3 ماه پس از لغو حکم مصادره و فروش توسط دیوان عالی آمریکا:

الواح هخامنشی به ایران می‌رسد یا نه؟

بعد از کشمکش‌های فراوان و جلسات دادگاهی که برای بررسی وضعیت الواح هخامنشی باقی‌مانده در دانشگاه شیکاگو آمریکا برگزار شد، بالاخره دیوان عالی آمریکا، ۲۱ فوریه ـ دوم اسفند ۹۶ ـ در جلسه استیناف پرونده الواح هخامنشی با رأی هشت به صفر قضات دیوان عالی به نفع ایران، حکم مصادره و فروش الواح هخامنشی را لغو کرد. اما اکنون و بعد از گذشت حدود سه ماه از آخرین اعلام دادگاه در مورد وضعیت پرونده الواح هخامنشی، گفته می‌شود که رایزنی‌هایی در این مورد انجام شده، درحالی که هنوز هیچ خبری از سوی مسئولان میراث فرهنگی درباره بازگرداندن این الواح به ایران مطرح نشده است. ابراهیم شقاقی، مدیرکل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید می‌کند که با دانشگاه شیکاگو تماس داشته‌اند و آنها مشکلی برای بازگشت آثار به ایران ندارند. اما مساله اینجاست که آیا برای حمل آثار به ایران نیز باید مجوزی از خزانه‌داری آمریکا گرفته شود، یا خیر؟
کد خبر: ۱۱۴۸۲۱۲

با این وجود به اعتقاد او، نقض برجام هیچ دخالتی در برگشت الواح هخامنشی به ایران ندارد. پیش از این در اردیبهشت امسال، علیاصغر مونسان، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری درباره احتمال تاثیرگذاری نقض برجام بر حوزههای تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی گفته بود: «آمریکا چهل سال است این وضعیت را ایجاد کرده و میراث فرهنگی راه خود را میرود. میراث فرهنگی موضوعی نیست که دستاوردی از بخشهای سیاسی و اقتصادی باشد، بالاخره ما همان روند سابق را در پیگیری بازگشت آثار تاریخی به کشور ادامه خواهیم داد واگر پروندهای در سطح بینالمللی هست، با همان روند و قدرت ادامه میدهیم تا اگر اشیایی از کشورمان در دیگر کشورها هست، آنها را به ایران برگردانیم.»

مجموعه آثار تاریخی ایران از سال ۱۹۳۷ بهعنوان امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار گرفت، اما خواهانها پس از حمله انتحاری سال ۱۹۹۷ توسط حماس در اورشلیم و کشته و زخمی شده برخی شهروندان آمریکایی، در دادگاه بخش کلمبیا در ایالات متحده خانواده برخی آسیبدیدگان طرح شکایت کرده و خواستار غرامت شده و این دادگاه با صدور رای غیابی، ایران را به حمایت مالی از گروه حماس متهم و به پرداخت ۷۱.۵ میلیون دلار خسارت محکوم کرد. چون ایران از پرداخت این مبلغ امتناع کرد، خواهانها برای اجرای رای خود و توقیف اموال ایرانی از جمله مجموعه تاریخی پرسپولیس به دادگاه بخش شمال «ایلینویز» مراجعه کردند. درنهایت اما دیوان عالی ایالت متحده مستندات خواهانها را برای توقیف اموال ایران قابل قبول ندانست و رای به بازگرداندن الواح دوران هخامنشی به ایران داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها