مقامات عراقی روز شنبه راس ساعت 16 به وقت محلی منع قانون آمد و شد در بصره را به اجرا درآوردند، اما بامداد دیروز پس از آرام شدن اوضاع این قانون لغو شد. به گزارش رویترز، تصمیم مقامات عراقی برای لغو محدودیت‌های عبور و مرور در بصره پس از آن بود که غروب شنبه بدون ناآرامی و اقدامات خرابکارانه سپری شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۷۳۸

ناآرامیها در شهر بصره عراق از سهشنبه هفته گذشته آغاز شد این ناآرامیها که ابتدا در اعتراض به شرایط نامناسب معیشتی شهروندان بود به دلیل دخالتهای گروههای مجهول و دستهای توطئهگر خارجی به خشونت کشیده و در جریان آن بیش از ده نفر کشته و دهها نفرمجروح شدند. در جریان اعتراضات روز پنجشنبه گذشته اقامتگاه استاندار، کنسولگری ایران، مقرهای سازمان بدر، مقر رادیو نخیل، مقر مجلس اعلای اسلامی، حزب الدعوه، شبکه العراقیه، شبکه الغدیر، شبکه الفرات، حزب اسلامی، حزب فضیلت، عصائب اهل حق، کتائب حزب‌‌ا...، سرایا خراسانی، مقر جریان حکمت، کتائب سید الشهداء، جنبش اراده، حزب‌‌ا...، انصارا... الاوفیا به آتش کشیده شد. روز جمعه نیز عناصری مشکوک به کنسولگری ایران در بصره حمله و آن را به آتش کشیدند. اقدامی که به سرعت از سوی مقامات عراقی و ایرانی محکوم شد.

همزمان با ناکارآمدی دولت حیدر العبادی در کنترل اعتراضات و جلوگیری از آسیب رسیدن به اموال و نهادهای دیپلماتیک خارجی برخی از رهبران عراقی خواستار استعفای او شدند. روز گذشته در ادامه این درخواستها، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی نیز خواستار استعفای مسوولان ناکارآمد و زمینهسازی برای فعالیت افراد شایسته و توانمندتر شد. این جریان در بیانیهای با تاکید بر رویکردی که این جریان در شرایط حساس کنونی و نیز در زمان وقایع و رخدادهای گذشته داشته است، گفت تمام مطالبات، شعارها و خشم قانونمند شهروندان استان بصره را مورد تأیید قرار میدهد. هر چند در این بیانیه به نام حیدرالعبادی، نخستوزیر عراق اشاره نشده است اما ناظران، بیانیه جریان حکمت را فاصله گرفتن این جریان از حمایت از دور دوم نخستوزیری حیدرالعبادی میدانند و حتی فراتر از آن بر ضرورت استعفای او و وزیران کابینهاش به دلیل ناکارآمدی و ناتوانی از حل بحران اخیر بصره تاکید دارند.

در همین حال شبکه تلویزیونی العهد با پخش چند فایل صوتی از دست داشتن سازمان اطلاعات سعودی در ناآرامیهای اخیر استان بصره و ارتباط آنها با برخی عناصر خودفروخته در دستگاههای امنیتی این استان پرده برداشت. طبق اطلاعات این فایلهای صوتی اطلاعاتی که از بصره جمعآوری میشد در اختیار یک افسر به نام ابو خالد السعودی قرار میگرفت که ماموریت بصره به او محول شده بود. این افسر سعودی در یکی از فایلها از عناصر جذب شده میخواهد که از مواضع میدانی و نیروهای امنیتی عکس، فیلم تهیه کنند. طبق یکی از فایلهای صوتی در مکالمهای که بین یک افسر اطلاعاتی سعودی با یک عراقی انجام گرفته بود، طرف عراقی ورود یک گردان از نیروهای امنیتی به بصره را به وی اطلاع داد و در ادامه افسر سعودی از وی خواست از موقعیت و محل استقرار این نیروها عکس و فیلم تهیه کند.

افسر سعودی در مکالمه خود درباره موقعیت نیروهای عراقی نسبت به پل «الزبیر» و موقعیت مراکز نیروهای الحشد الشعبی گفتوگو میکند و از جاسوس عراقی میخواهد که نوع مراکز الحشد الشعبی و آموزشی بودن یا نبودن آنها و اینکه این مقرها، اصلی هستند یا فرعی را مشخص کند. فایلهای صوتی فاش شده همچنین نشان میدهند سعودیها به کسانی که به آنها از داخل عراق اطلاعات بدهند، پول و هدایای زیادی میدهند. براساس فایلهای صوتی، سرویس اطلاعات سعودی علاوه بر جنوب عراق، در غرب، مرکز و شمال این کشور هم سیستمهای جاسوسی گستردهای دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها