محرم و صفر آینه تمام‌نمای عشق ملت ایران به امام حسین (ع) و یارانش است. محبتی ریشه‌دار در تاروپود فرهنگ و سنن ایرانی که اوج آن در تاسوعا و عاشورا جلوه‌گر می‌شود و شعله عشق به این فرهنگ ناب را تا اربعین حسینی روشن نگاه می‌دارد.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۶۵

این روزها ایران، به هیاتی بزرگ تبدیل شده؛ هیاتی که مرد و زن و پیر و جوان در آن سهم دارند و هر یک بنا به حال و احوال خود نوحه‌سرای حسین (ع) شده‌اند. شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ در آینه فرهنگ عاشورا معنا و مفهومی دیگرگونه یافته‌اند و یکصدا فریاد هیهات منا‌الذله سر می‌دهند؛ این شور حسینی و این اشتیاق عاشورایی در صدا و سیما بازتاب وسیعی داشته و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی استانی، سهم قابل توجهی از این وظیفه را بر دوش گرفته‌اند. همنوایی با صدای ماندگار نوحه‌های ایرانی و تصویرگری از این عشق و ارادت یک ملت به امام شهید، کاری است بس سترگ که 70 شبکه رادیویی و تلویزیونی با تمام توان و تجهیزات خود برای پوشش کامل آن وارد گود شدند تا زمینه را برای پخش همزمان عزاداری‌ها از شبکه‌های سراسری و برون‌مرزی در بیش از ١٦٠٠نقطه کشور فراهم کنند.

تمام شبکه‌های استانی از مدت‌ها پیش با برنامه‌ریزی دقیق سعی کردند در این روزها بهترین گزارش‌های خبری و تصویری را از دورترین نقاط روی آنتن ببرند.

به واقع پوشش رسانهای گسترده مراسم عزاداری حضرت اباعبدا...(ع) در شبکههای استانی، حاصل هماهنگی با دستگاههای اجرایی، مسؤولان هیاتها، حسینیهها، تکایا، بقاع متبرکه، مساجد، مسؤولان انتظامی و گروههای خودجوش مردمی در سراسر کشور بوده و مراکز استانی صدا و سیما با برنامهریزی معاونت امور استانها، نشستهای متعدد توجیهی و مشورتی با دستگاههای اجرایی و انتظامی تشکیل دادند تا آنچه شایسته مخاطب ایرانی است را به گوش او برسانند و در مقابل چشمانش به تصویر بکشند. در حوزه تولید (صدا، رادیو نما، سیما، خبر، خبرنگاران و گزارشگران، فضای مجازی) فعالیت مستمر شبانهروزی برای پوشش کامل عزاداریها را شاهد بودیم. علاوه بر این، شبکه شما نیز در این مدت توانست آینه تمامنمای 33 قاب از شبکههای استانی بوده و سهم قابل توجهی در پخش سراسری تصاویر دریافتی از مراکز داشته باشد. به طوری که در تاسوعا و عاشورای امسال شاهد پخش زنده گزارش مراسم سوگواری از ١٥٠ نقطه به صورت زنده و 1500 بخش، شهر و روستا به صورت تولیدی در شبکههای استانی بودیم همچنین شبکههای سراسری 1529 بار آنتن زنده خود را در اختیار شبکههای استانی گذاشتند تا شاهد عزاداری مردم سراسر کشور از این شبکهها باشیم. قاب بندیهای مختلفی که امسال در شبکههای استانی شاهد بودیم، با بهرهگیری از ظرفیت گزارشگران و گروههای برنامهساز در شهرها، بخشها و روستاهای مختلف محقق شد. بویژه اینکه پوشش سراسری و بینالمللی اقامه نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرهای مختلف از مراکز استانی تا مناطق دورافتاده نیز محقق شد.

فرشید شکیبا

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها