10 برابر شدن مصرف قلیان در دختران دانشجو

رئیس شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: 35 تا 40 درصد دانشجویان کشور تجربه مصرف قلیان را دارند و مصرف این ماده دخانی در دختران دانشجو 10 برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۱۸۴۱۴۷

به گزارش ایرنا، محمدرضا مسجدی افزود: 20 تا 25 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی در کشور نیز تجربه مصرف قلیان را دارند و مصرف دخانیات در نسل جوان ما سرسام‌آور افزایش می‌یابد.
وی عنوان کرد: همچنین 24 درصد مردان و 4/2 درصد زنان در کشور سیگار می‌کشند و متاسفانه کنترل دخانیات با جدیت دنبال نمی‌شود.
مسجدی بیان کرد: عرضه قلیان از راه‌های معمول خارج شده و در فضای مجازی با تبلیغات فریبنده قلیان با طعم‌های مختلف و بسته‌بندی‌های متنوع در 24 ساعت شبانه‌روز عرضه می‌شود و این مساله بسیار نگران‌کننده است.
دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات ادامه داد: نتایج یک مطالعه در مراکز ترک اعتیاد زاهدان نشان می‌دهد 90درصد معتادان اعتیادشان را با سیگار و قلیان آغاز کردند. ما در کشور دو میلیون و 700 هزار معتاد داریم که در سن جوانی و میانسالی هستند.
مسجدی تصریح کرد: همه مسؤولیت داریم تا اقدامات اساسی برای کاهش مصرف دخانیات انجام شود با توجه به این‌که دارو، تجهیزات پزشکی و برخی کالاها از سوی آمریکا تحریم شده‌اند سوال این است که چرا سیگار، توتون و تنباکو هیچ‌وقت تحریم نمی‌شود و چرا آمریکا سیگار را تحریم نمی‌کند.
وی بیان کرد: دخانیات از عوامل مهم خطرزا برای بروز بیماری‌های غیرواگیر است و باید به این مساله توجه جدی شود.
به گفته مسجدی، اکنون در کشور مشکلات ارزی داریم و برای مایحتاج مردم باید ارز مبادله‌ای در نظر بگیریم، چطور می‌شود برای سیگار و توتون ارز مبادله‌ای تخصیص می‌یابد، از حاکمیت باید مطالبه کنیم که این کار را نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها