در راستای ارتقای همکاری‌های دو جانبه ایران و عراق و کمتر از یک ماه پس از سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به بغداد، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور به دعوت رئیس‌جمهور کشورمان و در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی متشکل از هفت‌وزیر دیروز وارد تهران شد.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۳۲

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، مراسم استقبال رسمی از عادل عبدالمهدی صبح دیروز در مجموعه سعدآباد با حضور رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شد و بلافاصله پس از این مراسم، هیات‌های ایرانی و عراقی مذاکرات خود را آغاز کردند.
حسن روحانی دیروز در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق با بیان این‌که اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره نه‌تنها عراق را به ایران بلکه این کشور را به پاکستان، افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و چین متصل خواهد کرد، گفت:‌ طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی ایران و عراق، علاوه بر این‌که به نفع دو ملت است در راستای منافع سایر کشورهای منطقه هم خواهد بود.
رئیس‌جمهور دربخش دیگری از این نشست با بیان این‌که باید با تلاش‌های مشترک در راستای حل و فصل مسائل و معضلات منطقه‌ای گام برداریم، عنوان کرد: بازگشت امنیت کامل به سوریه و توسعه این کشور برای ایران و عراق به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه حائز اهمیت است.
روحانی همچنین پس از این مذاکرات در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق، روابط بین دو کشور را عمیق و تاریخی عنوان کرد و گفت: در طول قرن‌ها همواره روابط بین ایران و عراق به عنوان دو همسایه خوب و رو به توسعه بوده، اما امروز برای توسعه روابط در شرایط ممتازی هستیم که ان‌شاء‌ا... این شرایط به نفع دو کشور و منطقه خواهد بود.
وی توافق برای لایروبی اروند رود را یکی از توافقات مهم دو کشور در سفر اخیر خود به عراق عنوان کرد و گفت: این موضوع در گفت‌وگوها هم مورد تأکید دو طرف بود و امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان، مسائل فنی این توافق حل شده و بعد از پایان رمضان شاهد آغاز عملیات لایروبی اروندرود باشیم.
روحانی روابط تجاری ایران و عراق را بسیار خوب توصیف کرد و یادآور شد: برنامه ما برای آینده دستیابی به حجم تجارت 20 میلیارد دلاری بین دو کشور است که امیدواریم در ماه‌های آینده به این نقطه برسیم.
رئیس جمهور همچنین به توافق دو کشور برای تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور اشاره کرد و گفت:‌ توافق شد یک شهرک در منطقه جنوب و یک شهرک در منطقه غرب و اقلیم در دستور کار قرار گیرد.
قدردانی نخست‌وزیر عراق از حمایت‌های ایران
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست خبری افزود: معتقدم همه توافق‌هایی که بین دو کشور صورت گرفته و همکاری‌های نزدیک ایران و عراق به سود دو کشور، منطقه و جهان خواهد بود. نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به ما بسیار کمک کرده است، گفت: امروز شاهد صلح و ثبات بیشتر در عراق هستیم. موفقیت‌های زیادی کسب کردیم، از پایتخت‌های مختلف شخصیت‌های گوناگون به عراق سفر می‌کنند و شاهد بروز یک تحول کیفی در عراق هستیم که به نفع کشورهای منطقه است. جایگاه و امنیت امروز را مدیون حمایت‌های ایران هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی به عراق سفر می‌کند

در مذاکرات دیروز رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق، دو طرف موافقت کردند در جهت تکمیل و اجرایی کردن توافقات مالی و بانکی دو کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در اولین فرصت عازم عراق شود.
به گزارش مهر، عبدالناصر همتی در سفر خود با رئیس بانک مرکزی و سایر مقامات مالی و بانکی عراق دیدار خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها