جشن‌های زیر سایه خورشید از سال 86 آغاز به کار کرده و امسال و همزمان با ایام فرخنده دهه کرامت، یازدهمین دوره این جشن‌ها در 1500 نقطه جهان درحال برگزاری است.
کد خبر: ۱۱۵۴۶۴۶

جشنهای زیرسایه خورشید حکایت حضور کاروانی از خادمان حرم مطهر رضوی و فعالان فرهنگی ـ قرانی است که حامل پیام نور و معنویت و نشاط از بارگاه امام هشتم(ع) به نقاط دور و نزدیک کشور است و مجری برنامههای فرهنگی تبلیغی در این مناطق. این کاروان البته در سفرها پرچم آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) را در دست دارد که نشانی از یار برای عاشقان و محبانش است.

جشنهای زیرسایه خورشید یازده سال پیش از شهرهای نزدیک و معدود کار خود را آغاز کرد و بتدریج به اغلب شهرهای ایران و حتی کشورهایی از سه قاره آسیا و اروپا و افریقا گسترش یافت. افزایش تعداد شهرهایی که این جشن در آنها برگزار میشود، بویژه از سال گذشته با جهش زیادی همراه بوده، طوری که سال گذشته این برنامهها در 65 درصد شهرستانهای کشور اجرا شد، درحالی که به گفته مجتبی مختاری، مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی امسال کاروانهای زیر سایه خورشید در همه شهرستانهای کشور برنامه اجرا خواهند کرد.

مختاری به جامجم میگوید: 75 کاروان رضوی در داخل کشور متشکل از خدمه حرم مطهر رضوی، مبلغان روحانی، مداحان، فعالان فرهنگی و قاریان قرآن با محوریت پرچم متبرک آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) در برنامههای زیر سایه خورشید حضور خواهند داشت.

وی درخصوص اهداف کلی و کیفی برگزاری جشنهای مردمی زیر سایه خورشید هم توضیح میدهد: فرهنگسازی امید و شادابی، زمینهسازی گسترش محبت به آستان ائمهاطهار(ع) و معارف ناب موجود در سنت و سیره رضوی با بهرهمندی از ظرفیتهای آستان قدس رضوی، مشارکت نهادهای ملی و ترغیب و حمایت از حرکتهای مردمی از اهداف این جشنهاست.

مختاری ترویج سنت و سیره امام رضا(ع) با رویکرد بیان مفاهیم کاربردی متناسب با نیاز مخاطب، فضاسازی عمومی و پاسداشت مناسب دهه کرامت، فراگیری و بسترسازی افزایش امید، همبستگی و شادی و نشاط معنوی در سطح اجتماع، ایجاد بستر و ظرفیت مناسب برای برقراری ارتباط معنوی با حضرت رضا(ع) و افزایش و ارتقای ارادت و محبت به آستان امام رئوف(ع) را از دیگر اهداف کیفی این جشنها برمیشمارد.

کاروان خورشید به آسیا ،اروپا و آفریقا می رود

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی میگوید: 2000 تشکل با همراهی نوجوانان و جوانان خدمتگزار ترویج فرهنگ رضوی و عاشقان و دلباختگان حضرت رضا(ع) در سراسر کشور و در قالب جشنهای مردمی و معنوی، بیش از 9000عملیات فرهنگی را در پهنه جغرافیای کشور به منصه ظهور میگذارند.

به گفته مختاری امسال جشنهای دخترانه «معصومه» هم برگزار میشود و 8000 نفر از دختران در این برنامهها شرکت میکنند.

وی دیدار با نمایندگان ولی فقیه در استانها و ائمه جمعه سراسر کشور، دیدار با علمای ادیان و مذاهب گوناگون، اعزام گروههای امدادی و پزشکی همراه با کاروانهای رضوی به مناطق محروم، دیدار با خانواده معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان و...، حضور در بیمارستانها، زندانها، مراکز اصلاح تعلیم و تربیت، پادگانها، منازل بیماران خاص، خانه سالمندان، دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و.. را از برنامههای اجرایی این کاروانها برشمرده و میگوید: با توجه بهعنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» حضور در مراکز صنعتی، کارخانهها و کارگاههای تولید خرد و کلان، حضور در بازار و در بین اصناف مختلف بویژه فروشندگان و تولیدکنندگان کالای ایرانی، حضور در مراکز تولیدی و مطالعاتی دانشبنیان، قدردانی از صنعتگران، کارآفرینان، دانشمندان، کارگران و... از برنامههایی اجرایی در این دوره از جشنها طی سال جاری و برای اولینبار است.

مختاری یادآور میشود در سال جاری در حوزه بینالملل نیز جشنهای «زیر سایه خورشید» با رشد کیفی قابل توجهی همراه با طراحی برنامههای ویژه روبهرو خواهد بود، طوری که این جشنهای مردمی در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا برگزار خواهد شد. همچنین در جشنهای امسال حدود سه میلیون بسته متبرک و فرهنگی در کنار سایر هدایا در استانها و شهرستانهای مختلف کشور بین عاشقان و دلباختگان امام هشتم(ع) توزیع
خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها