احتمالا شما هم بارها شنیده‌اید سلول‌های مغز یک‌بار برای همیشه ساخته می‌شوند و زمانی که فرد به بزرگسالی می‌رسد، دیگر توان تولید و تجدید نداشته و سلول‌هایی که از بین می‌روند، جایگزینی برایشان وجود نخواهد داشت. اما خبر خوب این که مطالعات علمی با شواهد محکم نشان می‌دهد این‌ جملات، افسانه‌ای بیش نیست و سلول‌های عصبی مغز ما در بعضی از نواحی مغز مثل هیپوکامپ و آمیگدال در هر سن و سالی ساخته می‌شوند. این شواهد علمی برای همه افراد بسیار مهم است؛ بویژه برای بیمارانی که مبتلا به اختلالات مغزی مانند آلزایمر هستند که با تخریب سلول‌های مغز همراه است.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۴۹

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این توانمندی ذاتی مغز در بازسازی خود تحتتاثیر عوامل متعددی مانند افزایش سن، افزایش وزن و مصرف بعضی از داروها مانند آنتیبیوتیکها و داروهای شیمیدرمانی میتواند کاهش پیدا کند.

در مقابل نیز عوامل متعددی نظیر داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از امگا-3 و آنتیاکسیدانها (موجود در چای سبز، کاکائو خالص، خانواده توتها، شکلات تلخ، گوجهفرنگی، انگور قرمز، کلم قرمز و اسفناج)، مصرف غذاهای جویدنی (بهجای غذاهای مایع مانند سوپ و آش)، انجام ورزشهای هوازی (مانند پیادهروی و دوچرخهسواری) و تمرینات مغزی (مانند بازی شطرنج، حل جدول واژگان و سودوکو) بهطور منظم، داشتن خواب کافی در طول شب و برخورداری از روابط اجتماعی سالم میتوانند به رشد سلولهای جدید مغزی کمک کنند.

منبع: Brain news

پرنیان رافعی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها