«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی مدت حضور در کاخ سفید همواره برخوردی نامناسب با خبرنگاران داشته است به همین دلیل می‌توان او را دشمن خبرنگاران توصیف کرد. وی چه آن زمانی که در گعده «میلیاردر - سلبریتی‌ها» چرخ می‌زد و چه زمانی که پا به عرصه سیاست گذاشت، بنا بر حس «خودشیفتگی»، در جا انداختن تز «اول ترامپ» که اکنون در لفافه دکترین «اول آمریکا» در کاخ سفید تعقیب می‌شود همواره بر آن بوده تا با پافشاری بر نظرات و سیاست‌های خود آنها را بر دیگران دیکته کند. همین خوی خود‌شیفتگی و دیکتاتور مآبی موجب شده تا هربار که مناسبتی پیش می‌آید ترامپ در معرض انتقادات تند رسانه‌ها قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۵۸۴۲۶

به گزارش ایرنا، پر بیراه نیست رویکردهای کلان ترامپ در عرصه سیاست جهانی نظیر پشت پا زدن به معاهده آب و هوایی پاریس و خروج از برنامه جامع مشترک (برجام) را با اعتبار به اینچنین ویژگیهای رفتاری وی تفسیر کرد اما رئیسجمهور آمریکا نشان داده که در حوزه سیاستهای عمومی نیز ابایی از عیان ساختن این خودشیفتگی ندارد. یکی از نمونههای بارز این نوع برخورد خود را در تعامل با خبرنگاران و رسانهها نشان میدهد. وی تاکنون بارها خبرنگاران رسانهها را با صفاتی مانند «دروغگو»، «جاعل»، «ضدوطن» و «نفرتانگیز» توصیف کرده و حتی در کنفرانسهای خبری خواستار اخراج آنان شده است.

رئیسجمهور آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی خود با حمله مکرر به خبرنگاران و رسانهها، رقیب واقعی خود را آنها و نه «هیلاری کلینتون» مطرح کرد و به طور مستمر نتایج نظرسنجی روزنامهها از جمله نیویورک تایمز را در مورد بخت خود در انتخابات زیر سوال برد و مسئولان این نشریه را به استفاده از منابع خبری مجعول متهم میکرد.

رئیسجمهور آمریکا یک بار نیز در نشست خبری خود در نیویورک، در پاسخ به درخواست خبرنگار سی ان ان برای طرح سوالی خطاب به او گفت، «ساکت باش، من به تو فرصت طرح پرسش نخواهم داد، اخبار شما جعلی است.»

اما تنش ترامپ با خبرنگاران و اصحاب رسانه فقط به این نشستها محدود نشد و کار تا جایی بالا گرفت که کاخ سفید سال 2016 میلادی از ورود نمایندگان برخی رسانهها از جمله نیویورک تایمز، سیانان، بیبیسی، پولتیکو، لس آنجلس تایمز و گاردین در نشستهای خبری رئیسجمهور خودداری کرد. اوج اختلاف رئیسجمهور آمریکا با اصحاب رسانه در اعلام خودداری ترامپ از حضور در جشن سالانه خبرنگاران شکل جدیتری گرفت و نشان داد وی برای رقبای رسانهای خود شمشیر را از رو بسته است.

با این حال فشار افکار عمومی و رسانههای آمریکایی مانع از استمرار بی توجهی ترامپ نسبت به رسانهها شده است. «دیوید کای» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی بیان و «ادیسون لانزا» عضو کمیسیون حقوق بشر آمریکا ضمن محکوم کردن حملات مکرر ترامپ علیه آزادی مطبوعات و رسانه ها، از رئیسجمهور آمریکا و دولت او خواستند تلاشها برای تضعیف نقش رسانهها در پاسخگویی، صداقت و شفافیت را متوقف کنند.

این دو همچنین حمایت خود را از رسانههای مستقل در آمریکا، جامعه روزنامه نگاران، ناشران و مسئولان پخش رادیو و تلویزیونی ابراز کردند و از رسانهها خواستند به تلاش خود برای پاسخگو دانستن همه مقامهای دولتی آمریکا ادامه دهند.

گرچه عمده تخاصم ترامپ با خبرنگاران و رسانهها را باید مرتبط با شخصیت خودشیفته وی دانست، اما زندگی شخصی و حرفهای رئیسجمهور آمریکا مملو از حفرههایی است که با هر گونه تابش نور حقیقت توسط خبرنگاران و رسانهها، میتواند پایههای دولت مستعجل او را سست و در نهایت ویران کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها