با این بچه‌های باغیرت به امشب امیدواریم

11 آرش

‌ داور پاراگوئه‌ای که سوت را بزند، حساس‌ترین بازی تاریخ فوتبال ما شروع می‌شود. مسابقه‌ای که می‌تواند برای اولین بار ما را به دور بعد جام جهانی ببرد. تیم ملی گرچه در بازی با مراکش کمی لغزید و مطابق میل‌مان بازی نکرد؛ اما مقابل اسپانیا آنقدر خوب بود که سقف آرزوهای ما را تا کنار ابرها بالا برده است. بچه‌های باغیرت ما در بازی با اسپانیا دلاورانه جنگیدند تا دل ملت را مال خود کنند. بسیاری از مردم ما بعد از قرعه‌کشی گمان می‌کردند ما به روسیه می‌رویم تا کیسه گل شویم؛ اما حالا دل به تیم‌شان گره زده‌اند و حتی به صعود امیدوارند. آنها از بازی امروز هم یک مبارزه مردانه می‌خواهند. چیزی در حد بازی قبل و شاید بهتر از آن. چرا که نه. توقع ما از ایرانی بالاست. این شیربچه‌های ایرانی می‌توانند حتی بهتر از بازی قبل هم بازی کنند. آنها امشب برای ما حکم آرش را دارند. در بازی قبل جوری روی خط دروازه خودشان را در برابر توپ قرار داده بودند که انگار خط دروازه، مرز ایران است. آنها با همان ازخودگذشتگی، دل مردم ایران را به دست آوردند و امشب مرزهای تازه‌ای را در دل مردم ایران مال خود می‌کنند. ما امشب هم به شیربچه‌های این سرزمین ایمان داریم.
کد خبر: ۱۱۴۹۶۸۱

احسان حاج صفی به بازی امشب میرسد. این بهترین خبر دیروز بود. او قبل از پرواز تیم به سارانسک، یک تمرین جدی با تیم انجام داد تا مشخص شود برای بازی امشب مشکلی ندارد. اگر او به بازی امشب برسد در کنار علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، مجید حسینی، رامین رضاییان، امید ابراهیمی، سعید عزتاللهی، کریم انصاریفرد، وحید امیری، مهدی طارمی و سردار آزمون بازیکنان ترکیب اصلی ما را تشکیل میدهند. اگرچه بازیکنان دیگری هم هستند که میتوانند به تیم ما کمک کنند. از اشکان دژاگه تا علیرضا جهانبخش و سامان قدوس. کارلوس کیروش در بازی با اسپانیا از انصاریفرد و طارمی برای پر کردن منافذ کنارهها استفاده کرد و شاید در این بازی هم چنین انتخابی داشته باشد. او متخصص بازیخوانی و آنالیز و بازی روانی است و خوب میداند چگونه ترکیب تیمش را بچیند و چگونه بازیکنانش را برای یک مبارزه بزرگ آماده کند.

این پنجمین بازی پرتغال در جام جهانی مقابل آسیاییهاست. آخرین شکست پرتغال مقابل آسیاییها مقابل کرهجنوبی در سال 2002 رقم خورد. این هشتمین بازی ایران مقابل اروپاییها هم محسوب میشود. جدا از بازی با اسکاتلند در جام جهانی 78 دیگر بازیها را واگذار کردهایم.

پرگلترین بازی پرتغال در جامهای جهانی در برابر کرهشمالی و با برد 7 بر صفر رقم خورد. آن زمان، کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی بود و حالا این مربی روی نیمکت تیم ما نشسته و خوب میداند که چگونه باید در برابر تیم کشورش بازی کند.

از سال 2010 به اینسو، پرتغال کلینشیت نکرده بود تا بازی با مراکش که یک بر صفر به پیروزی رسید. در اینسو، آمار تیم ملی ایران در آخرین بازیهای جامهای جهانی نگرانکننده است. تیم ما در 4 جام جهانی قبل هیچ گاه به پیروزی نرسیده. یک مساوی و 3 شکست، 3 گل زده و ده گل خورده. امیدواریم این طلسم در بازی امشب بشکند.

همه نگاهها به داور پاراگوئهای

کادر فنی و بازیکنان تیم ملی ایران بعد از بازی اسپانیا به این مساله انتقاد داشتند که آندرس کنها داور اروگوئهای به دلیل هم زبانی با اسپانیاییها، رفتار به مراتب بهتری با بازیکنان این تیم داشت. با این حال، برای بازی سوم تیم ملی ایران مقابل پرتغال نیز انریکه کاسرس پاراگوئهای برای این بازی انتخاب شده تا قضاوت این بازی نیز دست یکی دیگر از داوران منطقه آمریکای جنوبی باشد.

این داور 44 ساله ابتدا داوری را به عنوان سرگرمی آغاز کرد و چندان با جدیت آن را دنبال نمیکرد، اما سال 2009 این مساله شکل جدیتری به خود گرفت؛ کاسرس وارد لیگ برتر پاراگوئه شد.

او از سال 2011 نیز وارد لیست فیفا شد و قضاوت بازی‌های مهمی در منطقه آمریکای جنوبی را بر عهده گرفت.

انریکه کاسرس در 18 ماه گذشته که قضاوت بازی‌های مقدماتی جام جهانی روسیه را در منطقه آمریکای جنوبی بر عهده داشت، 18بار از کارت‌های زرد و قرمز خود استفاده کرد. بازی امشب ایران و پرتغال در شهر سارانسک در واقع دومین تجربه داوری کاسرس در جام جهانی به حساب می‌آید. او بازی دوم گروه A بین مصر و روسیه میزبان را سوت زد که البته با حواشی همراه بود.

بعد از این بازی اتحادیه فوتبال مصر با تنظیم شکایت رسمی و ارسال آن به کمیته داوران فیفا نسبت به قضاوت کاسرس واکنش نشان داد و مدعی شد داور پاراگوئه‌ای در چند صحنه علیه مصر سوت زد که کلیدی‌ترین صحنه به گل دوم روسیه و نگرفتن خطای واضح مهاجم میزبان روی مدافع مصر بود، جایی که کمک داور ویدئویی (VAR) می‌توانست به کاسرس برای گرفتن تصمیم درست کمک کند. انریکه کاسرس در بازی روسیه با مصر علاوه بر تمام صحنه‌هایی که مصری‌ها به آن اعتراض داشتند هنگام اعلام ضربه پنالتی به سود مصر هم با تردیدهایی روبه‌رو بود تا جایی که VAR به داد او رسید تا خطا روی صلاح پنالتی اعلام شود.

شاید امیری مامور مهار رونالدو شد

وحید امیری بعد از بازی مقابل اسپانیا، نه به خاطر حرکت تکنیکی و باز کردن یک تونل بین پاهای جرارد پیکه، بلکه به خاطر میزان دوندگی، تعداد استارت ها، حرکات انفجاری، شرکت در دفاع و حضور در نبردهای تن به تن میانه میدان، نمره بالایی از آنالیزورهای جام جهانی 2018 روسیه دریافت کرد و به نوعی، کادرفنی را مجاب کرده تا در دیدار مقابل پرتغال نیز به میدان برود. این بازیکن برخلاف کاری که در پرسپولیس انجام میداد و مدام در حمله شرکت داشت، در تیم ملی وظایف سنگین تری دارد به طوری که او را میتوانیم یک بازیکن «باکس تو باکس» بدانیم؛ به این معنا که هم در زمان دفاع در یک سوم خودمان دیده میشود و هم در زمان حمله باید به یک سوم تهاجمی اضافه شود.

با این شرایط، اگر در بازی امشب مقابل پرتغال دیدید که وحید به عنوان وینگر چپ اما بازیکن تدافعی به میدان رفت، زیاد تعجب نکنید چون شاید با توجه به مدل تمرینی تیم ملی، ایران برابر پرتغال «راست حمله» شود. گفته می‌شود مامور مهار مستقیم کریستیانو رونالدو ستاره پرتغال، کسی نیست جز سعید عزت‌اللهی اما شرایطی به‌وجود آمده که حالا نام کریم انصاری‌فرد و وحید امیری را نیز به‌عنوان ماموران جدید برای مهار رونالدو می‌شنویم. باید دید در نهایت، نظر کی‌روش چه خواهد بود.

گزارش پیمان

پیمان یوسفی به عنوان گزارشگر دیدار تیم‌های ایران و پرتغال انتخاب شد.بازی با مراکش را عادل فردوسی‌پور و بازی با اسپانیا را جواد خیابانی گزارش کرده بودند. یوسفی برای گزارش مستقیم بازی‌ها راهی روسیه شده بود اما به‌دلیل مشکلات زیادی که به‌وجود آمد نتوانست از آنجا گزارش کند و به ایران برگشت

رضا پورعالی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها