کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

تصویب FATF اروپایی‌ها را برای فشارهای جدید بانکی مصر می‌کند

روز یکشنبه محمد دهقان، نماینده مردم چناران در نطق میان دستور خود در نشست علنی مجلس گفت: برخی از مقامات مذاکره‌کننده با گروه اف.ای.تی.اف بیش از آن‌که به دنبال منافع ملت و مبارزه با پولشویی در مذاکرات باشند به فکر اخذ ویزای اقامت در آمریکا، کانادا و استخدام در سازمان ملل بودند.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۳۰

به گزارش مشرق، وی افزود: متأسفانه گروه اف.ای.تی.اف که کاملا با هدایت آمریکا و برخی لابیهای صهیونیستی فعالیت میکند تلاش دارد با متهم کردن ایران به پولشویی، مانع فروش نفت و وارد کردن ارز ناشی از آن به کشور شود. ما نه تنها این اقدامات را که برای دور زدن تحریمها توسط افراد نزدیک به وزارت نفت و بانک مرکزی در دولتهای مختلف در جنگ اقتصادی با آمریکا انجام میشود را پولشویی نمیدانیم، بلکه این کار را اقتدار جمهوری اسلامی ایران در این جنگ تلقی میکنیم.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این چند سال که مذاکرات مربوط به اف.ای.تی.اف داغ بوده است کدامیک از مقامات ارشد همزمان مسؤولیت مبارزه با پولشویی و هم مسؤولیت مذاکرات اف.ای.تی.اف را بر عهده داشتهاند؟ متأسفانه براساس اسناد به دست آمده برخی از این مقامات بیش از اینکه به فکر منافع کشور و ملت در مذاکره با اف.ای.تی.اف و مبارزه با پولشویی باشند به فکر اخذ ویزای اقامت در کانادا، آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند. این آقایان با سربرگ مرکز پولشویی به دنبال سفرهای خانوادگی در تورهای تفریحی بودند.

وی ادامه داد: دولت مسؤولیت مبارزه با پولشویی را به کسی سپرده که تعلق کمتری به کشور خود نشان داده و به دنبال اقامت در خارج بوده است.

در همین زمینه فارس هم به نقل از یک منبع آگاه نوشت: مذاکرهکننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی اف.ای.تی.اف و رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی، ممنوعالخروج شده است.

ظاهرا دلیل ممنوعالخروج شدن فرد مزبور این بوده که وی با حضور در کنسولگری آمریکا در کشور امارات درخواست تابعیت برای خود و خانوادهاش کرده است. همچنین یکی از بستگان نزدیک این فرد هم ساکن و تبعه کشور آمریکاست.

گفتنی است، فرد یادشده مسؤولیت پیگیری و پیادهسازی ضوابط، دستورالعملها و مذاکره با مسؤولان ارشد کارگروه اقدام مالی اف.ای.تی.اف در داخل کشور را بر عهده دارد.

به گزارش فارس، FIU یک سازمان متمرکز، ملـی و مستقل اسـت کـه مسؤولیت دریافت (در صـورت کسـب مجـوز، درخواست)، تحلیل و بررسی و سپس ارجاع موارد افشایی اطلاعات مالی بـه دسـتگاههای مـرتبط را بـرعهده دارد. بر این اساس، سرپل همکاری اطلاعاتی در حوزههای مالی با کشورهای خارجی همین نهاد است و در صورت پیوستن ایران به کنوانسیونهای پالرمو و سی اف تی نهاد همکار همین واحد اطلاعات مالی است.

از وظایف مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، دریافت، تجزیه و تحلیل گزارشهای تراکنشهای مشکوک و سایر اطلاعات مربوط به پولشویی، جرایم منشأ مرتبط و تأمین مالی تروریسم و ارسال نتایج بهدست آمده به مراجع ذیصلاح است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها