«چندی پیش دیدم مسافران یک اتوبوس گردشگری به دو دسته تقسیم شده و هر دسته بالای یکی از کلوت‌ها ایستاده بودند. باور نمی‌کردم بین دو گروه، مسابقه تخریب کلوت برقرار است. هر گروه که بتواند بزرگ ترین تیکه‌ها را از راس کلوت بشکند و پایین بیندازد پیروز خواهد بود! از طرف دیگر دیدم حریمی برای منع خودروهای آفرود بر منطقه کلوت در نظر گرفته نشده و ماشین‌ها بر دیواره و جداره کلوت‌ها می‌رانند. هیچ نگهبانی در منطقه حاضر نیست و ظاهرا یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی هم نسبت به حراست از پدیده‌های طبیعی غفلت می‌کند و فقط پاسداری از ابنیه تاریخی را دستور کار خود می‌داند.»
کد خبر: ۱۱۴۴۲۸۰

این گفتههای منصور ایرانپور، مدیر موسسه مردم نهاد دیده بان میراث و تمدن کارمانیاست. او نگران شهر افسانهای کلوتهاست و به میراثخبر میگوید: گردشگران دمار از روزگار شهداد، این کویر منحصربه فرد که ثبت جهانی هم شده در آوردهاند.

اما معضل مهم دیگر ریختن زبالهها و ایجاد آلودگی در پهنه کلوتهایی است که مجاور جاده هستند و سالهاست گردشگران داخلی و بینالمللی آنجا را مقصد اصلی خود در کویر لوت انتخاب میکنند.

تا چند ماه پیش اغلب گردشگرانی که به دیدار کلوتها میرفتند کفششان را از پای درمیآوردند تا با لمس شنهای گرم هنگام قدم زدن به آرامش برسند. حال آنکه اکنون شیشه شکستهها و زبالههای خطرناک امکان این قدم زدن را گرفته است.

ایرانپور هشدار میدهد با افزایش پسماند مواد غذایی در منطقه ممکن است پای جانوران و حشرات موذی به کویر باز شود، در حالی که لوت به خاطر شرایط جوی و خاک تا امروز عاری از این جانوران بوده است.

این حامی میراث طبیعی کویر لوت معتقد است: زبالههای فاسد شده گردشگران ممکن است سلامت روباه شنی، ساکن قدیمی لوت را به خطر بیندازد. روباه شنی کوچک و لاغر اندام لوت تازگیها آواره هم شده است. حرکت اتومبیلهای آفرود بر تپههای شنی و کناره دیوارههای کلوتی اغلب موجب تخریب لانه آنها میشود.

ایرانپور مشکل اصلی کلوتها را نبود نظارت و توجه دستگاههای مسئول میداند: کویر لوت بتازگی ثبت جهانی شده و مسئولان تلاش خود را معطوف به تبلیغات کردهاند در حالی که قبل از حضور و جذب گردشگر باید شرایطی برای حفظ منطقه دیده شود.

کلوتهای شهداد در استان کرمان عارضههای طبیعی هستند که فرسایش آبی و بادی در طول هزاران سال شکلهای متنوع و جالبی از آنها تراشیده است. اشکالی که شباهت زیادی به قلعههای ویران شده و شهرهای مخروب دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها