نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی را که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد می‌نویسیم.
کد خبر: ۱۱۶۷۱۹۷

سوژه روز

بیشک سلطان بلامنازع سوژههای روز شنبه، تورقوزآباد بود! بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی طی سخنرانیاش در اجلاس سالانه سازمان ملل مانند ترامپ، ایران را محور سخنانش قرار داد و با نشان دادن یک عکس از یک مجتمع در منطقه تورقوزآباد تهران مدعی شد این محل، کارخانه سری هستهای ایران است. اقدامی که بلافاصله با واکنش کاربران ایرانی مواجه شد و #تورقوزآباد بسرعت تبدیل به یکی از ترندهای فارسی شد. رسانهها هم از این سوژه جذاب عقب نماندند و هر کدام با تهیه گزارش از این روستای نزدیک تهران به سخنان نخستوزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

دومین سوژه رسانهها هم طبق معمول آشفتهبازار مالی بود. سوژهای که دیگر دارد خیلی تکراری میشود!

اما یک سوژه هم بود که معمولا رسانهها عادت دارند به صورت ویژه به آن بپردازند اما این بار خبر خاصی از آن نمیبینیم. «دربی» استقلال و پرسپولیس آنقدر یخ و بیروح شده که مشکلات و نگرانیهای اقتصادی مردم دیگر برای یک بازی فوتبال آنقدرها هم مثل سالیان نه چندان دور، ذوقزده نمیشوند و طبیعتا چیزی که از سلیقه مردم خارج شود کمکم از دستور کار رسانهها هم خارج میشود.

آمادهباش «ایران» برای تغییرات جدید دولت روحانی

روزنامه ایران که ارگان رسمی مطبوعاتی دولت است بخش مهم صفحه اول خود را به اقدامات در دست اقدام دولت برای حل مشکلات فعلی اقتصاد اختصاص داده است. این روزنامه با عکسی از حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و محمود واعظی از برخی اقدامات برای آرام کردن بازار خبر داده اما مهمترین خبر این روزنامه که روی عکس صفحه اول هم کار شده، برکناری چند عضو کابینه است. به نظر میرسد موج تغییرات در کابینه همچنان ادامه داشته باشد تا شاید تغییری در فضای ملتهب اقتصادی فعلی ایجاد شود.

این روزنامه تیتر یک خود را به همکاری چند بانک اروپایی با ایران اختصاص داده و در ستون سمت چپ عکس هم پروندهای کوچک برای سفر رئیسجمهور به نیویورک بسته است.

این اطلاعات فرهنگی!

روزنامه اطلاعات در میان همه روزنامههای سیاسی روز شنبه، متفاوتترین و فرهنگیترین نگاه را به بازگشت روحانی از نیویورک داشت.

این روزنامه کهنهکار با کار کردن یک عکس نسبتا باز از کنفرانس خبری رئیسجمهور در فرودگاه مهرآباد تیتر خود را به بازگشت «سرباز هخامنشی» اختصاص داده است.

نگاه فرهنگی اطلاعات در کنار انبوه سوژههای سیاسی به این موضوع از نکات جالب این روزنامه بود البته انتخاب نامناسب عکس که با دقت زیاد میتوان در یک گوشه آن تصویر کتیبه سرباز هخامنشی را دید از جمله نقاط ضعف صفحه نخست این روزنامه بود.

اطلاعات در تیتر یک خود را هم به موگرینی اختصاص داده که گفته بود تا دهم آبانماه مسیر مالی اروپا با ایران برقرار خواهد شد.

شمشیر از رو برای آخوندی

روزنامه فرهیختگان، شمشیر خود را علیه وزیر پرحاشیه مسکن و شهرسازی از رو بست و با انتشار عکسی عبوس از عباس آخوندی و تیتر «متخصص ایجاد رکود و تورم» شدیدا به او تاخت. فرهیختگان تیتر یک خود را هم به بحث داغ سیاسی این روزها یعنی FATF اختصاص داده و آن را نقد کرده است.

باز هم گوجه

گوجه فرنگی طی سالهای اخیر به یکی از بازیگران مهم عرصه اقتصاد خرد کشور بدل شده است. بالا و پایین رفتن قیمت گوجهفرنگی در کنار نان و بنزین برای بیشتر مردم نمادی از آرامش اقتصاد است و وقتی گوجه گران میشود شاخکهای رسانهها برای پیگیری علت گرانیاش هم تیزمیشود. این روزها هم قیمت گوجهفرنگی و رب آن شیب افزایشی شدیدی داشته و خیلیها پیگیر وضعیت آن شدهاند.

برای شماره روز شنبه روزنامه سازندگی گوجه نمادی از اقتصاد ایران است و به همین دلیل تصویر بزرگی از یک گوجهفرنگی، عکس یک این روزنامه شده است. سازندگی البته گزارش اصلیاش را به گوجه اختصاص نداده بلکه با تیتر سوالی «موج تازه گرانی؟» پیرامون علل و عوامل گرانیهای چند ماه اخیر صحبت کرده است.

این روزنامه یادداشتی با عنوان «سوداگری یا قحطی: کدامیک بازار را به هم ریخته است» یکی از این دو عامل را باعث گرانیها دانسته و به تحلیل موضوع پرداخته است. انشعاب در حزب اعتماد ملی، سفر روحانی به نیویورک و دربی روز جمعه هم از دیگر تیترهای روزنامه سازندگی در کنار چند تیتر کوچک اقتصادی بالای صفحه آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها