مسئولان و مدیران بحران استان های جنوبی این روزها و برای رفع بحران کم آبی در گرمای بیش از 50درجه، چه اندیشیده و چه در چنته دارند؟
کد خبر: ۱۱۴۹۸۰۳

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به جامجم میگوید: ما فقط در دو شهر آبادان و خرمشهر با مشکل جدی آب (به لحاظ کیفی و کمی و البته بیشتر کیفی و شوری) مواجه ایم، که مشکل این شهرها هم تا 15 تیرماه به طور کامل رفع خواهد شد، زیرا تا این تاریخ خط لوله دوم آبرسانی غدیر به آبادان و خرمشهر و شادگان خواهد رسید که آب آن نیز فعلا از کرخه و درنهایت از سد دز تامین می شود. تا 15 تیرماه هم آب شرب مورد نیاز مردم این شهرها تامین خواهد شد، در همین راستا از چند روز پیش توزیع روزانه ده هزار بطری آب معدنی به شهرهای خرمشهر و آبادان را شروع کردهایم.

به گفته شریعتی، سایر شهرها و مناطق استان هم گرچه به لحاظ تامین آب کشاورزی مشکلاتی دارند، اما به لحاظ آب شرب مشکل و کمبودی ندارند، گرچه شاید در برخی نقاط کیفیت آب چندان مطلوب و مناسب نباشد.

قاسم قائدی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر به جام جم می گوید که مشکل آب جدی است، اما همه مسئولان استان تلاش می کنند تا دست کم امسال بسلامت از این بحران خارج شویم. قائدی، اصلاح الگوی مصرف آب و فرهنگسازی از طریق رسانه ملی، سهمیه بندی، خریداری کشت برخی کشاورزان شهرستان کازرون برای تامین آب شرب دشتستان استان بوشهر، استفاده از 2 آب شیرین کن با ظرفیت ده هزار مترمکعبی و راه اندازی چند آب شیرین کن دیگر و همچنین آبرسانی با تانکر را از جمله اقداماتی عنوان می کند که برای گذر از بحران بیآبی در تابستان گرم امسال در بوشهر اجرایی شده یا در حال اجرایی شدن است.

در استان سیستان و بلوچستان اما اوضاع کمی متفاوت است و هشدار سازمان هواشناسی برای گرمتر شدن هوا چندان نگرانکننده نیست، زیرا به گفته رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این استان هوا همیشه بسیار گرم است و چند درجه افزایش دما توفیر چندانی ندارد و مشکل کمآبی و بیآبی هم با نام سیستان و بلوچستان عجین شده است.

با این حال اربابی به ما می گوید که این شرایط باعث نشده، برای روزهای سخت تابستان امسال که میزان بارندگی بسیار کمتر از سال های گذشته بوده، برنامهریزی نداشته باشند. تلاش برای استفاده از امکانات بخش خصوصی و دولتی برای تامین آب شرب مردم و جلوگیری از قطعی آب، مهمترین تدبیری است که مدیر بحران سیستان و بلوچستان به آن اشاره میکند، هرچند تمام تاکید وی و ظاهرا سلاح مهم آنها برای مقابله با بحران آب در تابستان امسال، توصیه به مردم برای صرفهجویی در مصرف آب است،.

آرزو رستمزاد

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها