تفاوت تشخیص و کنترل بیماری قلبی بین زنان و مردان

جام جم آنلاین: بیماری قلبی بین زنان و مردان تبعیضی قائل نشده است و به عنوان علت شماره یک مرگ و میر در زنان و مردان مقام نخست را به خود اختصاص داده است اما زمانی که نوبت به تشخیص و درمان می رسد ، تبعیض جنسی ، خود را نشان می دهد.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۲

احتمال مرگ زنانی که دچار حمله قلبی می شوند (در هر سنی) بیش از مردانی با شرایط مشابه بوده و بر اساس مطالعات انجام شده برای زنان 1.7 برابر مردان است.
طی دهه گذشته به کمک داروهای ترومبولایتیک (منهدم کننده لخته خون) مانند TPA و استرپتوکیناز ، مرگ و میر ناشی از حمله قلبی کاهش چشمگیری داشته است اما بطور کلی تعداد زنانی که پس از حملات قلبی جان خود را از دست می دهند بیش از مردان است.
یکی از علل این امر دیر رسیدن زنان به بیمارستان است. معمولا زنانی که دچار درد قفسه سینه می شوند زمانی به بخش اورژانس مراجعه می کنند که دیر شده است و این در حالی است که استفاده از داروهای منهدم کننده لخته خون در یک ساعت اول وقوع حمله قلبی تاثیر آنها را تا 50 درصد افزایش می دهد.
با این حال مطالعات مختلف نشان می دهند بطور کلی تاثیر این دارو ها درمردان بیش از زنان است گرچه علت این امر مشخص نشده است.
یکی از روش های تشخیص بیماری های قلبی تست ترد میل یا ورزش است که نشان داده شده قدرت تشخیصی آن درمردان بیش از زنان است.
نتایج غیر طبیعی تست ورزش در زنان به عوامل مختلف از جمله مراحل دوره قاعدگی ، مصرف داروهای پیشگیری از بارداری و بنابراین دخالت هورمون های جنسی نست داده شده است. عامل دیگر در نتایج غیر معمول ازمایشات در زنان اثر کاتکول آمین هاست (هورمون های استرس مانند آدرتالین) بر چگونگی عملکرد اعصاب کنترل کننده رگ ها و شیوع بیشتر پرولاپس دریچه میترال در زنان است.
این تفاوت در آنژیوپلاستی نیز مشهود است بطوری که تعداد زنانی که پس از قرار گرفتن تحت این عمل دچار مشکل می شوند و یا فوت می کنند بیش از مردان است.
عمل بای پس نیز از این قاعده مثتثنی نبوده و چنین تفاوتی را نشان می دهد.
در نتیجه بیماری قلبی عروقی اولین عامل بیماری در زنان است. بیش از دوبرابر زنان دراثر این بیماری ها جان خود را از دست می دهند.
ارزیابی بیماری قلبی عروقی در زنان به دلیل نتایج نادرست تست ورزش در (بدون انجام تصویر برداری) دراین گروه با مردان تفاوت دارد.
بنابراین پزشکان باید با همکاری بیماران علائم مختلف از جمله پاسخ به درد قفسه سینه را در آنان به دقت شناسایی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها