اگر بخواهید یک ماهی شکم پر عالی یا یک تکه گوشت یا سبزیجات را برای یک ناهار یا شام خوشمزه گریل کنید، اولین گزینه‌ای که به ذهنتان می‌رسد پیچیدن آنها در تکه‌ای فویل آلومینیوم و قرار دادن آنها در آون یا روی آتش است.
کد خبر: ۱۱۹۳۰۵۶

در این یادداشت می‌خواهیم شما را با برخی خطرات و مضرات این ظروف و پوشش‌ها آشنا کنیم. بدن ما می‌تواند مقادیر بسیار کم آلومینیوم را دفع کند اما وقتی ورود آن به بدن افزایش یابد در بدن تجمع یافته و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. دانشمندان به ارتباط بین تجمع مقادیر زیادی از آلومینیوم در بدن با ظهور علائم آلزایمر پی برده‌اند. آلزایمر یک بیماری مرتبط با سبک زندگی است و در نتیجه صنعتی شدن جوامع که عواقب آن افزایش مقدار آلاینده‌های فلزی در غذای دریافتی ماست. آلومینیوم در افرادی که به بیماری‌های استخوان مبتلا هستند نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود. همچنین از رشد سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند.
آیا ظروف آلومینیومی نیز خطرناک هستند؟
فلزات به مرور زمان اکسید می‌شوند و لایه‌ای در سطح ظرف تشکیل می‌شود که این لایه از نشت هر چه بیشتر یون‌های فلزی به داخل غذا جلوگیری می‌کند. با سائیدن ظروف در حین شست و شو این لایه از بین می‌رود و زمینه نشت آلومینیوم را در پخت‌های بعدی فراهم می‌کنید. بنابراین زمانی که تابه‌ها و ظروف آلومینیومی می‌خرید سعی کنید قبل از استفاده چند مرتبه آب را در آن بجوشانید تا سطحش مات شود .به این ترتیب شما سطحی را به وجود می‌آورید که به نشت آلومینیوم مقاوم است. شاید ظاهر مات آن را نپسندید اما مطمئن باشید برای سلامتی شما مفید است. بنابراین در این شرایط جای نگرانی برای ماهیتابه‌ها و ظروف آلومینیومی برای یک پخت و پز معمول روی گاز وجود ندارد، مشکلات زمانی به وجود می‌آید که غذاها را پیچیده در فویل در آون یا فر یا روی آتش و در معرض دماهای بالا قرار دهید. فویل‌های آلومینیومی یکبار مصرف هستند و فرصت کافی برای ایجاد این لایه مقاوم در حین پخت و پز وجود ندارد، از این‌رو مقدار زیادی از آلومینیوم به داخل غذا وارد می‌شود. نکته دیگر این‌که در حضور غذاهای اسیدی نظیر آب لیمو یا مقادیر زیادی از ادویه‌جات در دماهای بالا لایه نازکی از فویل در غذاهای آبکی حل می‌شود. پیچیدن غذاهای سرد در فویل آلومینیوم برای کوتاه مدت خطری ندارد، اما باز هم باید به ترکیب غذا و ادویه جات موجود در آن توجه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها