مرمت آثار تاریخی، کالبدشناسی یک برهه تاریخی است

حفاظت از پشتوانه‌های وطن

تمام افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند می‌دانند چرا کسانی که کارشان مرمت آثار تاریخی است هر سختی را به جان می‌خرند تا بتوانند آثار ملی را حفظ کنند.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۶۷

هما و مژگان خلیلی زنوز هم مانند تمام کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند، یک جواب جانانه برای این سوال دارند: «آثار تاریخی که از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر در سرزمینی همانند ایران باقی ماندهاند، از غنای بسیار زیادی برخوردار هستند و به عنوان پشتوانه فرهنگی و اجتماعی جامعه ما به حساب میآیند.

این آثار که بیشتر در قالب مصنوعات مختلف مانند فلزات، سفال، سرامیک، تزئینات وابسته به معماری، نسخ خطی، آثار چوبی و منسوجات قرار میگیرند، ارزش تاریخی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، معماری و تاریخی - هنری دارند و به همین دلیل مورد توجه قرار میگیرند و جایگاه ویژهای در قیاس با اشیای کاربردی و تزئینی دارند. حفاظت از این اشیا، حفاظت از تاریخ است.»

به همین دلایل است که این دو خواهر مانند خیلی از مرمتگران تاریخی ما سعی میکنند با دانشی که دارند، عوامل آسیبرسان به آثار تاریخی را متوقف کنند و در جهت حفظ آنها بکوشند.

تاریخ در آزمایشگاه

ماجرا فقط به نگاه ظاهری و حدس و گمان ختم نمیشود. آنها علاوه بر بررسی ظواهر کار، به اعماق آن هم نگاهی میاندازند. همان جایی که ممکن است رازهای جذابی پنهان شده باشند. هر چند در این قسمت بخت با خواهران خلیلی یار نبود، اما آنها از تلاش دست نکشیدند: «بعد از این که تشخیص دادیم آن چادرها مربوط به چه دورهای هستند، تصمیم گرفتیم روی لکههایی که از آن سالها باقی مانده تحقیق کنیم.

کارهای آزمایشگاهی ما مدت زیادی طول کشید و آزمایشهای مختلفی انجام دادیم، اما هیچ چیزی درباره آن چادرها وجود نداشت.

ما شغل دلنشینی داریم که تلفیقی از هنر و علم است. شغلی است که علاوه بر دانش فنی ذوق و علاقه نیز لازمه آن است؛ اینکه میتوان آثار ارزشمند را از نابودی نجات داد و از داشتههای گذشتگان برای تهیه این آثار پرده برداری کرد و با تفکراتشان آشنا شد. مرمت آثار تاریخی به ما نشان میدهد گذشتگان ما چطور از کمترین امکانات، بیشترین استفاده را برده و آثار بینظیری را خلق کردهاند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها