jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۱۶۲۰۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷  |  ۰۰:۰۱

میکروب‌شناسان به این پرسش پاسخ می‌دهند

ملحفه رختخواب را هر چند وقت باید شست؟

فیلیپ تیهِ‌نو، میکروب‌شناس دانشگاه نیویورک می‌گوید: ما بیش از یک‌سوم زندگی خود را در رختخواب می‌گذرانیم، اما این محل بسرعت می‌تواند به پارکی مملو از باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل شود. اگر این زندگی میکروسکوپی بیش از حد در چین و چروک‌های ملحفه رختخواب ما ادامه یابد، می‌تواند بیمارمان کند.

او معتقد است، برای قطع این جریان نامرئی باید هفتهای یکبار ملحفهها شسته شوند. انسانها به طور طبیعی هر سال به اندازه حدود 26 گالن در رختخواب عرق میکنند! هنگامی که هوای خارج رختخواب گرم و مرطوب است، این رطوبت ایجاد میشود. دانشمندان میگویند این حالت محیط مناسبی را برای پرورش قارچها مهیا میکند.

اخیرا پژوهشگران در مطالعهای روی میزان آلودگی قارچی بستر و ملحفه آن دریافتند بالشهای حاوی پَر مصنوعی در بازه زمانی بین 1/5 تا 20 سال میتوانند چهار تا 17 نوع قارچ مختلف تولید کنند.

این زندگی میکروبی فقط با خوابیدن شما بهوجود نمیآید، بلکه شما فضای رختخواب خود را علاوه بر قارچها و باکتریهایی که از عرق، بزاق و سلولهای پوست مجاور مقعد و نواحی تناسلی شما منشأ میگیرد با میکروبهای محیط خارجی نیز به اشتراک میگذارید. این میکروبهای خارجی عبارتند از شوره سر، حیوانات خانگی، خاک، پرز، گرد و غبار و احتمالا بقایای بسیار ریز مدفوع در لباس زیر و... .

تیهِنو میگوید این مواد میکروسکوپی در مدت کمتر از یک هفته به آلودگی بزرگی تبدیل میشود. ملحفههای آلوده رختخواب شما میتواند در معرض موادی در هوا قرار گیرد که از راه خروپف شما در خواب یا با عطسه کردن منتشر میشوند و از آنجا که این میکروبها به دهان و بینی شما بسیار نزدیکاند، شما تقریبا مجبور به تنفس آنها هستید.

به گفته تیهِنو، حتی اگر شما در کل آلرژی هم نداشته باشید، چنین ماجرایی میتواند در شما واکنشی آلرژیک ایجاد کند.

یکی دیگر از دلایلی که ملحفههای شما بسرعت کثیف میشود مربوط به خصوصیات عرق شماست که موضوع آن بسادگی گرانش است.

وی میگوید: منظورم از گرانش، جاذبهای است که همه این مواد میکروسکوپی را به تشک شما میآورد. یک تا دو هفته کافی است تا گلوی فرد با این میکروبها آسیب ببیند، بخصوص آنهایی که مبتلا به آسم یا آلرژی قابل توجهی هستند.

تیهِنو میگوید: اگر شما در خیابان گربهای را لمس کنید، نمیخواهید دستهای خود را بشویید؟ رختخواب شما مشابه آن است. شرح مفصل جزئیات این مقاله در سال 1396/ 2017 منتشر شده است.

منبع: Science Alert