گزارشی درباره رفتارهای نژادپرستانه علیه بازیکن سیاهپوست ناپولی

سایه سیاه نژادپرستی بر سر فوتبال

کالیــــدو کولیبــــالــــــی، مدافــــع سیه‌چرده تیم ناپولی، که تا 20سالگی در تیم زیر 20سال فرانسه بازی کرد و بعداز آن بازی برای زادگاه مادری را ترجیح داد و در رده بزرگسالان، پیراهن تیم ملی سنگال را بر تن کرد، این روزها به تیتر یک تمام رسانه‌های دنیا تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۰۶

بازی حساس اینتر رده سومی و ناپولی رده دومی در هفته 18 لیگ سری A بی‌تردید خاص‌ترین بازی هفته بود. اینتر 33 امتیازی اگر امتیازهای این بازی خانگی را کسب نمی‌کرد، به طور کلی باید رقابت با مدعیان قهرمانی را فراموش می‌کرد. ناپولی 41 امتیاز و یوونتوس 50 امتیاز داشتند و این فرصتی بود تا فاصله اینتر کم شود؛ اما اینتر تا زمانی که کولیبالی در زمین بود، به گل نرسید. کولیبالی در این بازی بارها مقابل مهاجمان اینتر ایستاد و در دقیقه 43 توپ را از روی خط دروازه ناپولی برگرداند تا تماشاگران اینتر که از دقیقه اول او را هدف شعارهای نژادپرستانه قرار داده بودند، شعارها و توهین‌ها را تندتر کنند. او در دقیقه 80 توپ را به‌درستی از مهاجم اینتر گرفت؛ اما داور خطای او را اعلام کرد و به او اخطار داد تا او از فرط کلافگی از فضای غیر قابل تحمل ورزشگاه جوزپه مئاتزا، برای این اشتباه داور دست بزند. این حرکت کولیبالی مواجه شد با کارت دوم و اخراج. کولیبالی در حقیقت قربانی اتمسفر غیرقابل تحمل جوزپه مئاتزا شد. شعارهایی که با وجود درخواست چهار باره گوینده ورزشگاه، خاموش نشد و حتی تندتر شنیده شد.

اعتراض کارلتو
اخراج کولیبالی در دقیقه 83، آغاز ماجراها و جنجال‌های فراوان این بازی شد. کارلو آنچلوتی، سرمربی ناپولی که از جو حاکم بر ورزشگاه و اخراج کولیبالی به شدت عصبانی بود، می‌خواست تیمش را از زمین بیرون بکشد و گرچه این کار را نکرد، اما پس از بازی تهدید کرد با ادامه این روند در بازی‌های بعد، قطعا این کار را انجام خواهد داد. کارلتو گفت داور وضعیت بحرانی درون ورزشگاه را دید و صدای گوینده را که از تماشاگران می‌خواست «شعارها را قطع کنند وگرنه بازی تعطیل می‌شود» شنید؛ اما هیچ واکنشی نداشت. او باید بازی را تعطیل می‌کرد. این وضعیت در ورزشگاه‌ها قابل تحمل نیست. تماشاگران اینتر در تمام بازی علیه کولیبالی، شعارهای نژادپرستانه می‌دادند و صدای میمون در تمام ورزشگاه شنیده می‌شد. اگر با این وضعیت زشت مقابله نکنیم، به دوران غرب وحشی برمی‌گردیم.

حمایت فدراسیون از داور
در همین حال، گابریله گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا اعلام کرد در جنجالی که در بازی اینتر و ناپولی در ورزشگاه جوزپه مئاتزا در منطقه سن‌سیرو رخ داد، هیچ تقصیری متوجه داور مسابقه، پائولو ماتزولنی نبوده و او کارش را بی‌عیب و نقص انجام داده است. گرچه رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا احتمال داد به‌دلیل این اتفاقات، شاید هفته نوزدهم لیگ سری A تعلیق شود؛ اما فدراسیون فوتبال ایتالیا دیروز تصمیم گرفت بازی‌ها مطابق برنامه پیش برود.

ضرب و شتم، چاقوکشی و قتل
حاشیه‌های این بازی فقط به اتفاقات داخل ورزشگاه ختم نشد. گرچه فضای ملتهب درون ورزشگاه و شعرهای هواداران اینتر به درگیری بین تماشاگران دو تیم منجر شد؛ اما این جریان وقتی تلخ‌تر شد که تماشاگران پا را به بیرون ورزشگاه گذاشتند. شعارهای تند در نهایت به دعوای خیابانی تبدیل شد و چهار هوادار ناپولی در کنار ورزشگاه به ضرب چاقو مجروح شدند. در میان این افراد، جراحت یک مرد 43 ساله بر اثر ضربات وارده شدیدتر از سه نفر دیگر بوده است. او از ناحیه شکم مجروح و به همین دلیل به بیمارستان انتقال داده شد.
اینها وقتی کامل شد که رسانه‌های ایتالیا تایید کردند یکی از هواداران اینتر که به دلیل تصادف با یک خودروی ون به شدت آسیب دیده بود و در بیمارستان وضعیت وخیمی داشت، روز پنجشنبه در بیمارستان درگذشت.

درخواست پلیس میلان
بعد از اتفاقات تلخ بازی اینتر ـ ناپولی، مارسلو کاردونا، رئیس پلیس شهر میلان درخواست کرد فدراسیون فوتبال ایتالیا، مجازات‌های سنگینی برای باشگاه اینتر و هوادارانش در نظر بگیرد: بیش از صد نفر از هواداران آشوب‌طلب دو تیم در متن درگیری‌ها بودند که اکنون بسیاری از آنها در بازداشت به سر می‌برند. بپذیریم حادثه‌ای بسیار جدی رخ داده است و به همین دلیل من از مسؤولان می‌خواهم تا پایان فصل از رفتن هواداران اینتر به ورزشگاه خودی و ورزشگاه‌های حریف جلوگیری کنند.


واکنش‌های درون ایتالیا

اتفاقات تلخ بازی اینتر ـ ناپولی تمام ایتالیا و فوتبال دنیا را تکان داد. کریستیانو رونالدو، فوق ستاره پرتغالی که به‌‌تازگی به سری A آمده، در واکنش به این اتفاقات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «من همیشه خواهان وجود تربیت و احترام در زندگی و فوتبال بوده‌ام. به نژادپرستی و هرنوع اهانت و تبعیض نژادی نه بگوییم.»
جو ورزشگاه خانگی اینتر آنقدر نامطلوب بود که مائورو ایکاردی، کاپیتان اینتر هم از رفتار نژادپرستانه هواداران تیمش ابراز تأسف کرد. او عکسی از خودش در کنار کولیبالی را در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرد و درکنار آن نوشت: من از اتفاقاتی که روز گذشته در سن‌سیرو رخ داد متأسفم. بیایید جلوی نژادپرستی و تبعیض نژادی را بگیریم.

جنارو گتوزو، سرمربی میلان هم گفت: بازی‌های سری A به خاطر توهین‌های نژادپرستانه به کولیبالی باید متوقف شود. زمان آن رسیده فوتبال متوقف شود. من با کارلو آنچلوتی موافقم. قطعا ما تنها کشوری نیستیم که چنین اتفاقاتی در آن رخ می‌دهد. فکر می‌کنم باید فوتبال فعلا متوقف شود.

محرومیت میزبان
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایتالیا، بلافاصله بعد از اتفاقات جوزپه مئاتزا، اینتر را به انجام دو بازی خانگی بدون تماشاگر و انجام یک بازی دیگر بدون حضور هوادارانش در بخشی از ورزشگاه خانگی این تیم محکوم کرد. به این ترتیب اینتر باید دو بازی خانگی بعدی‌اش به ترتیب مقابل ساسولو (29 دی) و بولونیا (14 بهمن) را پشت درهای بسته برگزار کند و در بازی خانگی‌ بعدی‌اش مقابل سمپدوریا
(28 بهمن) هم بخشی از ورزشگاه سن‌سیرو خالی خواهد بود. در این حکم، کالیدو کولیبالی هم دو جلسه محروم شده است.

پست کولیبالی
کولیبالی بعد از اتفاقات بازی و رای کمیته انضباطی، با قراردادن پستی در صفحه اینستاگرام خود به این ماجراها واکنش نشان داد: «به‌خاطر شکست تیمم متاسفم به‌خصوص به خاطر اخراجم و تنها گذاشتن برادرانم در زمین. به رنگ پوستم افتخار می‌کنم. به این‌که یک فرانسوی، سنگالی و یک ناپولیایی هستم. یک انسان هستم.»

واکنش اینتر
باشگاه اینتر با انتشار بیانیه ای، رفتار هوادارانی را که به کالیدو کولیبالی، مدافع ناپولی، توهین نژادپرستانه کردند محکوم کرد: در واکنش به تصمیمی که توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایتالیا گرفته شد، باشگاه مایل است تاکید کند از 9 مارس 1908، اینتر نماینده یکپارچگی، مهمان نوازی و پیشرو بودن است. میلان، حامی پذیرش و احترام است. همراه با شهرمان، ما همیشه برای کمک به ساخت آینده عاری از تبعیض مبارزه کرده‌ایم.
به همین دلیل است که ما امروز بار دیگر احساس وظیفه می‌کنیم. تاکید کنیم کسانی که تاریخچه‌مان ـ تاریخچه باشگاه‌مان ـ را درک نمی‌کنند یا نمی‌پذیرند، از ما نیستند.»

هفته 19 بدون تعطیلی
برخلاف تصمیم اولیه فدراسیون فوتبال ایتالیا برای تعلیق لیگ سری A، هفته نوزدهم لیگ سری A امروز و امشب طبق برنامه برگزار خواهد شد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها