اعتراض سینماگران به ورود سرمایه‌های میلیاردی به سینما بالا گرفته است

مولتی میلیاردرهای پشت پرده

«زمانی که دولت نظارت خود را تنها محدود به پروانه ساخت و نمایش کرده است، چطور صد میلیارد از سوی یک‌نفر وارد حوزه فرهنگ می‌شود و مدیران حرفی نمی‌زنند؟! این پروداکشن‌ها و لاکچری بازی در سینما و تئاتر بسیار خطرناک است بخصوص فیلم‌سازهای خوب ما علاقه‌ای به ساخت فیلم با این پول‌ها ندارند.» اینها حرف‌هایی است که سیدضیاء هاشمی از اعضای کلیدی مجمع تهیه‌کنندگان فیلم ایران بر زبان رانده. هاشمی که از تهیه‌کننده‎‌های استخواندار سینما هم محسوب می‌شود، این حرف‌ها را اخیرا در یکی از شبکه‌های تلویزیونی به زبان آورده. برای کسانی که در حوزه فرهنگ، نفس و قلم و قدم می‌زنند مخاطب این حرف‌ها تقریبا مشخص است. حالا درست است که جناب هاشمی روی آنتن زنده تلویزیون امکان نام بردن از مصداق حرف‌هایش را ندارد ولی ما که می‌توانیم بگوییم مصداق حرف‌های جناب هاشمی کیست.
کد خبر: ۱۱۸۲۲۹۰

مقصود جناب سیدضیاء در سیل طعنه‌ها و کنایه‌هایشان، جناب محمدصادق رنجکشان است. اگر مخاطب همیشگی صفحات فرهنگی جام‌جم باشید احتمالا در جریان هستید که ما سابقا یادی از جناب رنجکشان کرده بودیم. به عبارت دقیق‌تر، بیست‌وچهارم مهر همین امسال در یک گزارش مفصل سراغ رنجکشان رفتیم. البته استراتژی ما در آن زمان سرک کشیدن به این مساله بود که بفهمیم سرمایه‌گذار تئاتر «بینوایان» کیست که حرف و حدیث‌های زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرده است.
لابه‌لای جست‌وجوهایمان این را فهمیدیم که جناب رنجکشان و شرکت متبوع ایشان که «دلتابان» نام دارد حدود دو دهه است تاسیس شده و طی سه دوره متوالی در سال‌های 94، 95 و 96 برگزیده برتر ملی گردشگری هم انتخاب شده است. به گفته تلفن سخنگوی شرکت، دلتابان با بیش از هزار شرکت هواپیمایی در دنیا ارتباط دارد مسافران خود را در قالب تور به نقاط مختلف دنیا می‌برد از غرب تا شرق دور؛ از سوئیس، فرانسه، اسپانیا و روسیه تا تایلند، ویتنام، هند، کانادا، ارمنستان، چین و دبی! به جز اینها دلتابان مالک دو باب هتل در جزیره کیش هم هست.
حالا همه اینها را بگذارید کنار این قضیه که ایشان تاکنون علاوه بر دست به جیب شدن برای تامین سرمایه تئاتر بینوایان - که هنوز هم معلوم نشده چقدر شده - سرمایه تولید هشت فیلم را هم در سال جاری به عهده داشته است. قضیه آنقدر سنگین و غیرقابل هضم است که بعضی رسانه‌ها برای داغ کردن پیاز داغ ماجرا تیتر زده‌اند که رنجکشان اگر بخواهد می‌تواند با بیرون کشیدن هشت فیلم خود، جشنواره را رسما و صریحا زمین بزند!
احتمالا تا حدی ملتفت شده‌ باشید که عضو انجمن صنفی تهیه‌کنندگان چرا اینقدر شاکی است. حالا اینها یک سمت ماجراست. سمت دیگر ماجرا این است که برحسب گفته جناب هاشمی، ورود چنین مولتی میلیاردرهای دست به نقد به سینما باعث شده نظم طبیعی چرخه مالی این حوزه به هم بخورد. چرا؟ باز هم طبق گفته جناب هاشمی، این سرمایه‌گذارها در بعضی موارد خودشان مستقیما سراغ بازیگرها و سوپراستارها می‌روند و به هر قیمتی که شده آنها را به پروژه سینمایی خودشان می‌کشند و اُورت هم خرج می‌کنند. روی همین حساب آرام آرام دستمزد حضرات سینماگر هم بالا می‌رود. حالا این را که گفتیم بد نیست این را هم بدانید که بین بازیگرهای فعلی، جناب رنجکشان ظاهرا علاقه زیادی به نوید خان محمدزاده دارد. در دو سه پروژه از هشت فیلم ایشان، نوید حضور پررنگی دارد. در همین تئاتر بینوایان هم باز هم نوید خان حضور دارد. اینها همه به جز تصاویر متعدد سلفی است که رنجکشان در کنار محمدزاده از هم منتشر کرده‌اند. الغرض که فردا پس‌فردا اگر شنیدید محمدزاده و رنجکشان با هم شرکت جدیدی راه انداخته‌اند تعجب نکنید. کاری که فی‌المثل جناب مهدی داوری(سرمایه‌گذار دیگری که در ادامه همین گزارش از ایشان نام برده‌ایم) با جناب بهرام رادان کرده‌اند.

از حمید نعمت‌ا... تا سعید روستایی و مانی حقیقی
چه فیلم‌هایی با سرمایه جناب رنجکشان وارد فرآیند تولید شده است؟ عرض می‌کنیم؛ متری شش‌و‌نیم به کارگردانی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان، سرکوب به کارگردانی رضا گوران و تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی، سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی، بی‌حسی موضعی به کارگردانی حسین مهکام و تهیه‌کنندگی حبیب رضایی، تفریق به کارگردانی مانی حقیقی، لتیان به کارگردانی علی تیموری و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی، قاتل و وحشی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید نعمت‌ا... و از عشق به کارگردانی امیر ثقفی و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر مجموعه فیلم‌هایی است که با سرمایه‌گذاری محمدصادق‌ رنجکشان در مسیر تولید قرار گرفته است».
با این اوصاف ورود سرمایه‎‌های کلان به سینما آرام آرام منافع کسانی را که تا پیش از این چرخه سرمایه و درآمدشان محدود به سینما بود، تحت‌تاثیر قرار داده است. اعتراضات گاه و بیگاه تهیه‌کنندگان را باید از این زاویه تحلیل کرد و این‌‌که آیا این روند ادامه خواهد یافت یا با ورود مدیریت فرهنگی اصلاح خواهد شد را باید منتظر زمان ماند.

ترکیب آی‌تی و سینما
ورود سرمایه‌گذاران کلانی که در حوزه‌های دیگر درآمد دارند و حالا وارد سینما شده‌اند پدیده عجیبی نیست. نمونه دیگر این سرمایه‌گذاران جناب مهدی داوری است. آخرین فیلمی که از جناب داوری روی پرده سینما آمد عرق سرد بود. فیلمی به کارگردانی سهیل بیرقی که در جشنواره سال گذشته هم با حرف و حدیث‌های زیادی هم همراه بود. جناب داوری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و آی‌تی است که از قضا در حوزه کاری خودش هم سابقه و تجربه زیادی دارد. سی‌ام مهر، گزارش مفصلی رفتیم و فعالیت‌های حرفه‌ای داوری را در روزنامه توصیف کردیم. داوری به جز شرکت اصلی خودش (تراشه سبز تهران) که از شرکت‌های باسابقه حوزه آی‌تی محسوب می‌شود، در بیش از ده شرکت دیگر ریاست هیات‌مدیره، عضو هیات‌مدیره یا مدیرعاملی را تجربه کرده است.
بیس فن، بیس‎ تاک، رسانه آینده ایرانیان، فراپیام‌ساز جام‌جم، نوین شبکه کنش، پارس ارتباط افزار، پیشگامان استقلال داده‌ها، داده‌های آسیاتک، پیام‌رسان بیسفون، نیمروز فیلم، شرکت وفاداری هوشمند رایمون و تلویزیون تعاملی(IPTV) تیوا از شرکت‌ها و مراکزی است که تقریبا به جز دو مورد، همگی در زمینه تخصصی ارتباطات و آی‌تی و فناوری ارتباطات مشغول فعالیت است. در این فهرست نام دو شرکت از بقیه جالب‌تر است: وفاداری هوشمند رایمون و نیمروز فیلم. نیمروزفیلم یکی از شرکت‌های توزیع و پخش سینمایی داخل کشور است که سال 1393 به ثبت رسیده است. رایمون‌فیلم هم شرکتی است که داوری و بهرام رادان در کنار یکدیگر آن را اداره می‌کنند.

محمدصادق علیزاده

دبیر فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها