسی بغرنج میان فلسطین و اسرائیل است. در این کنفرانس قرار است نمایندگان دولت‌ها، جامعه مدنی و سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای بخش اقتصادی طرح موسوم به معامله قرن مشارکت کنند. فلسطینی‌ها ضمن مخالفت با معامله قرن آن را طرحی آمریکایی و یکجانبه برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور مستقل بدون در نظر گرفتن حق فلسطینی‌ها و تعیین وطن جایگزین برای آنان می‌دانند.
خروش آیت‌ا...
روز گذشته آیت‌ا... شیخ عیسی قاسم، رهبر انقلابیون بحرین در واکنش به معامله قرن، آن را معامله ترامپ و اسرائیل خواند و برپایی چنین نشستی را در کشورش یک جنایت توصیف کرد. وی با صدور بیانیه‌ای گفت: معامله قرن جنایتی است که برای هرکس که با آن همکاری کرده و از آن حمایت کند مایه عار خواهد بود و هرکس به اندازه‌ای که در این معامله و هموارکردن راه آن سهیم باشد در عار و خفت و خواری آن نیز سهیم خواهد بود. در بیانیه این مرجع بزرگ شیعیان بحرین آمده است: فلسطینی‌ها مخالف این معامله اند و از هر کس که به آن اقدام، راه آن را هموار و از عزم و اراده و موضع مخالف آنها تخطی کند برائت می‌جویند.نظر امت عربی و اسلامی نیز مبنی بر رد، نفی و مقابله با هرکسی است که با این معامله همنوایی کند. حکم این معامله در نظر هر دو امت عربی و اسلامی ریشه کن کردن ظالمانه قضیه فلسطین و توطئه‌ای خطیر علیه سرزمین، افراد، مقدسات و حال و آینده آن است.
رو به جهنم
از سوی دیگر، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که در مراسمی در رام‌ا... سخن می‌گفت با انتقاد شدید از معامله قرن و نشست آتی بحرین، این طرح آمریکا را معامله ننگین توصیف کرد و افزود: معامله قرن به جهنم واصل خواهد شد.
به گزارش رویترز، عباس تصریح کرد: ما با نشست بحرین و نتایج آن مخالفیم چرا آنها سعی دارند توهمات خود را به فلسطینیان بفروشند درحالی که به این هدف خود نخواهند رسید و ما به حمایت آنها نیازی نداریم، چرا که با کمک مردم فلسطین قادر به تشکیل دولتی مستقل و مدرن خواهیم بود. محمود عباس پیشتر نیز خواستار تحریم این نشست شده بود. کمیته اجرایی ساف نیز طی تحلیلی نوشت: طرح معامله قرن اقدامی آمریکایی برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و الحاق جولان اشغالی سوریه به این رژیم به صورت رسمی است.
تاکنون بیشتر گروه‌های فلسطینی نسبت به کنفرانس اقتصادی منامه هشدار داده و گفته‌اند این کنفرانس نابود‌کننده آرمان فلسطین است. جنبش‌های فتح، حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی و جبهه دموکراتیک با صدور یک بیانیه مشترک اعلام کردند: هدف از کنفرانس منامه سرگرم کردن منطقه با مسائل اقتصادی و انسانی و اختلافات طایفه‌ای به ضرر حقوق ملت فلسطین است. ما برگزاری این کنفرانس را محکوم می‌کنیم و هرگونه مشارکت رسمی و غیر رسمی عربی یا فلسطینی در آن را به منزله خیانت به مسأله ملت فلسطین و نبرد آن برای آزادی و استقلال ملی به حساب می‌آوریم.
بر همین اساس، عزام احمد، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در گفت‌وگو با رادیو فلسطین از تمایل رهبری فلسطین برای برگزاری یک کنفرانس موازی با کنفرانس بحرین در یک زمان یا پیش از برگزاری کنفرانس منامه پرده برداشت. هنوز برای این کنفرانس برنامه‌ریزی‌های مکفی صورت نگرفته است.
حمایت مالی از صهیونیست‌ها
حسن لافی، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در گفت‌وگو با مهر در باره هدف برگزاری نشست منامه گفته است: نشست اقتصادی منامه تنها با هدف حمایت مالی از اشغالگران برای حل برخی بحران‌ها برگزار می‌شود. به گفته وی، کشور بحرین بیشترین روابط با اشغالگران اسرائیلی دارد و بیشترین پایگاه‌های نظامی در خلیج فارس در این کشور قرار دارد. این کشور بیشترین هماهنگی را برای اجرای دستورات ترامپ و رویاهای نتانیاهو دارد و بنابراین منامه برای برگزاری نشست مذکور انتخاب شده است. در حال حاضر هدف نشست منامه این است که اعراب پول حل بحران‌هایی را که اسرائیل برای فلسطین ایجاد کرده بپردازند. لافی در عین حال معتقد است: این نشست موفقیت‌آمیز نخواهد بود، چرا که مسائل اقتصادی با مسائل سیاسی درارتباط است و سرمایه‌گذاران عرب همچنان به اسرائیل به عنوان یک دولت اشغالگر می‌نگرند.

صهیونیست‌ها ایمن نباشند

چندماه پیش قرار بود یک هیات صهیونیستی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی کار آفرینی به منامه سفر کند، اما یکی دو روز قبل از برگزاری این کنفرانس اعلام شد سفر این هیات به دلایل سیاسی به تعویق افتاده است. خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: سفر هیات یاد شده به دنبال اعلام مخالفت پارلمان بحرین با سفر صهیونیست‌ها به منامه لغو شده بود. برخی شبکه‌های دیگر نیز گفتند این سفر به علت اعتراضات مردم بحرین و برگزاری تظاهرات در خیابان‌های منامه پایتخت این کشور لغو شده است. مردم بحرین تاکنون بارها مخالفت خود را با عادی سازی روابط کشور شان با رژیم صهیونیستی اعلام کرده و با برگزاری تظاهرات اقدامات رژیم آل‌خلیفه در این خصوص را محکوم کرده‌اند. بی‌تردید این بار نیز موج خشم و اعتراض بحرینی‌ها خواهد توانست حضور صهیونیست‌ها را در نشست منامه منتفی کرده و نشان دهد عادی‌سازی روابط برخلاف اراده ملت‌های منطقه امکان‌پذیر نخواهد بود.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها