با وجود این‌که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور سالخورده الجزایر ضمن حمایت از خواسته‌های قانونی مردم نسبت به عواقب اعتراضات هشدار داد، مخالفان همچنان بر کناره‌گیری او تاکید کرده و دامنه اعتراضات را گسترش داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۶۳۷۳

به گزارش تسنیم، روز پنجشنبه عبدالعزیز بوتفلیقه در پیامی از ماهیت مسالمت‌آمیز اعتراضات تمجید کرد، اما در عین حال درباره نفوذ برخی طرف‌های داخلی و خارجی به آن هشدار داد. وی خاطر نشان کرد الجزایر بهای سنگینی را برای بازپس‌گیری استقلال و آزادی‌اش پرداخت کرده و ملت آن هم بهای دردناکی برای حفظ وحدت خود پرداخته است.
مخالفان بوتفلیقه روز گذشته برای برگزاری تظاهرات فراخوان داده و حتی مدعی شدند قصد دارند تظاهراتی 20 میلیونی ترتیب دهند. درهمین حال، برخی شخصیت‌های حزب جبهه آزادیبخش ملی حاکم در الجزایر روز پنجشنبه استعفای خود را از این حزب اعلام و به حمایت از جنبش مردمی پرداختند. این استعفاها شامل شماری از اعضای پارلمان و اعضای کمیته مرکزی سابق حزب بود. به نوشته روزنامه القدس العربی، در بیانیه مشترک احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف دولت الجزایر آمده است که برگزاری انتخابات در چارچوب کنونی، ثبات کشور را تهدید خواهد کرد. در این بیانیه همچنین از بوتفلیقه خواسته شده از قدرت کناره گیری کرده تا الجزایر وارد یک مرحله گذار شود. احزاب مخالف همچنین از ارتش الجزایر خواسته اند تا درخصوص تحولات این کشور بی‌طرف باشد. مخالفان دولت الجزایر پیش‌تر نیز طی بیانیه‌ای مشترک خواستار اجرای ماده 102 قانونی اساسی این کشور شدند که در آن خالی ماندن پست ریاست‌جمهوری و تعویق انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است. از سوی دیگر، المنظمة الوطنیة للمجاهدین (سازمان ملی رزمندگان) که اعضای آن را همرزمان بوتفلیقه در جنگ استقلال از فرانسه در بین سال‌های ۱۹۵۴ الی ۱۹۶۲ تشکیل می‌دهند، در بیانیه‌ای خواسته معترضان را مشروع دانسته و از مردم الجزایر خواستند در تظاهرات شرکت کنند. این موضوع نشان دیگری از دو دستگی در بین طبقه حاکم است. سه‌شنبه گذشته احمد قاید صالح، رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر تأکید کرد ارتش امنیت کشور را تضمین کرده و هرگز اجازه بازگشت به دوره درگیری و خونریزی را نخواهد داد.
او در ابتدای هفته جاری از بوتفلیقه نیز خواسته بود تا بازگشت خود از ژنو به الجزایر را به تعویق بیندازد. الجزایر از سوم اسفندماه صحنه تظاهرات در مخالفت با تصمیم بوتفلیقه برای پنجمین نامزدی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور است. احمد اویحیی، نخست‌وزیر الجزایر پنجشنبه گذشته خطاب به تظاهرکنندگان الجزایری، نسبت به «سوریه‌ای شدن» کشورش هشدار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها