گلخونه

برگ بیدی

برگ بیدی یکی از گیاهان نوستالوژیک خانه‌های ایرانی است که احتمالا خیلی‌ها در خانه مادربزرگ‌ها دیده‌اید.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۵۴

این گیاه از خانواده Commelinaceae و بسیار مقاوم است. خاستگاه اصلی آن آمریکایجنوبی و همیشه سبز است و شاخههای بنفش آن آویخته و ظاهر ظریف و زیبایی دارد.

نقوش موازی روی برگ از شاخصه اصلی آن است همچنین برگها تخممرغی شکل، پهن و بدون دم برگ و به رنگ سبز روشن یا بنفش با نوارهای سفید یا کرم میباشند.

برگ بیدی گیاه کم توقعی است و اگر در نگهداری گل و گیاه تازه واردید، این گیاه پیشنهاد خوبی برای شماست.

اگر یک ساعت در روز برگ بیدی را در نور قرار دهید برای این گیاه کافیست. بیش از چهار ساعت برگ بیدی را در نور نگذارید به آب زیادتر نیاز نداشته باشد و ظاهر شاداب خود را نیز حفظ کند.

برگ بیدی را تابستانها در دمای اتاق بگذارید یا اگر بالکن سایهای دارید میتوانید این گیاه را در آنجا نگهداری کنید. در زمستان نیز گیاه را داخل آپارتمان و در دمای بالای ده درجه نگهداری کنید.

هر پنج الی هفت روز یکبار به برگ بیدیتان آب دهید. صبر کنید تا میان هر دفعه آب دادن خاک گیاه خشک شود. غبار پاشی هر دو هفته یک بار نیز به شادابی گیاهتان کمک میکند. اگر گیاهتان را آویزان کردهاید به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

خاک باغچه، ماسه و تورب را با هم مخلوط کرده و به برگ بیدی بدهید.

بهار و تابستان هر دو هفته یکبار به گیاه کود حل شده در آب دهید. دقت کنید اگر کود زیاد داده شود رنگ برگها کمرنگ میشود.

این گیاه با قلمه زدن ساقه بسرعت و راحت تکثیر میشود. از اواسط بهار تا اواخر تابستان شاخهها را قلمه بزنید و در کمپوست مخصوص بذر و قلمه بگذارید. در عرض دو هفته ریشه داده و قابل استفاده است.

اگر به این گیاه زیاد کود شیمیایی بدهید برگها ضخیم سبز روشن میشوند. وقتی کود دادن را متوقف کنید، رنگ ابلق برگها برمیگردد.

اگر برگهای گیاهتان نرم شده و رنگ خود را از دست داده باشد، ممکن است به دلیل یخ زدگی در هوای سرد باشد.

آبیاری بیش از حد قاعده ساقه نزدیک سطح خاک این گیاه را میپوشاند.

لکههای سوخته قهوهای روی برگها در اثر مواد شیمیایی بهوجود میآید که برای براق کردن گیاهان استفاده میشود.

در فصلهای گرم سال اگر نوک برگها به طرف بالا برگشت و سقوط کرد هوای محیط گیاهتان گرم و خشک است. حتما آن را غبار پاشی کنید و محیط خنکتری فراهم کنید.

آفت کنه ریز قرمز باعث میشود نوک برگها به طرف پشت برگ خم شود و زیر آن نیز تار عنکبوت میبندد. اگر این علایم را دیدید حتما هر دوهفته یک بار از آفتکش استفاده کنید.

نسیبه سادات میرباقر - مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها