هنگامی که سخن از تاریخ ایران به میان می‌آید، نخستین چیزی که در ذهن تداعی می‌شود میراث فرهنگی است. این پدیده اجتماعی از گذشته‌های دور و نزدیک برجای مانده و تمدن و تاریخ یک ملت را رقم می‌زند. کشور ایران با این سابقه تاریخی نزدیک به یک‌ میلیون اثر تاریخی شناسایی شده، بیش از 34 هزار اثر ثبت ملی و 23 اثر ثبت جهانی دارد که نمایانگر اهمیت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش روی صنعت گردشگری ایران است.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۱۰

صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی با گسترش اقدامات خود که یکی از آنها توسعه زیرساختهای گردشگری کشور است، میتواند نقشی اثربخش را به منظور ارتقا در این حوزه ایفا کند؛ نقشی که تجارب مشابه آن در سایر کشورها نیز مشاهده میشود. به عنوان نمونه شرکت پارادورز به عنوان همتای خارجی صندوق احیا، در کشور اسپانیا توانسته با ورود حدود 90 بنای تاریخی در این کشور به چرخه بهرهبرداری 40 میلیون یورو ارزش افزوده ایجاد کند. این نمایانگر اهمیت گام نهادن در این مسیر و ظرفیتهای مهم این صندوق است.

صنعت گردشگری در دنیای امروز توانسته به سومین صنعت پردرآمد جهان تبدیل شود و مسیر رشد این صنعت همچنان ادامه دارد. در سال 2017، شاهد رشد 7 درصدی گردشگری جهانی بودهایم و اکنون تعداد گردشگران در دنیا به بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر رسیده است. از سویی همین امر سبب همبستگی هرچه بیشتر مردم سراسر جهان شده است.

سال گذشته، بیش از 2/1 میلیارد گردشگر در مرزهای بینالمللی سفر کردهاند؛ این در حالی است که طبق پیشبینیها، این میزان در سال ۲۰۵۰ به دو میلیارد نفر هم میرسد.

امسال در شرایطی در آستانه روز جهانی گردشگری قرار گرفتهایم که تحریمهای آمریکا ما را در شرایط خاص اقتصادی قرار داده است. از سویی فروش نفت ایران با سختیهایی همراه خواهد بود که در چنین وضعیتی اقتصاد گردشگری میتواند جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد.

این موسسه از طریق واگذاری ابنیه تاریخی به منظور احیای و بهرهبرداری با جذب سرمایه از بخش خصوصی و با اتکا به ظرفیتهای منحصر به فرد کشورمان ارزش افزوده ایجاد میکند و در نتیجه گسترش زیرساختهای گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، درآمدزایی و ارزآوری مناسبی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت و درمانی مناسب برای اقتصاد کنونی ایران رقم خواهد زد.

در چنین شرایطی و با توجه به تصویب قانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه مأموریتهای محوله صندوق احیا، این موسسه پس از تصویب اساسنامه خود در هیات وزیران با نام صندوق توسعه صنایعدستی، فرش دستباف و احیای بناهای تاریخی به کار خود ادامه خواهد داد. به طور قطع تحقق این مهم دریچه تازهای را در نقشآفرینیهای بیشتر این صندوق در توسعه زیرساختهای گردشگری ایفا و فرصت مناسبی را برای اشتغالآفرینی و حرکت به سوی اقتصاد پویا در جوامع محلی با توجه به ظرفیتهای در اختیار مهیا خواهد کرد.

هماکنون مجموعه تلاشگران این حوزه در تکاپو برای دستیابی به افق چشمانداز 20 ساله نظام در سال 1404 یعنی رسیدن به 20 میلیون گردشگر خارجی هستند که با تکیه بر مولفههای مهمی همچون امنیت، ظرفیتهای تاریخی، طبیعی و فرهنگی و نیز توجه دولت به امر گردشگری به دلیل نرخ بالای بازدهی سرمایهگذاری در حوزه گردشگری، ایران میتواند نقش متفاوتی را در خاورمیانه ایفا کند و مقصد بسیاری از سفرها به این خطه شود.

رونق اقداماتی نظیر احیای بناهای تاریخی و فرهنگی، با برگزاری برنامههایی از قبیل رویدادهای فرهنگی در این ابنیه به عنوان یک طرح مستمر و دنبالهدار، یکی از اقداماتی بود که طی سال جاری در صندوق احیا به اجرا درآمد و این طرح توانست با به نمایش گذاشتن همزمان میراث ناملموس، گردشگری غذا و صنایعدستی بومی و محلی شهرهای مختلف کشورمان، در بناهای در حال بهرهبرداری این صندوق، به بارورتر شدن هنر و ذوق هنرمندان صنایعدستی، فرشبافان و سایر افرادی که میتوانند از این حوزه متنفع شوند، کمک کند و آنها را با خود در معرفی این سنتها همراه سازد.

در حوزه توسعه زیرساختهای گردشگری هماکنون1900 پروژه وجود دارد که 43 هزار میلیارد تومان حجم سرمایهگذاری در این پروژههاست و پیشبینی میشود تا پایان دولت دوازدهم 1250 پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید. سهم صندوق احیای از این آمار جذب بیش از صد میلیارد تومان برای نزدیک 70 پروژه تا شهریور 1397 است که با برنامهریزیهای صورت گرفته به دنبال ارتقای میزان مشارکتها تا پایان سال جاری هستیم.

همه اعداد و ارقام نشاندهنده تلاشها برای پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری در کشور است و امیدواریم در شرایط پیش رو شاهد ارتقای صنعت گردشگری کشور متناسب با نیازهای روز و شرایط ویژه اقتصادی پیش رو باشیم.

پرهام جانفشان

مدیرعامل صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها