پوشش گیاهی غالب جزیـــــــره آشـــــــــــــوراده از درختچه‌های انار ترش و تمشک است و در واقع بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین جنگل خودروی انار ترش در این منطقه از جهان است. تقریبا یک پنجم پوشش گیاهی شبه‌جزیره میانکاله که جزیره آشوراده هم جزئی از آن است را درختچه‌های انار ترش تشکیل داده که اجرای طرح جدید گردشگری آشوراده می‌تواند آسیب غیرقابل جبرانی به آن وارد کند. با توجه به آتش‌سوزی‌هایی که هراز‌گاهی در جزیره اتفاق می‌افتد، به نظر می‌رسد آتش‌سوزی‌ها عمدی است و متخلفان قصد دارند ارزش اکولوژیکی منطقه را از بین ببرند.
کد خبر: ۱۲۰۳۸۱۰

بر اساس طرح گردشگری جزیره آشوراده، تاسیساتی که قرار است در محدوده 22 هکتاری نصب و اجرا شوند، شامل رستوران، زمین بازی، نمازخانه، محل کمپینگ، غرفه فروش محصولات و... موجب پاک‌تراشی کامل محیط خواهد شد، این در حالی است که براساس آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه قطع اشجار، بوته‌کنی و تجاوز و تخریب محیط زیست و به طور کلی هرعملی که موجب از بین رفتن رستنی‌ها و تغییر اکوسیستم باشد، ممنوع است.
از بین رفتن پوشش گیاهی جزیره، تاثیر مستقیمی هم بر زیستگاه حیات وحش منطقه خواهد داشت و حیات زیستگاه گونه‌هایی چون مارها، لاک‌پشت‌ها، مارمولک‌ها و... حیاتشان با خطر جدی مواجه خواهد شد.این‌که سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر کمبود امکانات و نبود بودجه کافی، قادر به حفاظت کامل از مناطق تحت پوشش نیست، نمی‌تواند دلیل و توجیه مناسبی برای تبدیل آشوراده، به منطقه گردشگری بی‌ضابطه باشد.

فرزاد علیزاده

عضو ستاد مردمی نجات آشوراده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها