طبق گزارش بانک مرکزی در آذرماه 97 بالغ‌بر 6814 قرارداد خریدوفروش در بازار مسکن پایتخت امضاشده و میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی به 9 میلیون و 550 هزار تومان به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۲۶

بازار مسکن تهران و به‌تبع آن بازار مسکن شهرستان‌های کشور که از اواسط سال گذشته نسبتا از رکود سنگین پنج ساله خارج شده بود، در اردیبهشت‌ماه امسال به بالاترین حجم معاملات پس از سال 1392 رسید اما در ادامه با تضعیف طرف تقاضا، روند کاهشی معاملات را در پیش گرفت و تعداد معاملات آن از حوالی 20 هزار فقره در اردیبهشت‌ماه به حوالی 6000 فقره در فصل پاییز کاهش یافت.
کارشناسان معتقدند ریزش پاییزی معاملات در بازار مسکن از یک‌سو ناشی از تضعیف شدید قدرت خرید متقاضیان مصرفی به دلیل جهش قیمت مسکن بوده و از سوی دیگر به‌واسطه عقب‌نشینی متقاضیان سرمایه‌گذاری مسکن در پی افت نرخ ارز و بازگشت آرامش نسبی به اقتصاد رقم خورده است. در این وضعیت تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا به یک‌سوم رسیده اما به دلیل بالا رفتن ارزش جایگزینی مسکن ناشی از تخلیه اثرات تورمی رشد نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، تورم قیمت مسکن همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.
حالا اما براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه سال جاری، روند افزایش قیمت نسبتا تعدیل شده و گرچه میانگین قیمت در این بازار نسبت به ماه قبل 4/1 درصد افزایش نشان می‌دهد اما در مقایسه با ماه‌های قبل، از شتاب رشد آن کاسته شده است. درباره پیش‌بینی آینده قیمت مسکن در پایتخت، حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک معتقد است سرنوشت کلیت بازار مسکن تا اواخر تابستان سال آینده همچنان رکودی و کساد پیش‌بینی می‌شود.
گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذر 1397 که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، نشان می‌دهد: در این ماه، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 6814واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 0/6 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 61/7 درصد کاهش نشان می‌دهد.
در ماه مورد گزارش، میانگین قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 9میلیون و 554هزار و 700 تومان بوده که نسبت به ماه قبل 4/1درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/91درصد افزایش نشان می‌دهد.
حجم معاملات مسکن
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذر 1397 حاکی از آن است که از مجموع 6814واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 43/4 درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با آذر سال قبل 5/4 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت شش تا ده سال و بیش از 15سال افزوده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها