jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۱۹۱۶۴۱   ۲۴ بهمن ۱۳۹۷  |  ۰۰:۰۱

فرمانی که رهبر انقلاب در خصوص اصلاح ساختار بودجه متناسب با شرایط تحریم دادند سال‌های سال است که مورد تاکید کارشناسان و جامعه دانشگاهی است. همیشه این نقد وجود داشته که هیچ وقت بودجه‌ریزی ما عملیاتی نیست؛ یعنی هر سال بودجه را مانند سنوات قبل تدوین می‌کنند و مثلا نسبت به تورم 10 درصد میزان آن را افزایش می‌دهند یا به استان‌ها یا وزارتخانه‌ها می‌گویند بودجه شما سال قبل چقدر است و 10 درصد در سال بعد آن را افزایش می‌دهند. بنابراین هرگز در جریان بودجه‌ریزی کشور، یک طرح کلی توسعه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود که مثلا به استان‌ها بگوییم برنامه توسعه‌ای شما برای سال آینده چیست و بر مبنای آن بودجه‌ریزی شود.

از طرف دیگر مبنای بودجه‌ریزی ما این بوده که هزینه‌ها را نگاه می‌کنند و بر مبنای آن درآمدها را اختصاص می‌دهند؛ در حالی که در تمام کشورهای توسعه‌یافته عکس این اتفاق رخ می‌دهد.
متاسفانه از بس بودجه‌ریزی در کشور روال سکون و غیر توسعه‌ای دارد همیشه انحراف از بودجه نیز وجود داشته است که حدود 60 درصد است. این مورد نشان‌دهنده این مطلب است که بودجه‌ریزی ما عملیاتی نبوده و مبتنی بر واقعیت‌ها نیست. مثلا رهبر معظم انقلاب در مورد درآمدهای نفتی گفتند باید 30 درصد درآمدش به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد اما دولت در لایحه بودجه سال 98 سهم صندوق را 10 درصد دیده بود که بعداً با تذکر رهبری آن را به 20 درصد افزایش دادند و آخر هم این امر تحقق نخواهد یافت. متاسفانه دولت به عنوان قلک از صندوق توسعه ملی استفاده کرده و برای هر امری مثل حقوق بازنشستگان و طرح‌های عقب‌افتاده از آن استفاده می‌کند. علاوه بر این به نظر باید ساختار سازمان برنامه و بودجه تغییر اساسی کند و خون تازه‌ای در آن دمیده شود. سال آینده وضعیت به مراتب پرریسکی داریم اما دولت، اقتصاد را در حالت جنگی قرار نداده است.
مدیران کشور در اتاقی در بسته و به صورت کلیشه‌ای تصمیمات اساسی می‌گیرند در حالی که به واقعیات کشور توجهی ندارند، راهکاری برای اقتصاد مقاومتی نمی‌بینند در حالی که حتی کشورهای نئولیبرالیسم در شرایط بحرانی به اقتصاد مقاومتی و منابع داخلی تکیه می‌کنند، اما متاسفانه ما در بودجه‌ریزی عملیاتی‌مان به آن فکر نمی‌کنیم.
بسیاری از نهادهای کشور در حال حاضر بودجه‌های کلانی می‌گیرند و موازی هم کار می‌کنند و یا کارایی ندارند. مثلا مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری چند میلیارد تومان بودجه می‌گیرد که به نظر من باید این هزینه‌های زائد از بودجه برداشته و حذف شود.

ابوالقاسم حکیمی‌پور

اقتصاددان

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

کد یا شناسه شهاب همان شناسه‌ای است که بانک‌ها مشتری را از طریق آن شناسایی می‌کنند،یعنی برای اشخاص حقیقی کد ملی، اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای اتباع خارجی همان شماره فراگیر اتباع خارجی است.

فرانسه بر مدار سیاست اجبار

فرانسه بر مدار سیاست اجبار

سیاست‌های فرانسه طی سال‌های گذشته تابعی از سازوکارهای دیپلماسی اجبار،‌ همکاری‌های حقوقی و فشارهای سیاسی علیه ایران بوده است.

گفتگو

بیشتر
راه میانبر رشد کسب‌وکار

گفت‌وگو با دکتر علی رودگر، از پایه‌گذاران هک رشد کسب‌وکار در ایران که موجب رشد بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و بزرگ‌ مقیاس کشور شده است

راه میانبر رشد کسب‌وکار

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
اسرار یک سکه مجازی

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

اسرار یک سکه مجازی

غائله غربالگری

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

غائله غربالگری

پیشخوان

بیشتر