در جای جای شهرهای زیبای ایران می‌توان نظاره‌گر تجلی تاریخ و شکوه تمدن ایران زمین از هزاره‌های دور تاکنون بود، اما با سفر به خوزستان که هم عنوان بهشت باستان‌شناسان و هم عنوان بهشت کشاورزی ایران را در شناسنامه‌اش دارد و طبیعت بکرش توصیف‌ناپذیر است، علاوه بر بازدید از مناظر بی‌بدیل طبیعی خلقت، می‌توان لحظاتی را در آغوش مادر تمدن، آرام گرفت و اندیشید و شاید عبرت‌ها گرفت از تماشای گذر زمان و آنچه بر آدمیزاد پرادعا رفته و خواهد رفت.
کد خبر: ۱۱۹۵۹۱۹

سفری کرده‌ام به دزفول، یکی از شهرهای زیبای خوزستان که به‌دلیل آب و هوایی مطبوع، خاکی حاصلخیز، مرکباتی مرغوب، مردمی تلاشگر، سازه‌ها و ابنیه‌های متعدد تاریخی و قرار گرفتن در کنار یکی از رودخانه‌های مهم استان مورد توجه است.
فقط اینها نیست؛ دزفول توانسته در میان شهرهای دودآلود و غبارگرفته خوزستان، عنوان شهر پاک خوزستان را هم از آن خود کند؛ عنوانی که براساس تصمیم اتخاذ شده توسط ستاد هماهنگی هوای پاک استان و به‌دلیل برخورداری از شاخص‌های بهداشتی و زیست‌محیطی اعلام‌شده، به این شهر رسیده است.
ارتقای سرانه فضای سبز، نصب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و بهره‌برداری از فاز اول آن و جلوگیری از تخلیه فاضلاب‌های شهری به رودخانه دز، ایجاد مرکز معاینه فنی خودروهای سبک، بهبود سیستم مدیریت پسماندهای شهری شامل جمع‌آوری مکانیزه پسماندها و تفکیک از مبدا با ارائه آموزش‌های چهره به چهره به شهروندان همچنین تهیه طرح مطالعات کمپوست و بازیافت و فراهم شدن مقدمات اجرای طرح، تجهیز ۵۰‌ درصد از بیمارستان‌ها به سیستم امحا و تصفیه‌خانه فاضلاب، ایجاد و راه‌اندازی مرکز تحقیقات زیست‌محیطی شمال خوزستان و نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا، شاخص‌هایی است که عنوان «شهر پاک» را برای دزفول به ارمغان آورده. به آنچه گفته شد باید تمیزی شهر، وجود جنگل دز، جنگل بلوط، وجود کوهستان، آبشار، چشمه، باغات و... را هم اضافه کرد.
دزفول از سمت شمال به لرستان و از شرق به مسجدسلیمان و استان چهارمحال و بختیاری و از شمال غرب به اندیمشک و از جنوب به شوشتر و اهواز و از سمت غرب به شوش می‌رسد؛ از همین رو سفر به دزفول، دیدار با تاریخ و طبیعت اعجاب برانگیز تمام این مناطق خواهد بود.
اگر صبح زود به دزفول رسیدید، حلیم فوق‌العاده آن را از دست ندهید، در میان بافت تاریخی بچرخید و با معماری منحصربه‌فرد خانه‌های این شهر آبی آشنا شوید؛ شهری که به‌دلیل وسعت بافت تاریخی‌اش به شهر آجر معروف است.
با این‌که می‌توانید در شهر اقامت کنید و از هتل و باغ‌های این شهرستان لذت ببرید، اما توصیه می‌کنم حتما یک شب را در روستای زیبای پامنار به صبح برسانید.
یکی دیگر از بهترین بخش‌های سفر را می‌توان بازدید از مناظر زیبای کرانه‌های رودخانه دز دانست که با قدمت چند هزار ساله نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد شمال منطقه خوزستان داشته است. حتما بازدید از کنارستان‌های «کول خرسان» را هم در برنامه سفر خود
بگنجانید.
کول خرسان یا اشکفت زرده در کیلومتر 28 جاده شهیون سمت چپ جاده در مجاورت روستای بیشه بزان است؛ دسترسی به کول خرسان از دو مسیر بیشه بزان و از مسیر قلعه شاداب امکان‌پذیر است. کول خرسان مجموعه‌ای از دره‌های عمیق با ارتفاع حدود ۶۰۰ متر است که دره‌های قلعه شاداب به آن منتهی شده و برخی از این دره‌ها به رودخانه دز راه پیدا می‌کند. این منطقه دره‌های عمیقی دارد که نهرهای آب در آن جاری است و مملو از نیزارها و علفزارها همراه با تک‌درخت‌ها و درختچه‌هاست. دامنه شرقی کوه قلعه شاداب مملو از درختان بادام و کنار است که به آن کنارستان می‌گویند؛ کنارستان از زیستگاه‌های مهم پرنده تیهو است.
راستی حواستان باشد هرچه به سمت شمال دزفول و مناطق کوهستانی بروید بر زیبایی‌های این سرزمین افزوده می‌شود. در کیلومتر 47 جاده شهیون دزفول، منطقه زیبای «دیونی»، با رودخانه دائمی، درختان فراوان و بیشه‌زارهای متعدد به محلی بکر برای تجمع طبیعت‌گردان تبدیل شده است. منطقه پیر بانگو نیز چهار کیلومتر آن سوتر با درختان انبوه و چشمه آب دائمی و منظره‌های بدیع و طبیعتی بکر در انتظار گردشگران است.
همه آنچه از دزفول زیبا گفتیم به‌زودی فضای شبکه‌های اجتماعی را هم درخواهد نوردید، چه این‌که جشنواره سفرنگاری دزفول گرام بزودی با حضور صدها فعال شبکه‌های اجتماعی و طرفدار گردشگری پایدار و خبرنگاران این حوزه در این شهر برپا می‌شود.

مجتبی گهستونی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها