نگاهی به بهانه آغاز فصل پنجم مسابقه «خانه ما»

مهمانی خانواده‌های ایرانی در «خانه ما»

فصل پنجم مستند مسابقه «خانه ما» به میزبانی سه خانواده اهل رشت به خانه‌های مردم ایران آمده تا در فصل جدید خود ضمن نمایش یک مسابقه متفاوت و مفرح خانوادگی، سبک درست زندگی و مدیریت اقتصادی امور خانه را به مخاطبانش نشان دهد. این مسابقه از ۱۵ تیرماه، جمعه‌ها ساعت ۱۹ از شبکه نسیم پخش می‌شود. به برجسته‌ترین نکات این رقابت خانوادگی اشاره می‌کنیم:
کد خبر: ۱۱۵۶۳۵۸

نشاطآور و سرگرمکننده

اولین ویژگی یک مسابقه آن هم در شبکه نسیم، ایجاد فضای شاد و سرگرمکننده برای بینندگان است. مستند مسابقه «خانه ما» در چهار فصل پیشین خود بخوبی از پس این وظیفه برآمده و باید گفت یکی از مهمترین دلایل تجدید تولید آن تا پنجمین فصل هم همین موفقیت در خلق فضای هیجانانگیز و نشاطآور به اشکال و بهانههای مختلف است. از گنجاندن بخشهای مسابقه و بازی میان خانوادههای طرف رقابت تا نمایش شوخیها و اتفاقات جذاب کوچک و بزرگ میان خانوادهها به انتقال این احساس امیدبخش و مفرح به بیننده کمک شایان توجهی کرده است.

یک دورهمی خانوادگی

حضور اعضای خانواده از صفر تا صد برگزاری هر بخش این رقابت، یکی از تفاوتهای قابل توجه آن با دیگر تولیدات تلویزیونی از این دست محسوب میشود که به مخاطب احساس نزدیکی بیشتری با مسابقه می دهد و بسته به سن و سال خود گویی قسمتی از زندگی روزانه خود را در آیینه هریک از آنها میبیند. خانوادههایی از استانهای مختلف در این رقابت خانوادگی شرکت میکنند که ضمن دوری از زندگیهای تجملاتی پایتخت، موجب معرفی بیشتر فرهنگ هر استان میشود. آشنایی با غذاها، سبک زندگی، آداب و رسوم، اماکن دیدنی، بازیها و... بخشی از عناصر فرهنگی هستند که تماشاگر «خانه ما» به صورتی نامحسوس شاهد آنهاست.

همه بریم دنبال پول!

یکی از کلیدیترین آیتمهای «خانه ما» راه انداختن یک کسب و کار کوچک با هر نوع امکان در اختیار و بودجه اندک است. مسابقهدهندگان باید با تکیه بر توانمندیها و مهارتهای فردی و خانوادگی درآمدزایی کنند و در این زمینه هم کوچک و بزرگ خانواده میتوانند مشارکت کنند که خودش اقتصاد خانوار را از تکمحوری بودن و تکیه صرف بر توان و درآمد پدرها دور میکند. مخاطب «خانه ما» استفاده درست و هدفمند در هر نقطه از مراکز شهری یا دور از امکانات شهرنشینی را آموزش میبیند. پختن و فروختن غذای خانگی، دوختن لباس عروس، شستن ماشین، فروختن گل و گیاه تزئینی، حتی درست کردن کش تزئینی دخترانه و دستفروشی، نمونههایی از جا انداختن روحیه کارآفرینانه در میان عموم مردم است.

در نهایت خانواده برنده با جایزه قابل ملاحظه مسابقه اقدام به عملیاتی کردن واقعی آن کسب و کار موقت میکند.

لذت سفر همین نزدیکی

تاکنون دو فصل از «خانه ما» در شهرهای تهران و اصفهان تهیه و پخش شده و سری سوم مسابقه در تهران و مجموعه چهارم هم در شهر اهواز اجرا شده بود.

این ایده در کنار گنجاندن بخش مسافرت بهعنوان یکی از آیتمهای برنامه، به آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان با جغرافیای گردشگری در اقصی نقاط ایران کمک کرده است. تبلیغ سفرهای نزدیک و ارزانقیمت به روستای زادگاه، یک پارک تفریحی، موزه یا دیدنیهای طبیعی منطقه محل سکونت به جای مسافرتهای دور و دراز و خارجی، یکی دیگر از آموزشهای خوب این مسابقه دیدنی است.

کم نه، به اندازه مصرف کنیم

در آیتمی از این مسابقه، باید شرکتکنندگان در مدت یک روز کمترین استفاده از منابعی چون آب، برق و... را داشته باشند و در آیتمی جدید که در فصل پنجم اضافه شده، از مظاهر تکنولوژی تا حد ممکن استفاده نکنند تا هم قدر آنها را بیشتر بدانند و هم به اندازه یک روز، زندگی واقعی را بدون امکانات و تسهیلات زندگی مدرن از جمله آب شرب لولهکشی، برق و وسایل برقی، اینترنت و تلفن همراه تجربه کنند.

اصلاح شیوه الگوی مصرف و مدیریت بهینه منابع و امکانات موجود، شماری از نتایج عملی دیدن «خانه ما» است.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها