دومین کنگره شعر دفاع مقدس با برنامه‌های متنوع‌ و خلاقانه برگزار می‌شود

زنانه، شاعرانه و از جنس مقاومت

شاید فرصتی باشد برای نگاه شاعرانه‌تر و لطیف‌تر به دفاع مقدس، وقتی که دومین کنگره شعر دفاع مقدس با محوریت کتاب‌هایی برگزار می‌شود که نقش زنان را در دفاع مقدس روایت کرده‌اند. سه کتاب «دختر شینا»، «گلستان یازدهم» و «راز درخت کاج» در این کنگره، بهانه و مایه سرودن شعر شده و این روزها شاعران از آخرین فرصت‌ها بهره می‌گیرند تا آثارشان را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند. فرصت ارسال آثار 20 خرداد به پایان می‌رسد، روزهای باقیمانده این ماه به داوری شعرهای رسیده اختصاص پیدا می‌کند و روز پنجم تیرماه دومین کنگره شعر دفاع مقدس برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۶۷۴۶

لطیف مثل شعر، مقاوم مثل جنگ

انتخاب کتاب برای سرودن شعر، سنت کنگره شعر دفاع مقدس است، سال گذشته در اولین کنگره شعر دفاع مقدس، کتاب «وقتی مهتاب گم شد» نوشته مرحوم علی خوش‌‌لفظ منبع الهام شرکتکننده بود و امسال سه کتاب که درباره نقش زنان در دفاع مقدس است.

حجتالاسلام محمدزمانی دبیر دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، در گفتوگو با جامجم، دلیل انتخاب این کتابها را مغفول ماندن نقش زنان در دفاع مقدس میداند و کم‌‌توجهی به این نقش و حضور پررنگ و متفاوت.

به گفته محمدزمانی، زنان هم طی هشت سالی که کشور درگیر جنگ بوده و نیز بعد از آن نقش موثری در مقاومت و پاسداری از وطن و مردان وطن داشتهاند و این ضرورت داشت که به آنها هم در کنگره شعر دفاع مقدس توجه شود.

دبیر دومین کنگره شعر دفاع مقدس میگوید: کتابهای «دختر شینا» خاطرات قدمخیر محمدیکنعان از جنگ ایران و عراق، «گلستان یازدهم» خاطرات همسر سردار شهید علی چیتسازیان و «راز درخت کاج» داستانی برگرفته از گفتوگو با مادر شهیده زینب کمایی، الهامبخش شاعران شرکتکننده در این دوره از کنگره است و فقط اشعاری را میپذیریم که بر اساس داستان و روایت این سهکتاب سروده شده باشند.

مطمئنیم مضامین و محتوای این کتابها به طبعآزمایی شاعران کمک میکند و خلق آثار متنوعتری را در پی خواهد داشت.

زنان زیادی پا به پای مردان در دفاع مقدس حضور داشتند، در جبهه و پشت جبهه، زنان بسیاری هنوز با تبعات جنگ دست و پنجه نرم میکنند و بسیاری از آنها میراثدار مردانی هستند که در سالهای دفاع مقدس به مقام شهادت نائل شدهاند. این نگاه دبیر کنگره شعر دفاع مقدس به نقش زنان در دفاع مقدس و تاثیرشان در ادبیات مقاومت است؛ محمدزمانی میگوید: نگاه زنانه به دفاع مقدس که در سه کتاب انتخاب شده، به وضوح قابل درک است، سرودن شعر را برای شاعران مرد و زن سادهتر میکند و شاید تجربیات مادران و همسران شهدا، جانبازان و آزادگان یا حتی زنانی که دفاع مقدس را از نزدیک لمس کردهاند، امکانی باشد برای بهتر سرودن.

چند قدم ماه به شعر

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره دهم اردیبهشت عنوان شده بود اما گویا با توجه به استقبال و درخواست جمع زیادی از شاعران کشور به منظور خلق آثار بهتر به لحاظ کمی و کیفی، قرار شده این مهلت تا 20 خرداد تمدید شود. بزودی مهلت ارسال پایان پیدا میکند و به گفته دبیر کنگره استقبال شاعران قابل توجه بوده، بخصوص از سوی بانوان شاعر.

حجتالاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی از افزایش مشارکت بانوان نسبت به سال گذشته خبر میدهد و اینکه این کنگره در پنج شاخه، بهترینها را معرفی میکند.

اشعار «کلاسیک» شامل غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، ترکیببند، رباعی، دوبیتی و ...، شعر «آزاد» شامل نیمایی، سپید و ...، «ترانه، سرود، نوحه و قالبهای آیینی»، «کودک و نوجوان» و «کوتاهنوشت و پیامک ادبی» میتوانند در این کنگره شرکت کنند. به عبارتی هر کسی با هر طبع و سلیقه و تکنیک شعری میتواند در این جشنواره حضور داشته باشد و گویا در روز برگزاری کنگره، ده جایزه ده میلیون ریالی توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور به برگزیدگان اهدا خواهد شد. دبیر دومین کنگره شعر دفاع مقدس معتقد است که این کنگره و حضور و همراهی شاعران امکانی است برای تقویت شعر دفاع مقدس و درباره برنامههای کنگره در روز پنجم تیرماه توضیح میدهد: قرار است سه نفر از بانوان شاعر و اندیشمند در این کنگره سخنرانی داشته باشند و تعدادی از زنان فعال در عرصه دفاع مقدس مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. برگزیدگان رقابت شعری این کنگره نیز در همین روز معرفی خواهند شد و جوایز تعیین شده تقدیمشان خواهد شد.

حجتالاسلام والمسلمین محمدزمانی اطلاعرسانی درباره میزان استقبال شاعران از بخشهای رقابتی کنگره را به پایان مهلت ارسال آثار موکول میکند.

به اضافه اینکه...

یک گام متفاوت

حجـــــتالاســــــلام محمدزمانی، دبیر دومین کنگره شعر دفاع مقدس، با توجه به کتابهای انتخاب شده برای این دوره، مطمئن است که دومین کنگره دستاوردهای ارزشمندی برای ارتقای شعر دفاع مقدس به همراه خواهد داشت.

آذر مهاجر

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها