رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا با بیان این‌که شهروندان هنگام خرید کالا از طریق اپلیکیشن‌ها و سایت‌های درج آگهی مثل شیپور و دیوار مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران سایبری نیفتند، گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر در مجموعه نیروی انتظامی، پلیس آگاهی و پلیس فتا پرونده‌های زیادی در خصوص کلاهبرداری با منشأ مشترک از طریق این دست سایت‌ها تشکیل شده است.
کد خبر: ۱۱۶۹۱۱۵

سرهنگ علی نیکنفس تصریح کرد: کالاهای فراوانی در این گونه سایتها و اپلیکیشنها برای فروش گذاشته میشود که یا وجود خارجی ندارد و یا سرقتی و قاچاق است و مجرمان سایبری با قیمتهای نازل در اینگونه آگهیها بهدنبال به دام انداختن شهروندان هستند.

وی افزود: متاسفانه شهروندان فریب این قیمتها را خورده و بعد از پرداخت بیعانه دیگر افراد کلاهبردار پاسخگوی آنها نیستند.

از آنجا که در بسیاری از این دست کلاهبرداریهای سایبری توسط سایتهای آگهی رایگان رقم بیعانه پرداختی ناچیز است، شهروندان با توجه به زمانبر بودن روند شکایت و هزینههای آن تمایلی به شکایت ندارند و این موضوع باعث میگردد تا مجرمان براحتی به اعمال مجرمانه خود ادامه دهند.

سرهنگ نیکنفس از شهروندانی که مورد این دست کلاهبرداریها قرار گرفتهاند، خواست تا با مراجعه به سایت پلیس فتا و اعلام آن زمینه ادامه فعالیت این دست مجرمان گرفته شود تا شهروندان دیگر در دام آنها گرفتار نشوند.

وی یادآور شد: پلیس فتا با گزارش و پیگیری این گونه کلاهبرداریهای خرد در سایتهای آگهی و اعلام آن به مراجع قضایی و انجام اقدامات مقابلهای ضمن برخورد قانونی، مانع فعالیت این دست مجرمان سایبری میشود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد اموال سرقتی در سایتهای آگهی به فروش گذاشته میشود، گفت: باز هم به هموطنان تاکید میکنیم قبل از دیدن کالا و اطمینان از اصالت آن و همچنین اخذ مدارک کالا مثل فاکتور اقدام به پرداخت هیچ گونه وجهی نکنند، چرا که در صورت خرید، بعدا به عنوان مظنون و خریداراموال مسروقه گرفتار شده و در محاکم قضایی باید پاسخگو باشند.

سرهنگ نیکنفس در ادامه به شگرد دیگر مجرمان اشاره کرد و گفت: حتی برخی مجرمان با پیگیری آگهیهای درج شده در سایتهای آگهی و مراجعه به فروشنده، دنبال سرقت از وی هستند و در این زمینه شاهد آن بودهایم که با فروشنده خودرو قرار گذاشته و با تبانی و صحنهسازی با دیگر مجرمان زمینه سرقت خودرو ی فرد را فراهم آورده و خودرو را به سرقت بردهاند یا اینکه برای دیدن کالای تبلیغ شده در سایت آگهی به منزل فرد مراجعه کرده و با شناخت از منزل و موقعیت آن در یک زمان مناسب اقدام به سرقت از منزل کردهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها