طی سال‌ها تولید بازی‌های ویدئویی، همیشه موضوعاتی توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۵۴۴۷

جنگ یکی از همین موضوعات است، بازیهای بیشماری را میتوان مثال زد که به جنگ پرداخته و البته هر کدام از نقطه نظر و دیدگاه خود به آن نگریستهاند. بازیهایی همچون Call of Duty و Battlefield تجربهای را که بازیکن منتقل میکنند بر مبنای قرار دادن او در خط مقدم نبرد خلق میکنند، بازیهای استراتژی فراوانی به جنبههای تاکتیکی و فرماندهی میدانهای مختلف نبرد پرداخته و عناوینی چون This War of Mine، فالآوت و مترو بر عواقب جنگ تمرکز کردهاند. حالا اینکه هر کدام به چهشیوهای در یک مضمون صحبت کردهاند بحثی طولانی است که از حوصله این مطلب خارج است. به هرحال نگاه و خلق تجربه مجموعه Valkyria Chronicles نسبت به جنگ ترکیبی از دوساختار اصلی اکشن و استراتژی است. هر نبرد و مبارزه، معمایی است که باید حل شود و قدم اول آن استفاده از تاکتیک و استراتژی با استفاده از نقشه بازی و سپس هدایت هر کدام از واحدهای درگیر در خط مقدم بهصورت مجزاست.

قهرمانان ژاپنی در جنگ اروپایی

Valkyria Chronicles4 تقریبا تمام نسخههای PSP را کنار گذاشته و بیشتر روی ویژگیهای نسخه اصلی که خیلی محبوب بودند از جمله نقشههای بزرگ و متنوع همراه با تعداد زیاد نیروها تمرکز کرده است. البته که علاوه بر ویژگیهای خوب نسخههای قبلی، شاهد اضافه شدن ویژگیهای جدیدی نیز به بازی هستیم و نسخه جدید فقط بر راهی که قدیمیترها ایجاد کردهاند رو به جلو حرکت نمیکند بلکه به آن میافزاید. یکی از همین ویژگیهای تاثیرگذار، واحدهای نارنجکانداز جدید هستند که نارنجکهایی شبیه خمپاره را از فواصل نسبتا دور شلیک کرده و از پیشروی دشمن جلوگیری میکنند. ضمن اینکه قدرت آتش آنها میتواند بخوبی راه را برای نیروهای پیاده خودی هموار کند. همچنین با استفاده از این واحدهای نارنجکانداز میتوانید دشمنانی را که در موقعیتهای تدافعی قرار دارند نیز راحتتر هدف قرار دهید و همین کارکردهای متفاوت است که همیشه درهای استراتژیهای مختلف را به روی شما باز میکند. هر کدام از واحدها یک سردسته یا رهبر با توانایی فراخوانی تمام گروه برای پیشروی و دستورهای حرکتی را دارد. این ویژگی رهبرها باعث شده با استراتژی مناسب مانع از عقب ماندن واحدهای کند همچون نارنجکاندازها از دیگر واحدها شوید. در ادامه بازی امکان درخواست پشتیبانی از نیروی دریایی را نیز به دست میآورید، اما از آنجا که این سیستم از بازی خیلی با دیگر سیستمها یکپارچگی و پیوستگی ندارد، نمیتواند نقش خیلی بزرگی در برنامهریزی و نقشههای شما داشته باشد.

هر کدام از رهبرهای واحدهای مختلف یکی از شخصیتهای اصلی بازی به شمار میروند که با وجود قرار داشتن در اتمسفر جنگ جهانی دوم و مضمونی که به خودی خود بسیار تلخ و تاریک است یعنی جنگ، همچنان آن ظاهر انیمههای ژاپنی و رفتارهای جوانانه و در عین حال قهرمانانه را از خود نشان میدهند. احتمالا برای کسی که بازی شما را نگاه کند، Valkyria Chronicles4
با توجه به رنگ و لعاب و سبک بصری خاصی که دارد شبیه به یک انیمه ژاپنی در مورد جنگ جهانی دوم به نظر میرسد.

جنگ به مثابه یک معما

در بازی، پیدا کردن راه پیروزی همان حس رضایتی را در شما ایجاد میکند که از گشودن یک گره کور به دست میآید. به عبارت دیگر شما در یک نقطه رشته نبرد را میکشید تا ببینید دشمنتان چگونه پاسخ خواهد داد که در نتیجه فرصتی برای شما ایجاد میکند تا از نقطهای دیگر ضربه اصلی خود را وارد کنید. اگر با یک باس یا دشمن سرسخت مواجه شدید که از پایگاهی نگهبانی میداد، پرت کردن حواس او میتواند فرصتی برای هدشات از پشت سر یا ربودن تانکهای پایگاه را به شما بدهد. شمار انتخابهای منطقی و قابل انجام که بازی پیش روی بازیکن قرار میدهد واقعا تاثیرگذار است و این تصمیمها از مدیریت انفرادی واحدها تا برنامهریزیهای کلی و گروهی را در برمیگیرد. از بهترین ویژگیهای بازی و مبارزاتش میتوان به تاثیر چشمگیر تاکتیکهای متفاوت در یک نبرد اشاره کرد. مثلا باس فایتی را که قبلا 9 نوبت به طول انجامیده ممکن است با تصمیمهای مناسب حتی در دو نوبت تمام کنید. این بازخورد مثبت سازنده در ساختار گیمپلی بازی، بازیکن را مجاب میکند تا همیشه برای بهتر بازی کردن و درواقع بهتر فکر کردن تلاش کند.

با پیروزی در هر نبرد، به شما XP و پول داده میشود که با استفاده از آنها میتوانید شخصیتها و تجهیزات خود را ارتقا دهید و تانکها را ساختاربندی کنید. از آنجا که هر تانک ظرفیت معینی برای ارتقا دارد، اینکه بیشتر روی قدرت شلیک، استحکام دفاعی و بدنه یا قدرت مانور و حرکت تمرکز کنید، انتخاب شما بهعنوان بازیکن است.

برای آنکه Valkyria Chronicles4 را درک کنید نیاز نیست نسخههای قبلی را تجربه کرده باشید، زیرا داستان این نسخه در مورد گروهی کاملا مستقل است. سربازها و شخصیتهای اصلی بیوگرافی دارند که میتوانید آنها را بخوانید، اما مهمتر از آن آشنا شدن با شخصیت آنهاست که ویژگیهایی دارند که تحت شرایطی خاص فعال میشوند. این ویژگیهای شخصیتی با بازی کردن بیشتر با هر کدام از کاراکترها کشف میشوند و از آنجا که بازی در ازای کنشهای گیمپلی، داستان و دستاوردهای روایی به بازیکن پاداش میدهد بسیار به دل مینشیند.

حرف آخر

زمانی که در جنگ جهانی اول هواپیماهای جنگنده معرفی شدند، چهره میدانهای جنگ برای همیشه دستخوش تغییر شد.
Valkyria Chronicles4 تاثیری به چنین بزرگی روی مجموعه ندارد، اما با وجود اینکه مکانیکها و واحدهای آشنا را همچنان حفظ کرده، ویژگیهای جدید عالی و خلاقیتهای مناسبی را به ساختار استراتژی نوبتی مجموعه افزوده که چهره جدیدی به نبردهای بازی بخشیده است. نسخه PC و جهانی بازی همین هفته منتشر خواهد شد.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها