منظور از آزمایشات بیماریابی چیست؟
کد خبر: ۱۱۴۲۰۸۳

بیماریهایی وجود دارد که علامتی ندارند و تا عوارضشان ایجاد نشده است فرد از وجود آن خبر ندارد و ممکن است دنبال درمان آن نرود. بنابراین باید برای این قبیل بیماریها آزمایشات بیماریابی انجام شود .فشار خون بالا، قندخون بالا، چربی خون بالا و بیماریهایی که با اختلالات سوخت و ساز بدن همراه است مثل کمکاری تیروئید خیلی علامت ندارند و بتدریج عوارضی بجا میگذارند. همچنین به بیماری پوکی استخوان که بیسروصدا پیش میرود باید بیش از پیش توجه کنیم. این مساله در تمام جوامع دیده میشود و مختص ما نیست. 30درصد افراد مبتلا به فشارخون بالا از فشارخون خود خبر ندارند. 40درصد افراد فشارخون بالا درمان نمیگیرند و 65 تا70درصد آنها کنترل خوب فشارخون ندارند. در مورد دیابت و چربی خون هم باید بیماری بموقع تشخیص داده و درمان مناسب و پیگیرانه توسط بیمار انجام شود. بیماری دیابت و فشارخون باید غربالگری شود و درمان مناسب دریافت کند. غربالگری بدون انجام درمان و بدون پیگیری درمان فایدهای ندارد.

علت افت قندخون در کودک شیرخوار چیست؟

علل متفاوتی دارد. بیماریهای ارثی یا ژنتیک میتواند در این خصوص نقش داشته باشد. بیماریهای متابولیک و اختلالات آنزیمی مختلفی این حالت را ایجاد میکند و طیف وسیعی از آزمایشات را میطلبد.

فشارخون چه زمانی باید بررسی شود؟

افراد بزرگسال هر وقتی به پزشک مراجعه میکنند بهتراست فشارخون شان نیز گرفته شود یا درمنزل گاه به گاه فشارخون را اندازهگیری کنند. اگر فشارخون فرد یک بار بالا باشد بهتر است این کار در روزهای بعدی نیز انجام شود . اگر سه بار فشارخون بالا باشد این فرد پر فشاری خون دارد.افرادی که زمینه ارثی دیابت را دارند، سابقه دیابت بارداری یا سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، فشارخون و چربی خون بالا و معمولا زندگی بیتحرک نیز دارند. این افراد باید قندخونشان زیر 45 سالگی بررسی شود و با فواصل کمتر، مثلا سالی یکبار آزمایشهایی را انجام دهند، زیرا این افراد دارای خطر هستند. علامت زمانی بروز مییابد که عوارض ایجاد شده است. کسی که با عوارض چشمی، کلیوی وزخم پای دیابتی مراجعه میکند یعنی حداقل هشت تا ده سال از دیابتش میگذرد. البته ممکن است دیابت علائم پرنوشی، پرادراری و خستگی برای فرد
ایجاد نکند.

چربی خون چه زمانی ارزیابی شود؟

همه افراد بالای 20 سال چربی خون خود را چک کنند. کلسترول، تریگلیسیرید، کلسترول مفید وکلسترول مضرخون بعد از 9 تا 14 ساعت ناشتایی اندازهگیری شوند. اگر هرکدام بالا بود سالی یکبار با فواصل کوتاهتر چک شوند. اگر نرمال بود هر پنج سال یکبار چک شوند.

چه زمانی فشارخون فرد بالا تلقی میشود؟

اگر فشارخون ماکزیمم مساوی یا بالای 140 و فشارخون مینیمم مساوی یا بالای 90 میلیمتر جیوه باشد، فشارخون بالا تلقی میشود. فشارخون طبیعی 120 روی 80 میلیمتر جیوه است. اگر فشارخون بین دو حالتی که گفتیم باشد، یعنی بین 140 روی 90 و 120 روی 80 باشد، پیش فشارخون یا فشارخون نهفته تلقی میشود. فرد مبتلا به فشارخون نهفته باید بررسی و مراقبت شود و سبک زندگی خود را تغییر دهد. اگر اضافه وزن دارد اقدام به کاهش وزن کند، کاهش مصرف نمک و تغذیه سالم داشته باشد.

قندخون افراد در چه سنی باید اندازهگیری شود؟

همه افراد بالای 45سال باید هر سه سال یکبار قندخون ناشتا را اندازهگیری کنند. ولی افراد چاق و افرادی که دارای ریسک هستند در سن پایینتر، قندخون را چک کنند. این افراد باید سالی یکبار قندخونشان راچک کنند.

آیا عصبانیت، اضطراب و نگرانی باعث افزایش فشارخون میشود؟

بله، گاه فشارخون نرمال است و در شرایطی بالا میرود.

فشارخون نرمال چقدراست؟

این فشارخون مساوی یا کمتر از 120 روی 80 است .

فرد مبتلا به پرفشاری خون در معرض چه مخاطراتی است؟

سکته قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیوی، آسیب چشمی و نارسایی قلبی این افراد را تهدید میکند.

دکتر سیدمحسن خوشنیت

فوقتخصص غدد درون ریزومتابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها