اهالی موسیقی در ارائه پیشنهاد برگزاری «کنسرت رایگان» به خلاقیت در لوکیشن رسیده‌اند؛ همایون پیشنهاد خیابان را داده بود، حالا ناظری استادیوم آزادی و رضا صادقی لب دریا را خواسته‌اند

سه‌گانه تازه موسیقی ایران؛ استادیوم، ساحل، خیابان

ماجرای برگزاری کنسرت‌های رایگان هر روز، وارد فاز تازه‌ای می‌شود؛ از روزی که همایون شجریان، شاید برای بیرون‌آمدن از فشار لغو کنسرت ـ نمایش سی، پیشنهاد داد کنسرت رایگان در خیابان برگزار کند و توپ را برای اخذ مجوز به زمین مسئولان انداخت، سکه «کنسرت رایگان» چرخ‌ها خورده و هر بار رویی از آن به زمین رسیده است. علاوه بر واکنش‌های نخستین در مخالفت و موافقت و بررسی ماهوی چنین رویدادی، از اهالی موسیقی کسانی هم در ارائه چنین پیشنهادی به همایون پیوستند و کسانی هم چنین مسیری را درست تشخیص ندادند و عده‌ای این ماجرا را نادیده گرفتند و به برگزاری کنسرت‌هایشان در سالن‌های پایتخت و شهرستان‌ها ادامه دادند.
کد خبر: ۱۱۵۹۲۴۰

در چند روز اخیر اما ماجرا، سویههای تازهتری هم به خود گرفته است. رضا صادقی پیشنهاد داده لب دریا کنسرت رایگان برگزار کند و شهرام ناظری گفته استادیوم آزادی را بدهند به او!

انتظار میرود در روزهای آینده پیشنهادهای مشابه دیگری هم ارائه شود؛ این را که حالا پیشنهادها زیاد شده شاید بتوان گذاشت به حساب اینکه نهادهای مختلفی چون خانه موسیقی، شورای شهر و شهرداری تهران از پیشنهاد اولیه همایون حمایت کردند و به نوعی حالا بخشی از جاده صاف شده است.

هر چند هنوز مسئولان مستقیم صدور مجوز برگزاری چنین کنسرتهایی، به قولی «اوکی نهایی» را ندادهاند! اما تا همین جای کار هم میتوان گفت همایون شجریان جادهصافکن این ماجرا شده است.

لب کــارون!

اگر از آغاز خلقت، ابنای بشر گمان میبردند که مشکی، رنگ عشق و عاشقی است، حالا خود کسی که چنین انگارهای را در اذهان تقویت کرده، برآمده که نهخیر! آی عشق، آی عشق، چهره آبیات پیدا نیست. حالا چی کار کنیم چی کار نکنیم، ساز و دهل را برداریم برویم لب دریا. که چی بشود؟ که رنگ آبی به عشق بازگردد کنار نیلگون خلیج فارس. در تازهترین تغییر و تحول در مسیر کنسرتهای رایگان، رضا صادقی، پاپخوان محبوب سالهای اخیر موسیقی، خلاقیت در یافتن لوکیشن برگزاری کنسرت رایگان را به اوج رسانده و لب دریا را خواسته. او گفته آرزویش این است که کنار دریا برای مردم هرمزگان به شکل رایگان اجرا کند. سلمنا! اما نه، چندان هم سلمنا نه! قصه اگر برای همایون و خیابان، دچار ترافیک و دستانداز مجوز است، برای دریا و با ملاحظات و مخلفات حساسیتبرانگیزترش میتواند دستاندازتر باشد. این خواننده پاپ در این زمینه به ایسنا گفته: به طور حتم، اگر مسئولان استان هرمزگان و شهرداری و فرمانداری بندرعباس حمایت کنند، با کمال افتخار به صورت رایگان برای مردم استانم در کنار آبهای نیلگون خلیجفارس خواهم خواند.

ادامه این گفتوگو را اما اگر بخوانید شاید شما هم مثل ما یاد آن مثل معروف بیفتید که فلان میشه و بهمان میشه، گربه میگه پیف پیف بو میدی. صادقی گفته تخته روی صحنه تالار شهید آوینی بندرعباس همچنان شکسته است و کولرهای پشت صحنه هم درست کار نمیکنند. خب ظاهرا برگزاری کنسرت در ساحل تمهید خوبی است، هم شنها نرم و رواناند و نمیشکنند و هم وقتی ملت گرمشان شد میتوانند همانجا تنی به آب بزنند. میدانیم که آقارضا باجنبه است و میداند داریم
شوخی میکنیم.

چه گلبارون!

تا حالا به استادیوم آزادی رفتهاید؟ اگر چشمتان را ببندید و قرار باشد برای آزادی یک قطعه موسیقی انتخاب کنید، چه خواهد بود؟ «منم یکی از اون یازدهتامِ» آن خواننده که به قول آن رقصنده، مجهول الحال است یا گل صدبرگ شهرام ناظری؟ هیچکدام؟ پس چی؟ اصلا بگذریم؛ فقط مواظب باشید به تیرک نزنید که هواداران حریف منتظرند چنین کاری بکنید تا اجدادتان را تا هفت پشت از روی سکوها جلوی رویتان بیاورند.حالا ماجرا از چه قرار است؟ عرض میکنیم. شاید حالا که این گزارش را میخوانید تعجب کنید و بپرسید مگر همین شهرام ناظری نبود که بعد از پیشنهاد همایون شجریان مبنی بر برگزاری کنسرت رایگان گفت با این کارها مشکلات مردم حل نمیشود؟ اما هم آن خبر، نادرست در رسانهها مصرف شد و هم اینکه شیطنتهایی در انتقال آن صورت گرفته بود. طوری القا شد که ناظری با چنین رویدادهایی مخالف است، در حالی که او فقط گفته بود نمیشود از هنرمندان انتظار داشت همه مشکلات کشور را با برگزاری کنسرت رایگان حل کنند.

حالا ماجرا از این قرار است که شهرام ناظری پیشنهاد داده به جای کنسرت خیابانی رایگان، استادیوم صد هزار نفری آزادی را در اختیارشان بگذارند تا با همراهی گروههای موسیقی دیگر، شبهای متعددی به شکل رایگان برای مردم کنسرت برگزار کنند. این استاد آواز ایرانی که با خبرگزاری ایسنا حرف زده، درباره اجرای کنسرت خیابانی گفته: «اگر این موضوع برای سرپوشنهادن بر مشکلات دیگر نباشد و اگر به شکل جدی مجوز بدهند، با وجود اینکه دورنمای چندان درستی از اجرای کنسرت خیابانی ندارم، بدون شرط چنین کنسرتی را برگزار میکنم. البته امیدوار هستم برای این کار مدام ما را در رفت و آمد قرار ندهند تا وارد ماه محرم شویم و دیگر نتوانیم اجرایی داشته باشیم.»

تا اینجای کار میتوان گفت ناظری با برگزاری کنسرت رایگان موافقت کرده اما نه در خیابان بلکه در استادیوم. مدتهاست استادیوم آزادی روزهای جذاب به خود ندیده؛ البته عدهای از سر و کول همدیگر بالا میروند و سر و دست یکدیگر را مورد عنایات فائقه قرار میدهند، اما از گلباران خبری نبوده است. استاد بفرمایید، نوبت شماست با گل صد برگ.

گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها