معاون تحقیقات وزیر بهداشت از بی‌خبری شش میلیون و 500 هزار ایرانی از ابتلا به فشار خون بالا خبر داد و گفت: این میزان ناآگاهی می‌تواند کشور را با تشدید «بحران مرگ زودرس نیمی از ایرانیان» مواجه کند.
کد خبر: ۱۱۶۲۸۹۹

به گزارش جامجم، رضا ملکزاده افزود: مطالعات انجام شده بر روی ۵۰ هزار زن و مرد ۴۰ تا ۷۵ سال شرکتکننده در مطالعه بزرگ «کوهورت گلستان» نشان داد که 21 هزار و 350 نفر (42 درصد) از افراد مورد بررسی، دارای فشار خون بالا هستند که در بین مبتلایان، تنها 46درصد از بیماری خود آگاهند و بیش از نیمی از آنها از ابتلا به این بیماری بسیار پرخطر بیخبرند.

او ادامه داد: در یک مطالعه ملی، میزان آگاهی مبتلایان به فشار خون بالا، 34 درصد برآورد شده و براساس مطالعه دیگری در سطح تهران، شمار مبتلایان آگاه از ابتلا به بیماری 50 درصد و مطالعهای در اصفهان، 43 درصد اعلام شد.

ملکزاده دو علت مهم را برای این بیخبری بسیار پرخطر نام برد و توضیح داد: نبود توجه کافی در جامعه پزشکی و جدی گرفته نشدن فشار خون بالا توسط مردم؛ اگر بر طرف شود، شاهد کاهش 25 درصدی مرگهای ناشی از سکتههای قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود . حقیقت تلخ دیگری که معاون تحقیقات وزیر بهداشت به آن اشاره دارد مرگ سالانه ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی عمدتا ناشی از فشار خون بالاست.

رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد علوم پزشکی تهران گفت: به این آمار تاسف‌بار، باید سال‌های از دست رفته عمر ایرانی‌ها به دلیل ناتوانی‌های ناشی از فشار خون بالا را نیز افزود که 62 درصد نسبت به 25 سال گذشته افزایش یافته و عدد قابل توجهی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها