وزیر ارشاد از مناظره هفته پیش کچوییان و عبدی در برنامه «زاویه» تقدیر کرد

باب تازه گفت‌وگو در رسانه ملی

باب مفتوح گفت‌وگو و تعامل نظر و اندیشه میان صاحب ‌فکران گوناگون از جناح‌های مختلف فکری، سیاسی و اجتماعی، اتفاقی است که این روزها بیش از پیش در رسانه ملی شاهد هستیم. رسانه‌ای که قرار است متعلق به تمام مردم یک جامعه باشد، حالا رویکرد چند صدایی را با جدیتی دوچندان نسبت به قبل در پیش گرفته است و نتیجه‌اش این که مدتی است شاهد حضور چهره‌های صاحب‌فکر متفاوتی در این رسانه هستیم. چهره‌هایی که گاه رسانه ملی فرصت حضور و ابراز اندیشه بی‌واسطه به آنها نمی‌داد و گاه خود عدم حضور در آن را ترجیح می‌دادند. با این حال شبکه چهار سیما که مدتی است با روی آنتن فرستادن برنامه‌های متفاوت تازه‌ای چون شوکران، این. ج.ا و چهل و هشت باب تازه‌ای در گفت‌وگو میان اندیشه‌های متفاوت باز کرده است، هفته گذشته و در جریان برنامه تلویزیونی «زاویه» میزبان دو چهره متفاوت بود.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۸۹

حسین کچوییان عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عباس عبدی پژوهشگر اجتماعی، روزنامهنگار و فعال سیاسی که به بحث و مناظره با یکدیگر پرداختند و پخش این برنامه، تحسین سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی داشت.

صالحی در توییتی که اخیرا در صفحه مجازی خود منتشر کرد، نوشت: «صدا و سیما با تکثیر مناظرههایی از قبیل کچوییان و عبدی
جان تازه میگیرد. در برابر موج رسانهای ایرانستیز، دوربین رسانه ملی به زاویههای متفاوت نیاز دارد.» گفتنی است موضوع مناظره هفته گذشته زاویه که شامگاه چهارشنبه میان کچوییان و عبدی برگزار شد، «انگاره فروپاشی؛ پیدا و پنهان یک فرضیه» بود. در این برنامه عبدی در توضیح و تعبیر واژه فروپاشی گفت: من در مقالهام پیرامون فروپاشی این کلمه را به معنای رایج جامعهشناسی به کار نبردم. منظورم این بود که ما هم میتوانیم مثل شوروی، سوریه، لیبی و... دچار فروپاشی شویم. جامعه شاخصها و نهادهایی دارد و وقتی این نهادها به ما نشان دادند که کارکرد واقعیشان را ندارند و شاخصها بهبود نمییابند، به این نتیجه میرسیم که در ادامه به مشکل برخواهند خورد. مثل ماشینی که بنزین تمام کرده ممکن است مقداری راه برود، اما در نهایت خواهد ایستاد. و کچوییان در جواب او توضیح داد: مصادیقی مثل شوروی و لیبی که گفته شد، در حوزه سیاست مطرح است و تحت عنوان فروپاشی اجتماعی نمیتوان از آن یاد کرد. شوروی حکومت و قدرت متمرکزی بود که با اجبار و الزام حکومت میکرد و طی حدود ۷۰ سال تحت فشارهای بیرونی قابلیتهای خود را از دست داد. غربیها یلتسین را در آن جا سر کار آوردند که این فرد اساسا در مقام این بوده که این کار را انجام دهد و در مقام حفظ سیستم نبود. یا موردی مثل لیبی؛ وقتی قدرتهای برتر نظامی دنیا جمع شوند و به یک کشور حمله کنند، نتیجهای جز این در بر نخواهد داشت. برنامه زاویه چهارشنبه شب هر هفته ساعت 21 و 15 دقیقه به تهیهکنندگی علی خواجه و با اجرای حبیب رحیمپور، از شبکه چهار سیما روانه آنتن میشود.

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها