پرونده دانشجویان مسموم دانشگاه کوثر بجنورد با آمار نهایی ۱۷۹ نفر مصرف‌کننده غذای آلوده به باکتری‌ای کولای پس از ۲۰ روز بسته شد.
کد خبر: ۱۱۷۳۱۵۸
«ای کولای» عامل مسمومیت دانشجویان بود/ آمار نهایی مسمومان ۱۷۹ نفر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، پنج‌شنبه دو هفته گذشته بود که خبر انتقال دانشجویان خوابگاهی دانشگاه کوثر به بیمارستان براثر دردشکمی فضای مجازی و افکار عمومی را درگیر خود کرد.

موضوعی که مسئولان دانشگاه کوثر با اطلاع‌رسانی دیرهنگام آن، تعداد نفرات دارای مشکل را ۱۳ نفر تا پایان روز نخست اعلام می‌کردند و اصرار داشتند که این اتفاق مسمومیت نامیده نشود.

مسئولان روابط عمومی دانشگاه کوثر علت این حادثه را نامعلوم توصیف می‌کردند و آب و غذا را دور از اتهام می‌دانستند.

ناگهان ظهر روز جمعه در پی انتشار اخبار ضدونقیض از افزایش آمار دانشجویان دچار دردشکمی در دانشگاه کوثر، رئیس این دانشگاه در مصاحبه‌ای تلفنی با خبرنگار فارس ضمن تأیید آمار جدید، دانشجویان دچار مشکل را ۱۰۱ نفر عنوان کرد و البته وضعیت فعلی همه را عالی توصیف کرد.

همچنان علت این اتفاق نامعلوم بود و آمار دانشجویان مراجعه‌کننده به بیمارستان افزایش‌یافته بود به‌طوری‌که رئیس مرکز بهداشت مرکز خراسان شمالی با اعلام اخباری جدید درباره علت این اتفاق گفت: ۱۵۹ نفر از دانشجویان دانشگاه کوثر برای مداوا به مراکز درمانی بجنورد مراجعه داشته‌اند و بر اساس تحقیقات انجام‌شده سندروم گوارشی دانشجویان به‌عنوان مشکل درگیر دانشجویان تأیید می‌شود اما علت آن در دست بررسی است.

مسلم محمدیاران، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان شمالی روز یکشنبه هفته گذشته این پرونده را وارد فاز جدیدی می‌کند و متهم اصلی ایجاد مشکل دانشجویان را غذا و نوع مشکل را مسمومیت عنوان می‌کند.

حال غذایی که در ابتدا در سخن مسئولان دانشگاه کوثر دور از اتهام بود، مقصر اصلی ماجرا عنوان می‌شود. همان روز در مطالبی تکمیلی‌تر باکتری «ای کولای» عامل مسمومیت عنوان می‌شود که بنا بر نظر کارشناسان این باکتری در سبزی‌های نشسته یا گوشت‌های کاملاً پخته نشده دیده و یافت می‌شود.

اظهارات سرپرست دانشگاه کوثر بجنورد در دیدار روز چهارشنبه استاندار خراسان شمالی از این دانشگاه مبنی بر عدم اعلام کتبی علت ایجاد مشکل برای دانشجویان نیز در این زمان نکات مبهمی را ایجاد کرده بود زیرا حسینی در بازدید چند روز قبل خود از مسمومان بستری‌شده این دانشگاه علت این مشکل را اعلام کرده بود و از برخورد قاطع با مسببان این اتفاق در آینده نیز سخن به میان آورده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز روز گذشته در اقدامی از پرسنل این مجموعه برای کنترل و درمان به‌موقع مسمومیت دانشجویان دانشگاه کوثر تشکر کرد و گفت: ۴۰ نفر از افراد مجموعه مرکز بهداشت از گروه بیماری‌ها، بهداشت محیط، مدیریت بحران، آزمایشگاه و آموزشی اقدامات لازم را انجام دادند و درگیر کار بودند.

علی حق‌بین همچنین با اعلام آخرین آمار مسمومان غذایی دانشگاه کوثر گفت: ۱۷۹ نفر دارای علائم مسمومیت بود که ۵ نفر از آنها بستری شدند و سایرین نیز به‌صورت سرپایی درمان لازم را دریافت کردند.

به گفته این مسئول دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی باکتری مصرف غذای آلوده به باکتری‌ای کولای علت این مسمومیت بوده است.

شاید دانشگاه کوثر که تاکنون در میان اذهان مردم شناخته‌شده نبود، حال با این نکته منفی در ذهن بسیاری از افراد جامعه جای خود را باز کرد و قطعاً تبعات منفی آن تا مدت‌ها مسئولان این دانشگاه نوپای خراسان شمالی که خود به تازگی عهده دار سرپرستی این دانشگاه شده بودند را درگیر خود خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها