گفت‌وگو با دکتر سعیده مختاری، دندانپزشک کودکان

بهداشت دهان و دندان از نوع دانش‌آموزی

حفظ بهداشت دهان و دندان از چه سنی است؟
کد خبر: ۱۱۷۰۱۸۲

طی شش ماه بعد از رویش اولین دندان شیری معاینه اولیه باید توسط دندانپزشک انجام شود. شاید بهتر باشد این معاینه بعد از تولد باشد. براساس سن کودک روشهای پیشگیری متفاوت است. زیر شش سال مسؤولیت بهداشت دهان و دندان به عهده پدر و مادر است. بالای شش سال، کودک میتواند بهداشت را رعایت کند و چون تمایل به استقلال دارد، میتواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان نقش داشته باشد. برای کودکان زیر سه سال والدین باید مسواک بزنند. اگر خمیردندان بدون فلوراید در دسترس نباشد، استفاده از آن الزامی ندارد. بالای سه سال مسواک مخصوص کودکان موجود است و باید مسواک بزند و از نخ دندان نیز استفاده کند. فلورایدتراپی نیز بین سه تا شش سالگی توصیه میشود.

روشهای فلورایدتراپی چگونه انجام میشود؟

فلورایدتراپی در مطب انجام میشود، به سه روش. اول استفاده از ژل، دوم به شکل لاک ناخن و سوم شبیه کف است.

روشهای پیشگیری برای گروه سنی بالای شش سال چگونه است؟

درمان با فلوراید در مدارس هم انجام میشود. در این سن فلوراید از منابع دیگر به کودک میرسد. مثل استفاده از خمیردندانهای حاوی فلوراید. بالای شش سال کودک میتواند از خمیردندان مخصوص بزرگسال استفاده کند. برای اینها خمیردندان مخصوص کودکان توصیه نمیشود. استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید نیز توصیه میشود. تا دهسالگی نخ کشیدن دندان به عهده والدین است و بعد از این کودک میتواند از نخ دندان استفاده کند. اوج پوسیدگی در 12 تا 14 سالگی ست و کودک تا این زمان میتواند از فلورایدتراپی استفاده کند. روش دیگر پیشگیری از پوسیدگی، استفاده از شیارپوش یا فیشورسیلنت است. فلوراید در سطوح صاف دندانی مقاومت ایجاد میکند اما فیشورسیلنت برای سطوح جونده که شیارهای عمیق دارد، مفید است.

اهمیت پیگیری مشکلات دندانی در کودکان چیست؟

پوسیدگی در این سن بسرعت پیشرفت میکند. اگر پیشگیری و درمان انجام نشود، به از دست رفتن دندان دائمی در کودک منجر میشود.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان چه توصیههایی دارید؟

میانوعدههایی که به مدرسه میبرند کمتر از خوراکیهای پوسیدگیزا باشد. میوههای تازه خوب است. روزی سه بار بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنند. اگر این امکان وجود ندارد بعد از هر وعده غذایی دهان را با آب بشویند. استفاده از شیرینی و شکلات طبق برنامه باشد و بعد از آن مسواک بزند و در ساعات دیگر روز استفاده نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها