بررسی پرونده ها و شگرد مجرمان مجازی

از فروش کالایی که وجود نداشت تا اعتماد بیجا به همکار

مدت‌هاست وقتی حرف از کلاهبرداری و دزدی و خطا‌های نابهنجار جامعه می‌شود، ذهن انسان‌ها دیگر به سمت بالا رفتن از دیوار خانه مردم یا کلاهبرداری‌های رو در‌رو نمی‌رود.جامعه به سمتی سوق پیدا کرده که بی اعتمادی به اشیا و وسایل شخصی هم جزئی از ترس‌های انسان به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۷۷

زمانی که یک حساب اینترنتی باز میکنیم یا یک گوشی تلفن همراه میخریم این را میدانیم که ممکن است روزی از همین وسایل و خدماتی که برای رفاه ما در دسترس قرار گرفتهاند ضربه بخوریم. گوشیهای هوشمند و فضای مجازی بستری برای فعالیت مجرمان شدهاند و با هویتهای جعلی و بدون دردسر جرایم خود را انجام میدهند.

خواستگار بیادب!

در نخستین پرونده خواستگار شکست خورده که مزاحم اینترنتی دختر مورد علاقهاش شده بود دستگیر شد. چندی قبل زنی جوان که مدتها بود از مزاحمتهای غریبه فحاش در فضای مجازی خسته شده بود با ارائه شکایتی به پلیس فتا عنوان کرد: فردی ناشناس در تلگرام فحاشی میکند و باعث مزاحمت و سلب آسایش من شده است به همین خاطر تقاضای رسیدگی موضوع و احقاق حق خود را دارم.

پس از تحقیق و بررسی کارشناسان پلیس فتا، فرد مزاحم شناسایی شد و پس از معرفی، شاکی او را شناخت. دختر جوان اعلام کرد او مدتها قبل خواستگارش بوده که در تلگرام اقدام به انتشار الفاظ رکیک، تهمت و هتک حیثیت علیه شاکی و خانواده او کرده است. متهم پس از حضور در پلیس فتا ابتدا همه چیز را انکار کرد اما بعد از دیدن ادله موجود به جرم خود اعتراف کرد و گفت: من از مدتها قبل از این خانم خوشم میآمد.از او به صورت رسمی خواستگاری کردم و با نیت خیر جلو رفتم اما او بدون هیچ دلیلی به من جواب منفی داد.خیلی ناراحت شدم ولی همچنان امیدوار بودم.

چندبار دیگر خواستگاری کردم و میخواستم نظرش را به خودم برگردانم اما او از تصمیمش منصرف نشد.من هم به خاطر ناراحتی دست به این کار زدم. میخواستم به شکلی انتقام بگیرم.

هشدار

کاربران این شبکهها باید مراقب رفتار آنلاین خود باشند و از روی بد گمانی و شک یا انتقامجویی برای دیگر کاربران ایجاد مزاحمت نکنند. همانطور که بارها گفته شده، مزاحمت در فضای سایبر جرم است و با کاربر خاطی برابر قانون برخورد میشود. همچنین همه کاربران باید بدانند همه چیز در فضای مجازی تحت کنترل است و نمیتوانند براحتی و با هر نقابی که خواستند در فضای مجازی مزاحمت برای مردم ایجاد کنند.

نکته بعدی خطاب به آسیبدیدگان پروندههای سایبری است. این افراد باید هنگام مواجه شدن با مزاحمتهای سایبری، اول از همه صبور باشند، این مشکل هم مثل دیگر مشکلات قابل حل خواهد بود؛ لذا برای حل کردن آن عجولانه عمل نکنند . قبل از هر اقدامی از طریق مراجع قضایی پیگیر مزاحم سایبری شوند؛ چرا که هرگونه رفتار شما در برابر مزاحمت با واکنش شدیدتر وی مواجه میشود.

برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی

اعتماد دختر جوان به همکارانش، او را به دردسر انداخت. با مراجعه دختر جوانی به پلیس فتا و طرح شکایتی درباره برداشت از حساب بانکیاش، رسیدگی به این پرونده آغاز شد.شاکی گفت: مدتی است پیامکهای برداشت از حساب برایم می آید در حالی که من هیچ برداشتی نداشتهام و کارت بانکیام هم نزد خودم است. زمانی هم که به بانک مراجعه کردم گفتند همه برداشتها مجاز و بهصورت اینترنتی بوده است. مبلغ زیادی از حسابم کسر شده است. ماموران با بررسی این پرونده متوجه شدند این برداشتها از طرف فردی غریبه و ناشناس نبوده ، بلکه یکی از همکاران دختر جوان اقدام به این کار کرده است. مجرم پس از حضور در اداره پلیس گفت: یکبار شاکی کارتش را به من داد تا برایش وسایل مورد نیازش را بخرم.آنجا بود که فهمیدم مقدار زیادی پول در کارتش دارد.یک بار دیگر در بین حرفهایش فهمیدم گفت همه رمز هایش یکی است. من هم خیلی شانسی آن رمز را به عنوان رمز اینترنتی بانکش وارد کردم و درست درآمد. این گونه شد که توانستم با کارتش خرید کنم.

هشدار

به صورت دورهای رمز بانکی خود (رمز اول و دوم) را تغییر دهید و رمزهایی انتخاب کنید که قابل حدس زدن و تشخیص از سوی دیگران نباشد؛ استفاده از شماره شناسنامه، تاریخ تولد و... برای رمز بانکی اشتباه است ؛ چرا که اینگونه گذرواژهها براحتی قابل حدس زدن هستند. متاسفانه در حال حاضر مهمترین عوامل در بروز جرایم اقتصادی و سرقت از حساب بانکی افراد، اعتماد بیجا و سهلانگاری و همچنین ناآگاهی از موارد امنیتی است که میبایست در انجام تراکنشهای بانکی در فضای سایبر صورت گیرد.

کلاهبرداری فروشنده تقلبی لباس

یکی از کارها و روشهایی که مردم امروزه بسیار میپسندند و از آن استقبال میکنند، خرید اینترنتی است.

براحتی در خانه مینشینند و با لمس فقط چند گزینه و پرداخت پول، پس از چند روز جنس خریداری شده را در منزل تحویل میگیرند، اما کاربران باید توجه داشته باشند همیشه هم اینگونه نیست.

در بسیاری از موارد، خریدار اینترنتی پس از واریز پول فقط تا مرحله انتظار کشیدن برای تحویل کالا پیش میرود و داستانش به همینجا ختم میشود. در پروندهای که در پلیس فتا تشکیل شده، کلاهبرداری به این شیوه از طعمههایش پول گرفته است.

در پی شکایت چند شهروند مبنی بر اینکه با خرید لباس از یک صفحه اینستاگرامی هیچ کالایی برای او ارسال نشده، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

شاکی این پرونده مدعی بود حدود 20 روز پیش در باره فروش لباس تبلیغی را در اینستاگرام مشاهده کردم و پس از سفارش کالا و واریز وجه به حساب فروشنده بعد از چند روز کالایی برایم ارسال نشد و فروشنده پاسخگوی تلفن نبود .

با اقدامات فنی و تخصصی در فضای مجازی متهم 26 ساله شناسایی و پس از دستگیری و انتقال به پلیس فتا به کلاهبرداری در پوشش فروشگاه مجازی اعتراف کرد و گفت: چند عکس از لباس روی صفحه اینستاگرامم گذاشتم و مدعی فروش آنها به قیمتی پایین شدم.

خریداران هم براحتی فریب خورده و با واریز پول، منتظر کالایی بودند که وجود خارجی نداشت

هشدار

شبکههای اجتماعی خارجی مکان امنی برای داد و ستد و خریدهای اینترنتی نیست چه بسا بسیاری از افراد سودجو که قصد کلاهبرداری از کاربران را دارند، در شبکههای اجتماعی غیربومی فعالیت میکنند.

همچنین به شهروندان و کاربران اینترنتی توصیه میشود تا زمانی که کالایی را دریافت و از مرغوبیت و اصالت آن اطمینان حاصل نکردهاید پولی را پرداخت نکنید.

غزاله مالکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها