کارشناس حقوق‌ بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

نقض قوانین حقوق بشری و داخلی آمریکا با بازداشت غیرقانونی خبرنگار پرس‌تی‌وی

معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما:

بازداشت هاشمی هزینه صدای مستقل است

معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما با بیان این‌که اقدام پلیس آمریکا در دستگیری مرضیه هاشمی را محکوم می‌کنیم، گفت: از هرگونه اقدام قانونی برای آزادی ایشان دریغ نمی‌کنیم و رفتار پلیس آمریکا از نظر قانونی و انسانی مورد تقبیح است.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۸۶

به گزارش فارس، در پی بازداشت مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس تی‌وی، شبکه پرس تی‌وی نشستی را با حضور پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی صداوسیما و مدیر شبکه پرس تی‌وی برگزار کرد.
وی ادامه داد: براساس اظهاراتی که هاشمی داشته در ابتدای ورود به زندان مجبور شده حجاب را از سرش بردارد و با دست و پای بسته با زنجیر راهی زندان شده و به او فقط گوشت خوک داده‌اند و از لحاظ حجاب نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد. ضمن این‌که به دلیل این‌که هیچ جلسه بازجویی از وی برقرار نشده اطلاعات دیگری نداریم.
جبلی تصریح کرد: ما این اقدام پلیس آمریکا را محکوم می‌کنیم و مسؤولیت سلامت جانی او به عهده دولت آمریکاست و خواستار عذرخواهی دولت آمریکا از هاشمی هستیم. اگر هرگونه اقدام قانونی لازم باشد دریغ نمی‌کنیم و حمایت رسانه‌ای از او خواهیم داشت. به دولت آمریکا هشدار می‌دهیم اگر اتفاقی برای خانم هاشمی بیفتد دولت آمریکا محکوم و رفتارهای آنها از نظر قانونی و انسانی مورد تقبیح است.
معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما تاکید کرد: برداشتن حجاب خانم هاشمی علی‌رغم میل ایشان و بی‌احترامی به اعتقادات وی، توهینی آشکار به کل مسلمانان جهان است و در نظر گرفتن سلامت او نشان می‌دهد دولت آمریکا-که مدعی حقوق بشر است- در این مورد خاص شکست خورده است. ما از حقوق خانم هاشمی تا آخر و لحظه به لحظه از او حمایت می‌کنیم و اطلاع می‌دهیم و امیدواریم تا این اتفاق ختم به خیر شود و بتواند دوباره با خانواده و شبکه پرس تی‌وی ملاقات داشته باشد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره این‌که آیا خانم هاشمی به خاطر ساخت مستندهایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای بازداشت شده است، گفت: خانم هاشمی سال‌هاست که با ما همکاری دارد و هیچ عقیده مخفی نداشته است. خانم هاشمی چه بسا که به دلیل حمایت نکردن از متحدین آمریکا و انتقاد از رژیم صهیونیستی و فعالیت‌های عملی که در این باره داشته هدف این بازداشت قرار گرفته است. خانم هاشمی نه اولین هزینه‌ای است که ما می‌پردازیم و نه آخرین آن. او هزینه صدای مستقل است؛ همان که شعار شبکه ماست و ما این آمادگی را داریم که هر هزینه‌ای برای او پرداخت کنیم. یادم هست هر بار که برای بازدید از اطرافیانش به آمریکا می‌رفت همیشه می‌گفت اگر زنده برگشتم و گذاشتند زنده برگردم!
وی درباره این‌که چه راهکارهایی برای آزادی وجود دارد، گفت: ما از هیچ راهی برای آزادی وی فروگذار نمی‌کنیم، اما با توجه به شناختی که از آمریکایی‌ها داریم و اغلب بدون دلیل افرادی را بازداشت می‌کنند، به نظرمان اقدامات قانونی را تنها تاثیرگذار نمی‌دانیم. مسأله او مسأله یک انسان نیست، وی یک زن، مادر، مادربزرگ و یک مسلمان آمریکایی است. در همین‌جا از آمریکایی‌ها می‌خواهیم که دلیل بازداشت خانم هاشمی را به سرعت اعلام کنند.
جبلی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره این‌که آیا پیگیری‌هایی که توسط شبکه پرس تی‌وی و معاونت برون‌مرزی انجام می‌شود به نتیجه‌ای خواهد رسید، گفت: ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم، اما این‌که به نتیجه برسد مطمئن نیستیم، اما امیدواریم به دلیل پیگیری‌های رسانه‌ای کمکی به آزادی او کنیم. آنچه به عنوان افتخار برای جامعه آمریکایی‌ها اعلام می‌شود خلاف آن ثابت شده است. روز روشن خانم هاشمی را بازداشت کردند و هیچ خبری هم از او نداریم.
وی ادامه داد: تمرکز ما رسیدگی به وضعیت خانم هاشمی در زندان است، اما باید زمان بدهیم ببینیم نوع برخورد دولت آمریکا با این خبرنگار چطور است. تاکید و رویکرد فعلی ما آزادی هرچه سریع‌تر وی و پیگیری وضعیت خانم هاشمی است. سخنگوی وزارت خارجه در سخنرانی خود چنین موضوعی را اعلام کرد و گفت این نهاد و همه نهادهای دیگر به وظایف خود عمل کنند. حتی متوجه شدیم پسر وی نیز در بازداشت و تحت نظر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها