داریوش ارجمند از خاطرات سریال «امام علی» می‌گوید؛

برای ایفای نقش مــالک اشتــــر مبعوث شده بودم

داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از سال 1365 و با نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی پا به عرصه سینما گذاشت و پس از آن با نقش‌آفرینی‌های مختلف خود در فیلم‌ها و سریال‌های گوناگون به چهره‌ای مشهور و محبوب در زمان خود مبدل شد. از ماندگارترین نقش آفرینی‌های این هنرمند پیشکسوت و با‌سابقه می‌توان به بازی او در نقش مالک اشتر سریال «امام علی» نخستین سریال تاریخی ـ مذهبی تلویزیون ساخته داوود میرباقری اشاره کرد که سال 1375 روی آنتن شبکه یک سیما رفت. در این شماره از قاب کوچک، داریوش ارجمند به مرور خاطرات وناگفته‌های حضورخود درنقش مالک اشتر سریال امام علی(ع) می‌گوید.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۶۴

چه شد که برای بازی در نقش مالک جواب مثبت دادید؟
پس از پیشنهاد این نقش از طرف داوود میرباقری و ترس از بازی درآن، سراغ یکی از دوستانم که آدم معتقدی است رفتم و از او خواستم استخاره‌ای برایم بگیرد تا ببینیم پس از مشورت با خدا نتیجه چه می‌شود که درنهایت جواب استخاره بد بود و من پس از بازگشت به تهران به داوود میرباقری گفتم که نمی‌توانم این نقش را بپذیرم که او از این جواب بسیارمتعجب شد.
با این اوصاف چطور شد که درنهایت ایفای نقش در این سریال را پذیرفتید؟
پس از چند ماه یکی از همکارانم در مشهد به من گفت از این که پیشنهاد نقش مالک اشتر را رد کرده‌ای خجالت نمی‌کشی؟ این حرف او باعث شد من مجدد بروم و استخاره‌ای بگیرم. بار دوم جواب استخاره بسیار خوب آمد و بلافاصله به تهران آمدم و به داوود میرباقری گفتم که می‌خواهم در این سریال نقش‌آفرینی کنم. به حرم امام رضا(ع) رفتم و گفتم می‌خواهم نقش غلام پدر شما را بازی کنم، نمی‌دانم از پس آن برمی‌آیم یا خیر، ولی شما به من کمک کنید، چون اگر نتوانم به خوبی از پس آن بربیایم لعنت همیشگی را برایم درپی دارد. این‌گونه شد که در نهایت من برای بازی در نقش مالک انتخاب شدم.
بازی کردن در این نقش ساده بود؟
شاید باورتان نشود، ولی در تمام مدتی که این سریال را بازی ‌می‌کردم هنگام ایفای نقش بدنم می‌لرزید و به عاقبت کار فکر می‌کردم، چون می‌دانستم کار مذهبی حساسیت‌های بالایی دارد.لحظاتی که نقش مالک را بازی می‌کردم به خاطر نمی‌آورم چه می‌کردم، پنج سال در پاریس بازیگری آموخته بودم و دو لیسانس در ایران گرفته بودم، ولی هیچ‌کدام از این دانسته‌ها به کارم نیامد و به این نتیجه رسیدم که باید با قلبم بازی کنم. در تمام این مدت ارادتم به حضرت علی(ع) را جمع کردم و به این موضوع رسیدم که فقط با ایمان می‌توانم این نقش را به درستی بازی کنم نه با تجریبات و آموخته‌های بازیگری‌ام.
فکر می‌کنید به چه دلیل نقش مالک اشتر به شما پیشنهاد شد؟
پس از گذشت سالیان زیاد که خیلی از کارها را رد کرده بودم، در آن مقطع به این نتیجه رسیدم که مبعوث شدم که مالک اشتر، اولین نقش جدی مذهبی تلویزیون را بازی کنم. بابت این نقش و انتخاب من برای ایفای آن، تا لحظه مرگم ممنون سیدداوود میرباقری هستم وهیچ غروری هم در این زمینه ندارم.

شنیده می‌شود که شما دستمزد بالایی برای ایفای این نقش گرفته‌اید، این موضوع صحت دارد؟
مدت زمان فیلمبرداری سریال امام علی(ع)، 19 ماه به طول انجامید و کل بودجه ساخت این سریال حدود 250میلیون تومان شد، ولی در حال حاضر می‌بینیم که سرمایه سریال‌های مذهبی زیر پنج یا شش میلیارد نیست.
تهیه‌کننده این سریال محمد بیک‌زاده به من گفتند که هنرپیشه‌های زیادی در این سریال حضور دارند و ما می‌توانیم این میزان دستمزد را به شما بدهیم، چون اگر قیمت بالایی بگویی، نمی‌توانیم هنرپیشه دیگری را سر صحنه بیاوریم. من هم به او گفتم هرچقدر که فکر می‌کنید صلاح است همان مقدار برایم بنویسید. من برای ایفای این نقش ماهی 90هزار تومان گرفتم و این شایعاتی که برای دستمزد بالای من در این سریال منتشر شده است صحت ندارد. من در عوض دستمزد مالی بالا، لطف و عنایت حضرت علی(ع) را به همراه داشتم.
شما با آقای میرباقری تجربیات دیگری هم داشتید. سریال امام علی(ع) با آن‌ها متفاوت بود؟
برای ایفای نقش در این سریال از هیچ فوت و فن کوزه‌گری استفاده نکردم، بلکه تلاشم جلوه‌گری برای حضرت علی(ع) بود. اکثر بازیگران این سریال به لطف علی ابن ابیطالب محبوب القلوب شدند و از مسائلی که سریال امام علی(ع) را از سایر کارهای داوود میرباقری، اعم از «مسافر ری» و «مختار» متمایز می‌کرد نیت پاک، خلوص و قلب پاکی بود که افراد حاضر دراین سریال داشتند.
با توجه به این‌که پیش از ساخت این سریال داوود میرباقری را نمی‌شناختید و او در آن زمان سن و سال کمی داشت، چطور به او اعتماد کردید تا در این سریال حضور داشته باشید؟
این مسأله هم یکی از معجزات حضرت علی(ع) بود، زمانی که فیلمنامه را خواندم متوجه شدم متنی بسیار قوی است و بسیاری از افراد به دلیل مذهبی بودن زیاد آن، حضور در آن را نپذیرفته بودند، ولی من از آن لذت می‌بردم. لحظات ایمانی و احساسی که در سریال امام علی(ع) است در کارهای دیگر داوود میرباقری تکرار نشده و معتقدم دیگر هم تکرار نخواهد شد، مگر آن که آن ایمان و اعتقادی که در سریال امام علی(ع) بود در کارهای دیگراو هم جمع شود.
خاطره‌ای از زمان نقش‌آفرینی در این سریال دارید؟
به یاد دارم زمانی که در یکی از سکانس‌ها باید از یک رودخانه با اسبم بیرون می‌آمدم که آن رودخانه یک حوض ماهی بود، متاسفانه به دلیل حرکتی که اسب با پایش به دیوار آن حوض زد باعث شد حادثه‌ای برایم به وجود بیاید که مهره‌های گردن من شکست، ولی با عنایت حضرت علی(ع) من پس از مدتی سرپا شدم. از این دست اتفاقات در مدت ساخت این سریال برایم افتاد، ولی به لطف علی ابن‌ ابیطالب(ع) همه آنها به خیر گذشت و این برایم از هر دستمزدی مالی با‌ارزش‌تر بود.
در حال حاضر از داوود میرباقری خبری دارید؟
مدت زیادی است که او را ندیده‌ام، بسیار درگیر است. در این مدت سریال‌های مختلفی ساخته که به دلیل مشغله کاری نتوانستم درهیچ‌کدام از آنها حضور داشته باشم. شنیده‌ام سریال «سلمان فارسی» را می‌خواهد بسازد و امیدوارم از همه سریال‌های او بهترشود.
نزدیک تولد او هستیم، پیامی برای او ندارید؟
آرزوی توفیق و سلامتی برای خودش و خانواده‌اش دارم و امیدوارم در کار آخرش موفق باشد و این کارش مانند سریال مختار نباشد.
احتمال دارد که در سریال سلمان فارسی نقش‌آفرینی کنید؟
گمان نمی‌کنم. سن و سال من به سریال سلمان فارسی نمی‌خورد. در حال حاضر هم سر آقای میرباقری بسیار شلوغ شده و ما مانند گذشته دیگر اولویت او نیستیم. سینما بسیار بی‌رحم شده و پس از پایان بازی در فیلم یک کارگردان، دیگر او تو را نمی‌شناسد و البته این موضوع شامل حال داوود میرباقری نمی‌شود و او این‌گونه نبود. من با او خاطرات زیادی دارم و کارهای زیادی برایش بازی کردم که همه آنها بسیار موفق بوده است.
چرا در سریال مختار حضور نداشتید؟
من هنرپیشه‌ام و باید انتخاب شوم و پس از آن و با خواندن فیلمنامه نقش را انتخاب کنم. اگر آقای میرباقری به من پیشنهاد بازی در سریال مختار را می‌داد قبول نمی‌کردم، چون مختار را قبول نداشتم، ولی مالک اشتر برایم به دلیل شناختی که از او پیدا کرده بودم بسیار متفاوت و بزرگ بود. همیشه خدا را شکر می‌کردم که مالک اشتر پیش از شهادت حضرت علی(ع) به شهادت رسید وگرنه نمی‌دانم اگر مالک اشتر زنده بود و شهادت حضرت علی(ع) را می‌دید چه بر سر کوفه می‌آورد.
در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
در حال حاضر فیلمبرداری فصل سوم سریال «ستایش» را به پایان رساندم. این سریال نیز کار بسیار سنگینی بود. پیشنهادهای زیادی برای بازی در سریال‌ها و فیلم‌های مختلف دارم، ولی سطح سریال‌هاپایین آمده و بازیگران ما هنرپیشه‌های ژست و ادا شده‌اند و این بسیار ناراحت‌کننده است.

شناخت مالک در مکتب شریعتی

دایوش ارجمند در مورد پچیدگی‌های نقش مالک می‌گوید:«پیشنهاد نقش مالک اشتر مانند سایر پیشنهاد‌هایی که به من می‌شود، بسیار بزرگ بود. پیش از حضور در این سریال من داوود میرباقری را نمی‌شناختم ولی او با دیدن
چند کار از من برای این نقش مرا انتخاب کرده بود که مذاکراتی با او برای ایفای این نقش انجام دادم. از آن جایی که من تاریخ اسلام می‌دانم و چند سال شاگرد استاد علی شریعتی بودم، از او موارد مختلفی را آموختم و یکی از شخصیت‌هایی که بسیار عاشق او شده بودم مالک اشتراز وفادارترین یاران علی ابن ابیطالب بود، ولی برای ایفای این نقش با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بودم، چون قرار بود برای اولین‌بار نقش یکی از سرداران بزرگ اسلام را بازی کنم و از ریسک بازی در این نقش می‌ترسیدم که نتوانم دین نقش را آن‌طور که باید ادا کنم. برایم پول و دستمز این نقش مهم نبود و مسائل اعتقادی اولویتم بود.»

زهرا دمزآبادی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها