شورای عالی امنیت ملی ایران،فرماندهان و نیروهای وابسته آمریکایی را «گروه تروریستی» و کاخ سفید را «دولت حامی تروریسم» معرفی کرد

پاسخ قاطع ایران به «اشتباه‌آخر» ترامپ

دولت آمریکا در ادامه سیاست فشار بر ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرد. کاخ سفید دیروز در بیانیه‌ای رسماً برنامه دولت آمریکا برای این اقدام را اعلام کرد و پس از انتشار این بیانیه، مایک پمپئو وزیر‌خارجه آمریکا در نشست خبری، جزئیات این تصمیم کاخ سفید را تشریح کرد. وی در این نشست خبری بار دیگر اتهامات فراوانی علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران مطرح کرد. مقامات کشورمان پیش از این بارها نسبت به تبعات این اقدام آمریکا هشدار داده بودند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ارزیابی پنتاگون و سیا نیز این است که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۷۹

مقابله به مثل ایران
به دنبال اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، وزیر خارجه کشورمان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی بر اساس "قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه" مصوب مجلس شورای اسلامی، نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
بر همین اساس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه آمریکا اعلام کرد که «رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه‌تروریستی» می‌داند.
متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی به این شرح است:
شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی»، این اقدام بی‌اساس را خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد می‌داند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی‌ و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بوده و نقش این نیروی فداکار و انقلابی در مقابله با القاعده، داعش، النصره و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد تقدیر است.
جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه آمریکا اعلام می‌کند، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت آمریکا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده به خطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، مشارکت در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیرنظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد.
بدیهی است رژیم ایالات متحده آمریکا تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهد داشت.»
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه نیز پیش از این هشدار داده بود در صورتی که آمریکا چنین حماقتی مرتکب شود ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا، دیگرآرامش امروز را نخواهند داشت. سردار جعفری گفت: اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی هم درباره اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی از اقدام مقابله به مثل ایران خبر داد و گفت نظامیان آمریکا در منطقه در فهرست گروه‌های تروریستی در کنار داعش قرار خواهند گرفت.
فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: دولت موظف است طبق قانون الزام دولت، اقدام متقابل انجام داده و نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا را در فهرست گروه های تررویستی قرار دهد.

بیانیه کاخ سفید و استقبال نتانیاهو
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که دیروز از سوی کاخ سفید منتشر شد تاکید کرد: امروز من رسماً طرح دولت خود را برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از جمله نیروی قدس به سازمان‌های تروریستی خارجی اعلام می‌کنم.
کاخ سفید از این اقدام به عنوان گامی بی‌سابقه یاد کرده و نوشته وزارت خارجه آمریکا رهبری آن را به دست داشته است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: این اولین بار است که ایالات متحده بخشی از یک دولت دیگر را به عنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی می‌کند. این امر، موید این حقیقت است که اقدامات ایران، اساساً با اقدامات دولت‌های دیگر متفاوت است.
کاخ سفید در ادامه با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم تصریح کرده است: ما به افزایش فشار علیه ایران و بالا بردن هزینه‌های حمایت از فعالیت‌های تروریستی توسط این کشور ادامه خواهیم داد تا زمانی که این کشور از رفتارهای مخرب و غیرقانونی خود دست بردارد.
بلافاصله پس از این اقدام کاخ سفید، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این اقدام دولت ترامپ تشکر کرد. به گزارش فارس، نتانیاهو در پیام خود متعهد به تداوم همکاری با آمریکا علیه ایران شده است.

دردسرها و مخاطرات اقدام علیه سپاه برای آمریکا
در روزهای گذشته در داخل آمریکا نیز هشدارهایی نسبت به قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی داده شده بود.
به گزارش ایسنا، نشریه آمریکایی تایم با پرداختن به تأثیرات و پیامدهای اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران، آن را اقدامی بی‌سابقه توصیف کرد که می‌تواند دردسرهایی را برای مقامات آمریکایی و خطراتی را نیز برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به همراه داشته باشد.
به گزارش این نشریه، باتوجه به جایگاهی که سپاه برای ایران دارد، این اقدامات تنبیهی از سوی آمریکا می‌تواند تأثیرات محدودی (برای ایران) داشته باشد اما تروریستی اعلام کردن سپاه ممکن است به‌طور قابل توجهی فعالیت نظامی و دیپلماتیک آمریکا را به ویژه در عراق پیچیده کند. جایی که نیروهای شیعی عراقی و احزاب سیاسی آن روابط نزدیکی با سپاه دارند. این نشریه افزوده است: این اقدام در لبنان می‌تواند محدودیت‌های بیشتری را به ویژه با افرادی که مقامات آمریکایی با آنها تعامل دارند، در پی داشته باشد. سپاه پاسداران روابط نزدیکی با حزب‌ا... دارد که بخشی از دولت لبنان است. پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی نسبت به تأثیرات این اقدام که باعث می‌شود نتوانند با آن دسته مقام‌های خارجی ارتباط برقرار کنند که با اعضای سپاه ملاقات کرده یا تعامل دارند، ابراز نگرانی کرده‌اند. به نوشته تایم، علاوه‌بر این پیچیدگی‌ها، فرماندهان نظامی آمریکا نگرانند که این کار ایران را به سمت اقدامات تلافی‌جویانه علیه نیروهای آمریکایی منطقه سوق دهد. به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، این فرماندهان قصد دارند به نیروهای باقیمانده کشورشان در عراق، سوریه و نقاط دیگر درباره احتمال چنین اقداماتی هشدار دهند.

ملت و دولت، یکصدا و یکپارچه در برابر آمریکا
شهروز برزگر /عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
اقدام دولت آمریکا درخصوص معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی در ادامه توطئه‌ها و اقدامات شیطنت آمیزی بوده که در طول 40 سال گذشته بارها از سوی دولتمردان ایالات متحده تکرار شده است اما با این وصف، چنین اقدامی به هیچ وجه نتیجه‌ای را عاید آمریکا نخواهد کرد. سیاست‌های شکست خورده ایالات متحده در منطقه دولتمردان این کشور را برآن داشت تا برای توجیه افکار عمومی آمریکا و کاستن از جو روانی به‌وجود آمده در عرصه بین المللی دست به اقدام دیگری برای جبران ناکامی‌های گذشته بزند. این در حالی است که اساسا چنین طرح و برنامه‌ای به هیچ وجه تاثیری در وضعیت سیاسی،‌ اقتصادی و امنیتی ایران نخواهد گذاشت و جمهوری اسلامی ایران به همراه همه عناصر قدرت خود از جمله سپاه و ارتش در مقابل این زورگویی‌ها ایستادگی خواهد کرد. این اقدام نابخردانه بار دیگر صفوف ملت ایران را بیش از گذشته مستحکم‌تر خواهد کرد و همه ارکان نظام،‌ قوای سه گانه،‌دولت و ملت و ارتش و سپاه را در یک صف واحد و یکپارچه در برابر آمریکا قرار خواهد داد. آمریکا در هراس است که الگوگیری و مشابه سازی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان نیروهای محور مقاومت گسترش پیدا کند و از این رو، دست به چنین کارهای غیر منطقی می‌زند.
این در حالی است که نیروهای محور مقاومت،‌سپاه را الگوی خود ساختند و دیگر کار از کار گذشته است. آمریکایی‌ها گمان می کنند چنین طرحی تغییراتی در روند و مسیر فعالیت ملت ایران ایجاد خواهد کرد و جمهوری اسلامی را به تسلیم وا‌می‌دارد در صورتی که همان گونه که ایالات متحده در به صفر رساندن فروش نفت ایران شکست خورد، مثل گذشته به هدف خود در منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها