امروزه عربستان سعودی یک امپراتوری رسانه‌ای به معنای حقیقی و متشکل از 700 شبکه تلویزیونی برای سلایق مختلف طراحی کرده است. در این طیف از شبکه‌های متحجر و سلفی تا شبکه‌های ام.بی.سی و گروه روتانا وجود دارد. پس از حمله اسفند ماه سال گذشته طرفداران فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن، توییتر الاخباریه، مهم‌ترین شبکه رسمی سعودی، محترمانه و با خیال راحت از بی‌خبری مخاطبان اهل سنت، با لفظ «انصار مرجع عالیقدر شیعی» از پرچمدار اهانت به مقدسات اهل سنت نام می‌برد و حمله به سفارت را در راس پوشش اخبار خود قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۵۵

از سویی دیگر، همین رسانهها در مستندها، تاک شوها، اخبار و شبکههای اجتماعی برای کوباندن ایران و تشیع از تصاویر قمهزنیهای افراطی و لمپنهای فحاش این فرقه و تلفیق آنها با تصاویر اماکن مقدس شیعه، رهبران جمهوری اسلامی، سیدحسن نصرا...، انقلابیون بحرین و یمن، سردار سلیمانی و... استفاده میکنند تا تنفر از شیعیان در اذهان مخاطبان شکل بگیرد. حال اینکه اصل ریشه کینه طیف تندروی شیعه از نظام ایران و بخصوص آیتا... خامنهای تلاش برای وحدت شیعه و سنی، فتوای تاریخی ایشان در حفظ حرمت عقاید بیش از یک میلیارد مسلمان غیرشیعه و ممنوعیت اعمال وهنآمیز از قبیل قمهزنی است. متاسفانه بهدلیل انفعال دستگاههای دیپلماسی عمومی ما در فضای مجازی، اهل سنت درکی از تفاوتهای بنیادین این فرقه با دیدگاههای شیعیان اصیل مسلمان و رهبران انقلاب ایران ندارند. به همین دلیل فعالان رسانهای معاند ایران براحتی در هر وضعیتی از محتوای مورد نظر خود به نفع اهداف ضد شیعی جریانسازی میکنند.

در گذشتهای نه چندان دور در سودان، گذاشتن نام خمینی بر کودکان یک اتفاق عادی بود. بازیکنی به اسم آیت ا... خمینی حمود در جام جهانی هندبال 2015 در تیم ملی الجزایر، قهرمان هندبال آفریقا بازی میکرد. با جستوجوی نام Khomeini در فیسبوک به نتایج جالبی از نامگذاری فرزندان به این اسم در کشورهای مختلف جهان از اندونزی تا جنوب آفریقا میتوان رسید. این فرهنگها کمترین قرابت دینی، نژادی و تاریخی را با انقلاب اسلامی ایران داشتند، اما نشانههای اصیل اسلامی کمترین شبههای در ذهن مخاطب مسلمان اهل سنت برای حمایت از آن ایجاد نمیکرد. گرچه تفکر وهابیت سعودی از اقلیت محض در بین جریانات اهل سنت برخوردار هستند، با این حال نباید با سادهانگاری، اثرات این قبیل شبهههای آنها که با استفاده از دلارهای نفتی هر روز در فضای رسانهای و مجازی پمپاژ میشود را بر مخاطب بی دفاع نادیده گرفت. باید برای پاسخگویی به آنها چارهاندیشی کرد و بر طبق سیره ائمه(ع) به اصلاح رفتارهای ناصحیح در مرحله نخست و سپس اقناع خواص و عوام اهل سنت که دارای شبهه هستند، پرداخت. کما اینکه نمونه خنثیسازی تأثیرگذاریهای منفی را در سالهای اخیر میتوان مشاهده کرد. خنثیسازیهایی که پیش زمینه پیروزیهای راهبردی در عرصه میدانی در عراق و سوریه پس از فضای سنگین شکل گرفته در سالهای ابتدایی شروع بحران شد.

محمد ولوی

دکتری مدیریت رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها