مذاکرات و ملاقات‌های دیپلماتیک بین رهبران دو کره از یک‌سو و آمریکا و کره شمالی از سوی دیگر هنوز نتیجه نداده و تنش‌های تازه‌ای سد راه ادامه این مذاکرات شده است. به نظر می‌رسد زیاده‌خواهی‌های آمریکا نه تنها تنش‌های جدیدی را در روابط بین واشنگتن ـ پیونگ یانگ به وجود آورده بلکه روابط بین دو کره را هم دوباره به دوران گذشته برگردانده باشد؛ همان دورانی که جنگی تبلیغاتی و شدید بین دو کره درجریان بود.
کد خبر: ۱۱۴۲۴۱۴

در همین رابطه مذاکرهکننده ارشد کره شمالی در اظهاراتی تند، مقامهای کره جنوبی را بیکفایت و نادان خواند و مانورهای هوایی آمریکا و کره جنوبی را بشدت محکوم کرد. «ری سون گوون» روز پنجشنبه در سخنانی مقامهای دولت کره جنوبی را «نادان و بیکفایت» ارزیابی کرد و ضمن محکوم کردن مانورهای هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی بار دیگر تهدید کرد در صورتی که درخواستهای پیونگیانگ عملی نشود، همه مذاکرات با سئول را متوقف خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن بیان میشود که طی هفتههای گذشته تنشها در شبهجزیره کره بشدت کاهش یافته بود و برای نخستین بار رهبران دو کره در نشست تاریخی و بیسابقه خود اعلامیهای را صادر و موافقت خود را با روند خلع سلاح بیان کردند. حال بهنظر میرسد تنشها بار دیگر در منطقه رو به افزایش باشد. این در شرایطی است که رهبر کره شمالی قصد دارد 22 خرداد با رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور دیدار کند. کره شمالی مذاکرات سطحبالای چهارشنبه خود را با رهبر کره جنوبی بهدلیل رزمایش تحریک کننده کره جنوبی آمریکا لغو کرد. این کشور همچنین هشدار داد ممکن است دیدار تاریخی میان کیم جونگ اون رهبر این کشور و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز لغو شود.

در یک خبر دیگر روز گذشته اعلام شد کیم جونگ اون نشستی را با حضور کمیسیون مرکزی نظامی این کشور برای اولین بار در دو سال اخیر برگزار کرده است. بر اساس اعلام خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA)، کمیسیون مرکزی نظامی کره شمالی در این باره اعلام کرده قرار است تغییرات گستردهای در افسران ارشد ارتش این کشور ایجاد شود.

به دنبال تهدیدهای جدید کره شمالی، دونالد ترامپ نیز رهبر کره شمالی را تهدید کرد و گفت در صورت شکست مذاکرات، رهبر این کشور به سرنوشت قذافی دچار میشود. به گزارش خبرگزاری فرانسه این درحالی است که قرار بود رهبران دو کشور در سنگاپور با هم به صورت مستقیم دیدار داشته باشند .

روزنامه آساهی ژاپن روز پنجشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد ایالات متحده از کره شمالی خواسته است تعدادی از کلاهکهای هستهای، یک موشک بالستیک قاره پیما و سایر زرادخانه هستهای خود را ظرف شش ماه به خارج از این کشور منتقل کند. به نوشته این منبع؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا همچنین در سفر اخیر خود به کره شمالی به کیم جونگ اون، گفته است که واشنگتن در صورتی نام پیونگ یانگ را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج میکند که این کشور مهمات هستهای را خارج کند. به نوشته روزنامه آساهی، چنانچه پیونگ یانگ با خلع سلاح هستهای کامل، قابل تائید و غیرقابل بازگشت در نشست 12 ژوئن با ایالات متحده موافقت کند، واشنگتن ارائه تضمینهایی به رژیم کیم جونگ اون را بررسی کرده و این موضع را در بیانیه مشترک رهبران واشنگتن ـ پیونگ یانگ وارد خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها