سوداگران در حالی با قاچاق روزانه حدود ده میلیون لیتر بنزین و کسب سود هشت تا 14 برابری، منابع و ثروت‌های ملی را در گالن‌های سوخت به آن سوی مرزها می‌برند طرح‌های متعدد اقتصادی کشور به علت کمبود بودجه و اعتبار نیمه‌کاره مانده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۸۷۲۹

به گزارش ایرنا، وضعیت قاچاق بنزین و انواع دیگر سوخت بهصورت غیرقابل کنترلی در حال افزایش است، بهطوری که روزانه دهها میلیارد تومان از منابع و ثروتهای کشور در داخل گالنهای بنزین به آن سوی مرزها قاچاق میشود.

در حالی که طرحهای متعدد اقتصادی کشور به علت کمبود بودجه و اعتبار نیمهکاره رها شدهاند، حجم عظیمی از منابع ملی صرف تأمین بنزینی میشود که قرار است سود آن عاید قاچاقچیان و کشورهای همسایه شود؛ بنابراین باید فکری برای مقابله با این معضل ملی شود، زیرا در غیر این صورت، باید همچنان شاهده خروج منابع ملی در گالنهای بنزین قاچاق باشیم.

آمار دقیق و رسمی از میزان قاچاق بنزین و انواع سوخت در کشور وجود ندارد، اما براساس برخی تخمینها و پس از در نظر گرفتن شرایط و عوامل مختلف، تخمین زده میشود میزان قاچاق بنزین حدود ده میلیون لیتر در روز باشد.

مصرف روزانه بنزین در فصل تابستان که به روزانه بیش از صد میلیون لیتر رسیده بود، پس از ورود به فصل پاییز و کاهش سفرهای تابستانی به حدود 90 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

بر این اساس میتوان گفت اکنون حدود 80 میلیون لیتر از بنزین عرضهشده در داخل کشور مصرف شده و بقیه به کشورهای همسایه صادر میشود.

البته باید توجه داشت رقم روزانه ده میلیون لیتر به قاچاق بنزین اختصاص دارد و میزان قاچاق گازوئیل بحثی جداگانه دارد که باید در جای خود بهآن پرداخت.

مقایسه قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه نشان میدهد قاچاقچیان سوخت با در نظر گرفتن ریسکهای مختلف، سود سرشاری را از انتقال این فرآورده استراتژیک به کشورهای همسایه میبرند.

بر این اساس هر قاچاقچی در صورت حمل یک گالن 20 لیتری بنزین قاچاق به ترکیه 23 دلار و دو سنت کسب میکند که معادل 276 هزار تومان ارزش دارد در حالی که فقط 20 هزار تومان در داخل ایران خرج خرید این بنزین کرده است.

البته باید گفت قیمت دلار در زمان تنظیم گزارش در بازار آزاد حدود 12 هزار تومان بوده است.

در صورتی که این سوداگران اقدام به قاچاق بنزین به عراق کنند هشت برابر و در صورت قاچاق بنزین به پاکستان و افغانستان تا ده برابر سود کسب میکنند.

برای کنترل قاچاق سوخت انواع ابزارهای قیمتی، جریمه، مالی و سهمیهبندی وجود دارد که باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. تجربه سالهای گذشته نشان داده
کارت سوخت و سهمیهبندی، بهترین کارآمدی را در کنترل و مدیریت مصرف سوخت داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها