حدود 5/2 میلیون نفر در سراسر جهان به ام‌اس یا فلج چندگانه مبتلا هستند. این بیماری شامل یک التهاب مزمن در سیستم عصبی مرکزی است و زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه، چربی‌هایی را که از الیاف عصبی در مغز و نخاع محافظت می‌کنند هدف قرار دهد. احتمال ابتلای زنان به ام‌اس دو برابر مردان است. این بیماری زنان را معمولا در سنین 15 تا 60 سالگی مبتلا می‌کند. موارد زیر علائم اولیه‌ای است که درصورت ابتلا به فلج چندگانه بروز می‌کند:
کد خبر: ۱۱۹۰۲۳۴

ضعف و خستگی
حدود 80 درصد از افرادی که به ام‌اس مبتلا می‌شوند ضعف‌های عضلانی غیرقابل توضیحی را تجربه می‌کنند. این ضعف‌ها معمولا از پاها آغاز می‌شود و سپس سایر قسمت‌های بدن را هم درگیر می‌کند. این ضعف‌ها همچنین با خستگی مزمن که اغلب، هفته‌ها به طول می‌انجامد همراه است.
مشکلات دید
ام‌اس می‌تواند باعث التهاب عصب بینایی شود و به بینایی آسیب بزند. اگر بخشی از میدان دید شما تار شده است یا گاهی دچار دوبینی می‌شوید حتما باید با پزشک در این باره صحبت کنید.
درد و گرفتگی عضلانی
افراد مبتلا به ام‌اس معمولا دچار سندرم پای بی‌قرار، سفتی و گرفتگی ماهیچه هستند. حدود 55 درصد از همه مبتلایان، در طول بیماری‌شان از درد ماهیچه‌ای قابل توجهی رنج می‌برند. درد و گرفتگی ماهیچه معمولا در بین زنان مبتلا به ام‌اس شایع‌تر است.
مشکلات مثانه
اگر احساس می‌کنید زیاد به دستشویی می‌روید و در دفع ادرار با سرعت معمول مشکل دارید، این مشکل را با پزشک در‌میان بگذارید. دستشویی‌رفتن مکرر، تمایل شدید به ادرارکردن، بی‌اختیاری ادرار و اختلال در عملکرد مثانه می‌توانند برخی علائم ابتلا به ام‌اس باشد.
مشکلات حافظه
ام‌اس می‌تواند با تاثیرگذاری بر دستگاه عصبی باعث بروز مشکلات شناختی مانند خطاهای گفتاری، خطاهای حافظه، مشکل در حفظ نظم یا کوتاهی دامنه توجه شود. باید توجه داشت این علائم فقط در 5 تا 10 درصد مبتلایان به ام‌اس تاثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره بیمار به‌جا می‌گذارد.

یاسمین مشرف

جام‌جم

منبع: Prevention.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها