خبرهای مربوط به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همچنان در رسانه‌های بین‌المللی دست به دست می‌شود‌. یکی از تازه‌ترین خبرها در‌باره او فهرستی بلند بالاست که سازمان عفو بین‌الملل علیه او منتشر کرده است‌.
کد خبر: ۱۱۹۲۳۷۰

چند روز پیش هم سازمان دید‌بان حقوق بشر سازمان ملل با ارائه فهرستی از جرایم بن‌سلمان از دستگاه قضایی آرژانتین خواست او را به عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب قرار دهد. پس از مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، شاهزاده بن‌سلمان در کانون توجه جهانیان قرار گرفته و تقریبا روزی نیست که روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی مطلبی در نقد یا افشاگری علیه او نداشته باشند. سازمان عفو بین‌الملل ده مورد از جرایم بن‌سلمان را به این شرح ردیف کرده است:
1ـ جنگ در یمن 2 ـ سرکوب فعالان سیاسی روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان 3 ـ بازداشت مدافعان حقوق زنان 4 ـ اجرای احکام اعدام علیه مخالفان 5 ـ مجازات‌های سخت یا غیرانسانی یا تحقیرآمیز ازجمله علیه رائف بداوی، وبلاگ‌نویس سعودی 6 ـ شکنجه در زمان بازداشت 7-تبعیض برنامه‌ریزی شده علیه زنان 8 ـ تبعیض دینی بخصوص علیه شیعیان 9 ـ اجازه ندادن به تحقیقات حقوق بشری 10 ـ قتل جمال خاشقجی.
همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 مأمور از نزدیکان بن‌سلمان ولیعهد سعودی از طرف او به استانبول اعزام شده بودند تا خاشقجی را به قتل رسانده و جسدش را نابود کنند‌. هم‌اکنون دولت ترکیه خواستار استرداد این مجرمان برای محاکمه در استانبول است‌. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در تازه‌ترین اظهارات خود در اجلاس جی 20 درباره قتل خاشقجی گفت: ترکیه قصد ندارد به خاندان سلطنتی عربستان ضرر برساند و در واقع شناسایی عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به نفع خود عربستان هم هست. وی خاطرنشان کرد، کشورش ادله و شواهدی دارد که نشان می‌دهند خاشقجی در عرض هفت و نیم دقیقه کشته شده و این ادله را به هر کشوری که درخواست کرده از جمله آمریکا، انگلیس و عربستان داده است. اردوغان افزود: این گفته بن‌سلمان را که نمی‌توان به ادعایی ثابت نشده کسی را در قتل خاشقجی متهم کرد، قبول ندارد. رئیس‌جمهور ترکیه در پایان یک بار دیگر از عربستان خواست مظنونان قتل خاشقجی را تحویل دهد تا طبق قوانین بین‌المللی در ترکیه محاکمه شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها