صرفه‌جویی 15 میلیون یورویی در ساخت پره توربین بخار

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: در سال گذشته با ساخت پره‌های توربین بخار در داخل کشور، از خروج 15 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کردیم.
کد خبر: ۱۱۴۱۵۴۴

به گزارش مهر، عین ا... صالحی با بیان این که در تولید برق سه مقوله مهم وجود دارد، گفت: نخستین محور، دانش بهرهبرداری است و تعمیرات و نگهداری و همچنین ساخت تجهیزات نیز از جمله محورهای مهم حوزه تولید برق محسوب میشود که سالها بویژه بعد از دهه 70 در کشور ما در انحصار خارجیها بود به نحوی که برای بازسازی یا تعمیر یک قطعه باید آن را به خارج از کشور میفرستادیم تا شرکت مورد نظر آن را تعمیر یا جایگزین کند. درعین حال ریسک بازگشت این قطعه هم بسیار بالا بود.

وی با اشاره به این که این شرکت به منظور کاهش وابستگی صنعت برق به خارج و همچنین کاهش خروج ارز از کشور شکل گرفت، ادامه داد: تاکنون بر اساس نیاز در هر زمان و مکانی قادر به خدمترسانی بودهایم و این شرکت از نظر کیفیت در دنیا به عنوان یک برند شناخته میشود، به نحوی که استانداردهای رعایت شده در انجام امور تعمیراتی براساس استانداردهای علمی بینالمللی است. به این ترتیب توانستیم هزینه تعمیر و نگهداری نیروگاههای کشور را به طور قابل توجهی کاهش دهیم.

صالحی با تاکید بر این که توانستیم اثرگذاری تحریمها و تهدیدها را به صفر برسانیم، عنوان کرد: در حال حاضر میتوانیم هر نوع توربین، با هر اندازه و ظرفیت تولید را تعمیر کنیم. در بخش ساخت تجهیزات نیز توانسته ایم با تعمیرات اساسی و تامین کالا، اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرده و از خروج ارز جلوگیری کنیم. به این ترتیب در ساخت ژنراتورها با ظرفیتهای متفاوت خودکفا شدهایم. به گفته این مقام مسئول، این شرکت توانسته است در ساخت پرههای توربینهای بخار و همچنین پرههای کمپرسورها در اندازههای مختلف با استفاده کامل از توان داخلی خودکفا شود. گفتنی است 70 درصد فناوری مورد نیاز برای بازسازی پرههای توربینهای گازی نیز که بهطور مثال در گذشته توسط شرکت الوار هلند تامین میشد، هماکنون در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران میزان صرفهجویی ارزی سال گذشته در بخش ساخت پرههای توربین نیروگاههای بخار را 15 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نوعی از توربینهای نیروگاهی را در دست ساخت داریم که قیمت آن 66 میلیارد تومان است که خودمان با
22 میلیارد تومان آن را در داخل میسازیم که صرفهجویی ارزی چشمگیری به همراه دارد.

صالحی همچنین از اجرای پروژههای تعمیراتی در نیروگاههای عراق، ترکیه، سوریه و افغانستان خبر داد و گفت:
با توجه به این که استانداردهای مربوط به ساخت تجهیزات مختلف از نظر خواص و همچنین مواد سازنده شبیه یکدیگر است توانسته ایم محصولاتی با استانداردهای بینالمللی تعمیر کنیم البته استانداردهایی از کشور انگلستان، آمریکا یا در زمینه فولاد استانداردهای ژاپن و روسیه را در اختیار داریم که بخش عمدهای از این دانش فنی را با مهندسی معکوس بهدست آوردهایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها